Barbro S

Stadspromenad i Wien
Efter rundturen i Wien per buss var det dags att fortsätta till fots. Med whispers i våra öron där guidens röst hördes mer eller mindre tydligt vandrade vi genom centrala delar av Wien. Ibland sprakade det ordentligt men då gällde det att gå lite närmare guiden så blev utsändningen bättre. En fiffig uppfinning, whispers, som jag inte stött på förut. Vi var 47 personer som följde lilla Ulla i illgrön skinnjacka som hon hade köpt enkom för att synas bättre. 
 
Som jag skrev i förra inlägget började vi på Schwedensplatz där de bl.a. har ett urmakeri som ni ser.
I ett vackert hus!
 
Hästdroskor fanns det gott om och många väntade utanför Stefansdomen.
Trött kusk och häst med avfallssäck. Smart! Lite vaknare är de på nästa bild.
Även här är kusken trött, ser jag, men det är en annan som engagerar sig för hästarnas välbefinnande, gissar jag.
 
Den gigantiska kyrkan var svårfotograferad. Här är i alla fall ett av tornen som faktiskt påminner om Gaudis Sagrada Familia i Barcelona. Bara tornet, i övrigt uppvisar kyrkorna inga likheter.
Först när vi gått runt kyrkan och jag tagit massor av dåliga bilder får jag chans att fotografera Stefansdomen bättre.
Där pågick kommers på Stefansplatsen, mycket folk var i rörelse denna måndagseftermiddag och en fin karusell lockade.
Ja, jag bara tittade förstås :). Vi fortsatte gå förbi exklusiva affärer på breda gator medan guiden berättade om Wiens historia. Denna pampiga pelare kallades för pestpelare då den uppfördes till Guds ära för att blidka och be om sjukdomens upphörande.
Pampig och svulstig men jag gillar ju det guldiga. Se så vackra byggnader som kantar gatorna. De flesta har uppförts på slutet av artonhundratalet då Wien hade sin storhetstid. 
 
Ännu en kyrka passerade vi, på en tvärgata.
Lite närmare porten smög jag.
Passerande fotbollssupportrar?
 
Även affärsbyggnaderna var rikt dekorerade. En vacker kvinna i hörnet.
Jag har kapat hennes fötter för där fanns en ful trafikskylt som störde motivet.
 
Så småningom kom vi fram till Michaelsplatsen där en av ingångarna till Hofburg slottskvarteret syntes.
Vackert och pampigt fast någon hade visst tyckt väldigt illa om kupolen när den byggdes, enligt guiden. Mer än så kommer jag inte ihåg. Man har fullt upp att följa med, ta in alla synintryck, välja fotomotiv, prata med kompisen och även lyssna men mycket är det inte som fastnar tyvärr. Det kanske inte gör så mycket för det är ju givande just när vi går där och upplever staden. 
 
Några fler bilder återstår den första dagen men nu ska jag iväg på en UMeGänget-träff hos två av deltagarna som bjuder på promenad och fika hemma hos dem på Haga. Det har droppat lite men ser torrare ut så jag ska ta cykeln dit och hoppas att håret inte är spikrakt av fukten när jag kommer fram. Det är nytvättat nu med rullar som ger mig lite form och volym till mitt tunna ljusblonda hår som nu på äldre dar börjat mörkna, men inte gråna än.
 
Ha en skön fortsättning på helgen!
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Tack för mer Wienbilder och nostalgi för mej!
Ha en trevlig helg!