Barbro S

Skidtur
Ofta blir det inte men desto trevligare när jag och väninnan S kommer oss iväg på en runda med skidor i vårvintervackert väder som det var i torsdags. Vi är ju båda sjukpensionärer vilket är ett ord som inte är aktuellt idag då det heter att vi har sjukersättning, men det betyder samma sak. Med det menar jag att vi inte är några atleter i spåren utan tar oss långsamt och njutningsfyllt framåt.
Mariehemsängarna bjöd på kritvit snö i strålande solsken. Det roliga molnet som ni anar i bakgrunden skrev de om i lokaltidningen dagen efter, att många undrat vad det var. Lite närmare ser ni det nedan. De flesta gissade att det var något flygplan som haft kul men ingen vet säkert.
Himlaskoj!
 
Spåren var fina för våra vallningsfria skidor. Enstaka isfläckar som gav bättre glid då det tinat i solen och sen frusit till på natten. Denna dag var det några plusgrader i skuggan och några fler i solvärmen.
Lite lycka anas, inte sant?
 
Här har vi tagit oss en bit så nu är bakgrunden en annan.
Vi ska åt andra hållet och uppför backen mot björkarna.
Där kom solstrålarna och gav lite prickar i bilden, tyvärr. Ni ser att det går utmärkt att även ta en promenad med hunden vid spåret. Vi tog oss uppför backen och några hundra meter vidare innan vi vände åter för att susa nedför backen. Sist vid skidade, för tre år sen, var jag så rädd att ramla och kände mig så osäker att jag bromsade mest hela tiden neråt. Nu, efter flera terminers yoga, känner jag inget av det utan lät farten tjusa mig.
 
Det gick fort även om backen är liten med en sväng på slutet och jag hann tänka att om jag faller här blir det riktigt obehagligt men vi stod båda på benen hela vägen :).
Innan vi kom så långt passerade vi Mariehemsdammen och lilla bäcken.
I bakgrunden Bofinksvägens radhus från 60-70-tal. Det var delvis öppet vatten vilket lockade många änder.
Här får de mat av förbipasserande gående.
Vi var inte så nära som synes. Visst har hon vackert hår, kompisen min? Tunnhåriga jag har alltid beundrat hennes man men så tjockt hår är ganska besvärligt att tvätta och torka, har jag förstått. Mitt torkar ju på nolltid utan minsta blåshjälp :).
 
Efter vår runda på drygt en timme tog vi oss till Bräntbergsbacken för att fika. Det var fullt med folk eller rättare sagt packning vid alla raststugor och på bänkarna. Vad de brer ut sig! Till slut frågade vi om vi rymdes och då ordnades plats för oss vid en grilleld.
Jag hade tänkt zooma in bara elden och björkstammen men då blev det för suddigt. Det hade annars kunnat bli en läcker bild. Så skönt att få slå sig ned i solen och fika det medhavda, teet och smörgåsarna med en liten godbit som avslutning.
Väninnans bild. Hon fotar med Samsung mobil. Själv föredrar jag kamera. Jag har inte ens en mobiltelefon man kan fotografera med, bara ringa och skicka sms, vilket räcker för mig.
 
Mest livat var det i och kring pulkabacken.
Äldre sportlovslediga ungdomar kanske föredrar längre och tuffare slalombackar som ligger utanför stan, ja, ända bort till fjällen 40 mil bort. Ändå är det verkligen lyxigt med en slalombacke nästan mitt i stan, bara 4 km utanför centrum.
 
Jag försökte fånga en flygande åkare men det gick inte så bra.
Det var inte många som åkte i pucklarna just då men lite fart är det väl. Efter denna sköna dag var det bara att åka med skidorna till bilen för att ta sig hem, i mitt fall ca 1,5 km.
Skidorna fick jag av en annan väninnas dotter som hade köpt nya. De fungerar jättebra för mig som vill slippa valla och som bara åker enstaka gånger per vinter. I år har det i alla fall blivit två tillfällen. Jag är såå nöjd.
 
Igår var det också en underbar solig vårvinterdag. Bilderna från den utflykten kommer senare. Inga skidor då.
 
Ikväll ska jag och tre andra väninnor jag känt sen 70-80-tal träffas på en ny restaurang och testa deras meny. Det ska bli roligt med både umgänge och god mat.
 
Ha en trevlig fortsättning på veckan ni också! Jag har faktiskt fått fler läsare sen några dagar tillbaka ser jag på statistiken, men eftersom ingen av er kommenterar vet jag ju inget mer, vad ni tycker, vilka ni är. Skriv gärna en rad, helt anonymt går bra också även om det är roligt med åtminstone en signatur!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Känns så främmande med snö där jag sitter i vårliga Wales, men underbara bilder!
Ha en fin helg!