Barbro S

Stadsrundturen, det sista
Vi fortsatte att vandra omkring i Wien med vår guide Ulla Dieden från JÖRNS Resor. Klockan närmade sig 17 men solen värmde än. Någon tid att sitta på ett utecafé fanns inte men man kan alltid fotografera ett.
Eller ett vackert hus med en lockande caféskylt.
Just detta såg vi faktiskt inte igen men ett riktigt wienerkafé fick ett besök nästa resedag.
 
Nu blir det lite detaljer, inte bara vackra pampiga byggnader. Vi gick in i denna smyckade port. Jag gissar att det var något som hörde till Hofburgpalatset, kanske i närheten av Burgkapellet där Wiener Sängerknaben sjunger varje söndag.
Sirlig grindkonst.
Många starka kvinnor såg vi i staden. 
Oftast brukar det vara manlige Atlas som bär upp klotet men här ser vi kvinnokraft!
 
Här också vid en port på ett annat hus, inte palatset.
Imponerande, även hur skulptören lyckas förmedla tygernas fall och draperingar i klädedräkten. Ännu en skulptur ville jag ta en bild på även om det var svårt i detta gytter av människor och figurer vid fontänen.
Mytologisk strid, gissar jag, svulstigt men ändå läckert!
 
Vi avslutade promenaden vid Albertinas Platz dit bussen så småningom kom för att skjutsa oss åter till hotellet.
Kan den långa damen vara Albertina, tro? Och vem är hon? 
 
Någon timme fick vi för att packa upp och göra oss i ordning för middagen. Inget märkvärdigt för det var inget superfint hotell utan bara med en jättestor matsal uppdelad i flera rum som tur var. Ljudvolymen var tillräckligt hög ändå för känsliga mig.
 
Jag hade berättat att jag inte åt kött och fick löfte om fisk, men när huvudrätten kom var det bara två, visserligen goda men ändå, potatisbakelser med sallad. Förrätten åt jag samma som de andra, tomatsoppa dekorerad med gräslök, ingen höjdare och efterrätten äppelkaka (jag hade önskat Apfelstrudel). Ja, det dög och jag blev ändå mätt. Vi hade trevligt sällskap av ett par från Huddinge men det var svårt att göra sin röst hörd och lyssna till de andra då sorlet blev allt högre.
 
Så skönt att gå och lägga sig sen, sova länge och gott utan att bli väckt av små tassar och lurviga pälsar som gärna delar säng med mig här hemma. 
 
Dagen efter började med ett besök i Spanska Ridskolan.
 
 
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Tack för att jag får vara med på din resa i bilder och text! Albertina Platz känner jag konstigt nog inte igen, minnet är bra, men kort, kanske!
Verkligen härliga Wienbilder!
Ha ne bra dag!