Barbro S

Höstvinter
Det bara snöar och snöar och har så gjort ända sen i tisdags kväll den 1 november. Jag blev faktiskt glad över den vita snön som gör världen så mycket ljusare. Dessutom hade jag precis hunnit med alla förberedelser; vinterdäcken sattes på dagen innan hos HB-Däck, jag fixade till på stugan och hämtade hem en del saker så sent som tisdag förmiddag, vinterkläder och skor hann jag ta fram (och bära ned sommardito till klädkammaren nere) samt att rabatterna hade fått ett skyddande täcke av både löv och granris. Så jag var helt redo :)!
 
Dunlätta flingor dalar ned utanför mitt fönster och gården blir allt vitare. Den 3 november tog jag detta foto..
..på vår innergård som då bara hade ett tunt snötäcke. Den kvällen var det däremot halt så bussarna, i alla fall den jag skulle med, var försenade. Som tur var hade jag tagit till lite tid och hann till mitt yogapass ändå. Sen dess har det stilla småsnöat eller storsnöat med lapphandskar blåsande nästan vertikalt mest hela tiden. Lite mer vitt igår som synes.
Barnen blir förtjust och kommer runt omkring ifrån för att glida nerför backarna. Det är verkligen ovanligt med så här mycket snö redan. Normalt har vi alltid några snöfall i slutet av oktober eller senare men den snön brukar tina bort inom några dagar.
Nu ligger den kvar och fylls på till synes oändligt. Gärna går inte katten ut men här måste Tusse kolla avloppet för jag antar att det låter lite kul där nere.
 
Tidig vinter möter höst.
Lite fint, visst?
Paradisäpplen verkar ratas av sidensvansar och andra fåglar. Märkligt, för visst är de ätliga?
 
Min ros har blommat länge men nu är det nog slut med det.
Lite mer vanlig syn är frökapslar med snö. De vissnar ju aldrig.
Önskar jag kunde renodla bakgrunden för en lugnare bild på huvudmotivet men tyvärr kan jag inte det med mitt nuvarande redigeringsprogram Picasa som jag för övrigt är väldigt nöjd med.
 
Påven talar på tv:n och nu kommer vacker körsång och förgyller morgonen. Lillkatten (Desirée) rusar runt och småmorrar mysigt medan mattor och lekmöss far åt alla håll. Jag bara måste ta lite bilder från nuet också. Visst ser ni hur det snöar?
Lite närmare min björkspirea täckt av mjuk snö.
Det orange som anas högst upp är förstås en pumpa. Fler har jag vid dörren tillsammans med en fin lykta. Ändå kom bara ett monster och hälsade på förra helgen, en ung flicka med storebror som skydd en bit bort. Lite besviken är jag som ändå laddat med godis. Jag tycker att vi har allt fler barn i området men ändå minskar besöken från tidigare års Halloween. 
Den här helgen då vi minns våra kära bortgångna och tänder ljus på gravarna är jag glad att jag slipper "bus eller godis" barn men förra helgen t.o.m den 31 oktober som är rätta Halloweendagen var de välkomna. Nu måste jag äta upp godiset själv, rackarns! 
 
En fin helg önskar jag er alla!
 
  
#1 - Lena i Wales

Härligt för mej att se snöbilder från Sverige!
Ser lite annorlunda ut här i södra Spanien.
Ta det varligt!