Barbro S

Promenad till Teg
Inatt kom det lite snö som sen övergick till regn ett tag. Nu är det 1,5 plusgrad. En tunn isskorpa täckte gångbanan som dock knäcktes när man gick på den, så det var ingen risk för halka här. Det är/var nog tuffare på vägarna är jag rädd. Jag ska fortsätta visa bilder från förra veckans promenad till Teg då det var en fin kall vinterdag. 
 
De tre första bilderna var med i förra inlägget, Fototriss, då jag just skulle gå ut på Gamla Bron. Långt nedanför på den frusna Umeälven låg detta cykelvrak.
Lite snökonst blir det av den i alla fall tills den sjunker ned i vattnet och blir till rostigt skrot, som det tyvärr finns alldeles för mycket av på botten av älven.
Strandpromenaden är fin att gå på alla årstider men just då var jag på väg till Teg för att hälsa på min kusin som bor på Bryggargatan.
 
Den har fått sitt namn av gamla bryggeriet som på min tid hette Tillbryggeriet. Om det har hetat något annat vet jag inte. Numera är bryggeriet nedlagt sedan länge och huset innehåller idag fina(dyra) bostadsrätter.
Det är i alla fall roligt att fasaden har fått vara kvar. När jag läste på P-linjen var vi på studiebesök där och fick inblick i bryggerihanteringen. Jag minns de vackra stora kopparbehållarna och att det slamrade som tusan där de rengjorde returflaskorna.
 
Mot centrumsidan ser vi nu höghusen bre ut sig.
Det gamla Thulehuset med klockan på är helt okej, tycker jag och Scandic Hotell Plaza har man väl vant sig vid, men det vita blanka schabraket sen 2014 som innehåller hotell U&Me och ingår i kulturhuset Väven tycker jag inte pryder sin plats. De borde ha fortsatt med de sandbruna nyanserna åtminstone för att bättre smälta in i omgivningen. Men det är väl bara att gilla läget för staden kommer att få fler och fler höghus har de styrande bestämt.
 
Så har jag då kommit över till Tegssidan där jag faktiskt bodde i 13 år från 1975 till maj 1988, på Domarvägen 29, och arbetade i 6 år (på Esso Motor Hotel och ANA-maskin). Där känner jag mig ändå ganska hemma. Så här ser framsidan (eller baksidan?) ut på bryggerihuset.
Vid det här laget var fingrarna ganska stelfrusna av allt fotograferande så det var skönt att gå in på Charlies kiosk en stund för att värma sig och välja en liten present till kusinen min. Jag fann först ingenting och köpte då två trisslotter men vid kassan stod den allra sötaste lilla chokladros inslagen i rött glanspapper. Den fick det bli och lotterna behöll jag själv. Den ena gav 60 kr så jag gick inte back. Jo, det gjorde jag för senare löste jag in den till två lotter till och då vann jag ingenting.
 
Min kära kusin bjöd på riktigt jättegott hembakt fika med bl.a rullrån och struvor som jag bara älskar men aldrig ger mig på att försöka göra själv. Efter några trevliga timmars umgänge följde hon med mig en bit in mot stan. Då hade temperaturen sjunkit till -22° och kylan bet i kinderna för lite blåste det också.
Skönt med lite sällskap av K.
 
En sista vy över staden får det bli.
Så här i skymning blir höghusen ganska fina. I alla fall Thulehuset där det lyser av flitiga lampor. Det är bara kontor och annan yrkesverksamhet i den byggnaden. Kul med den röda speglingen från Scandic. Den stämmer liksom inte med fasaden ovan vattnet.
 
Ute har nu molnen glidit iväg och himlen är klar så jag gissar att minusgraderna återkommer. Hoppas också för jag vill ha snö och vinterkänsla kvar någon månad till minst.
 
Ikväll ska jag träffa väninnan S och äta halloumispett på lokal, i morgon blir det att hålla i en golfklubba igen för att slå lite på en helt annan typ av lokal och på torsdag är jag bjuden till en tredje väninna, på Mariedal, så veckan ser ut att bli rolig.
 
Ha en trevlig fortsättning på veckan ni också!
 
 
#1 - Lena i Wales

Underbart!
Du är en fantastisk Umeå ambassadör! Gå till stadshuset och säj att jag sagt det och ger de dej inte ambassadörstiteln så är något fel där. Frågan är om det bara ska vara en honärstitel eller arvodestitel.
Ha det bra!

#2 - Jessica Högberg

Vilka härliga bilder!! Låter som en mycket trevlig vecka oxå=))