Barbro S

Svansnön
Eller vad jag nu ska kalla detta inlägg, vars bilder jag nyss har fotograferat i Degernäs utanför Umeå.
Här fanns det i alla fall lite snö som passar rubriken, men den tinar bort ganska snabbt nu. Idag +10° nu på eftermiddagen plus värmen från solen som visar sig emellanåt.
 
Ett tranpar lyckades jag fånga på bild med 21x zoom. Fler fanns även om svannärvaron övervägde.
Efter att ha skådat på "limpan" ett tag fick jag ett tips av en kvinna att jag kunde komma fåglarna närmare längre bort in i byn. Så jag begav mig dit och stannade på en parkeringsficka.
Här ser man lite av byn också. Måste vara härligt att vara bybo så här års om man gillar fåglar, och förhoppningsvis inte retar sig på alla skådare.
En sångsvan till synes utan huvud och tre kanadagäss på åkern. Bilden nedan är lite suddig men jag gillar aktiviteten hos grågässen som ser ut att ryka ihop lite. 
Alltså jag gillar inte bråk men de flaxar så härligt med vingarna sina. Fort gick det över och de fortsatte lugnt beta sida vid sida.
Himlen så vackert blå över jordbrukslandskapet med sina vita besökare som små prickar här.
Hur de kan böja sina halsar!
Här kommer ett par på promenad. Se så graciöst de lyfter sina fötter, nästan lite danslikt och då kommer man ju osökt in på Svansjön :). En balett jag längtade så efter att få se och till slut kom den hit till Umeå för många år sen. Väl på plats visade det sig vara en modern variant som inte tilltalade mig alls. Jag blev så besviken då jag ville se den klassiska utan konstigheter. Än har jag bara sett den på tv.
 
Dessa två ovan som sakta gick efter varandra gav mig ändå en lite dansant upplevelse. Här är den sista innan den också försvann bakom grenarna. Visst är den fin? 
Nu fick jag till slut ihop lite bilder till bloggen. Den senaste veckan har inte gett mig något tillfälle att fotografera. Som jag har nämnt har jag gått bridgekurs och i lördags vågade jag mig äntligen på att vara med i en tävling. Först en massa rundor kortspel och sen lite gott i form av tacos med tillbehör lockade mig. Jag spelade med K som provat på att tävla några gånger innan men för mig var det första gången.
 
Jag hade gruvat mig för att orka med 24 brickor (rundor,spel) men tänkte att med en fikapaus i mitten ska det väl gå. På plats visade det sig att vi skulle spela 30 brickor utan fikapaus. Som tur var upptäckte jag inte det förrän 12 var spelade, men jag blev upprörd ändå. Vi spelade från kl 13 till 17.20 ca med bara några minuters paus efter varje 3 brickor. Då hann jag äta en apelsin som jag turligt nog tagit med, gå på toaletten, ta en nypa frisk luft och även fixa en kopp te att ta med till bordet. Alltså inte på en paus utan på fyra korta. Från början var vi sist färdiga så då hann man inte alls vila innan det var dags för att möta ett nytt par vid ett nytt bord men sen lättade det något.
 
Efter spelet blev det tacobuffé med mycket gott. Jag som inte äter köttfärs fick lax och mangosalsa till tacoskalen. Dessutom fanns många fler läckra sallader att fylla på med. Det tog ca en timme att äta, dricka ett glas vin och prata med bordsgrannarna. Sen gick jag hela vägen hem vilket inte var meningen men jag missade bussen med ca 30 sekunder och hade alls ingen ork att springa för att hinna med. 45 minuter tog det innan jag kom hem kl 19. Då bara sjönk jag ned i soffan framför tv:n med katterna resten av kvällen. Sen gick det inte att somna heller då hjärnan var på högvarv.
 
Vad är det för vits med att totalt ta ut sig, tänker jag ilsket? De som är vana tänker väl inte så men jag som har begränsad ork pga mina stresskador från förr blev inte glad. Som väntat var jag helt knäckt när jag väl kom hem och det tog nästan tre dygn innan jag hämtat mig helt. Men då tycker jag det är roligt att spela igen. Jag är taggad att lära mig mer.
 
Vi kom sist fast jag tyckte att det gick hyfsat under spelets gång. Jag/vi kunde inget om poängräkningen visade det sig (det gör en dator, men vi ska knappa in resultaten). Det har aldrig ingått i kursen heller. Så det är mycket mer att lära sig och det gillar jag faktiskt. Lite utmaning är bra men 30 brickor ger jag mig inte på än på mycket länge. Ikväll blir det vanlig träning och det känns skönt.
 
Svanar och bridge handlade det om idag :). Vad gör ni läsare då? Skriv gärna en kommentar, du får vara anonym om du vill.