Barbro S

Resans början och Hundertwasserhaus
Måndag den 9 maj åkte vi med Norwegian kl 7 till Arlanda för att 9.45 åka vidare till Wien med Jörns Resor. Lite snävt tilltaget var det men vi hade tur och hann checka in i god tid. På resan träffade vi fyra andra resenärer från Umeåtrakten men de hade valt att åka kvällen innan och övernatta.
 
Med så tidig avgång kom vi förstås också tidigt till Wien där vår guide Ulla Dieden mötte oss och förde oss vidare in till Wiens centrum. Under bussturen tog jag några bilder. Här är inte Donau men väl en Donaukanal av många som hjälper till när floden riskerar översvämning.
Pool med hängmatta på husbåt, eller? Bussen stannade också utanför Stadsoperan så jag kunde ta en bild.
Där gick vi ofta förbi men aldrig in riktigt, bara på caféet.
 
Väl framme på Trend Hotel Ananas där vi skulle bo fyra nätter hade vi turen att få ställa in väskorna i rummet (alla rum var inte tillgängliga redan). Efter det hade vi ungefär en timme på oss att finna ett matställe för lunch. Vi fick tips om caféer i närheten men de hade ingen mat som passade mig. En skink/ost toast fanns och jag frågade vänligt om det gick att få den utan skinka, men se det gick inte alls. Jag föreslog att de bara skulle ta bort skinkskivan men bartendern bara sa nej och skakade på huvudet. 
 
Det var tur för då fann vi lite närmare en italiensk restaurang med mer varierad meny. Vi var inte så hungriga utan valde att dela en spenatpizza med sallad.
Inte så vanligt med ett stekt ägg i mitten men det var faktiskt gott. Ägaren erbjöd sig att fotografera oss och det gillar vi, men så föreslog han att vi skulle gå till ett annat rum som var finare. 
Fint var det verkligen inte utan fullt av kitsch och en salig blandning av dekorationer. Vi lät honom ta bilderna men sa sen att vi hade bråttom, vilket var sant, så vi slapp gå runt och beundra tingen i detta mysko rum.
 
Lagom mätta gick vi sen tillbaka till hotellet och steg på bussen som väntade utanför tillsammans med de andra 45 deltagarna på resan. Det var dags för stadsrundtur och guiden började berätta om staden medan vi tittade ut genom fönstret och beundrade allt fint vi åkte förbi. När bussen stannade vid rödljus var jag bara tvungen att ta en bild av ett blänkande glashus som fångade min uppmärksamhet.
Fast så märkvärdigt var det väl inte egentligen!
 
Första stopp var Hundertwasserhaus som jag hört talas om, nästan lika roligt som Gaudis byggnader i Barcelona, men bara nästan.
Fina annonspelare har de. Ni anar huset till vänster.
 
Lättfotograferat var det inte.
Alla möjliga färger och ingen ordning men så härligt roligt att se. Det byggdes 1983-85 och innehåller vanliga (!) lägenheter. En liten fontän vid entrén.
Mycket grönt växte runt och på huset.
Terasscaféet hade säkert varit roligt att besöka men till det fanns ingen tid. Däremot hann vi titta in i en affär med Hundertwassers namn.
Vackra pelare fanns det gott om.
Väninnan S gillar denna! Ni ser nedan att träden växer inomhus, men uppför trappan hann vi inte heller.
I en mer vanlig shop, den ovan var nog som en galleria, köpte jag mig en kylskåpsmagnet med bild av huset. Där fanns också affischer med huset från olika årstider, se fotot nedan.
Bäst att hålla tiden så bussen inte åker från oss. Väl tillbaka hann jag ta en liten gatubild med souvenirshop och café.
Vi åkte vidare, bl.a. till Schwedenplats då Sverige har haft en del med Wien att göra under historiens gång. Vår guide var jätteduktig på att berätta. Det var intressant att lyssna men mycket och ack så lite som fastnade när jag nu skulle vilja föra en del vidare. Ni får väl googla om intresse finns :).
 
Där gick vi i alla fall av bland bussar och spårvagnar för att sen fortsätta till fots. Mer om det senare.
 
Ute är gräskullen nu snart helgrön och bollpilarnas bladgrönska brer ut sig. Även om solen skiner så är vindarna ruskigt svala. Vi har i alla fall startat vår Skogslufforientering idag, jag och väninnan, och lyckats ta 9 kontroller på bara några timmar inklusive fikapaus. Då sjöng rödhaken och lövsångaren för oss. Jag börjar känna igen allt fler fågelläten vilket är roligt åtminstone för mig.
 
Ha en skön vårvecka!
 
 
 
#1 - henke

Trevligt inlägg! Wien är en höjdare.

#2 - Lena i Wales

Oh, vad härligt med lite mer Wienbilder!
Jörns Resor från Skåne känner jag till och kände tidigare ägaren. Har jobbat några resor för dem för ca 25 år sedan.
Ananas har jag också bott på. Ligger ganska bra till. Stort!
Hundertwasserhäuser är helt fantastastiska! Lite svår att hålla sej rak, allt lutar. Älska dessa hus!
Ha det bra!