Barbro S

Dubrovnik, fortsättning
Vårt fina snöfall övergick till regn och plusgrader, tyvärr, men än finns gott om snö kvar, bara vägarna som blir så slaskiga och halkiga när det fryser på igen. Nu känns det bra att återvända till den dag vi var på tur till Dubrovnik.

Efter en kort stund vid hamnen utanför murarna gick vi in igen och besökte ännu en kyrka, St Blaise.
Inuti fastnade jag för den fina nunneskulpturen.
Hon påminner om Maria i Sound of Music, inte sant? Snart springer hon upp mot bergen och börjar sjunga :).

Fina portaler har jag fotograferat men inte lyckats lista ut vilken byggnad det är.
Jag kollar stadkartan vi fick och jo, det måste vara stadshuset, City Hall och en teater ser jag nu.
Vi var på väg till lunchen och då lyssnar man nog lite mindre uppmärksamt. I en smal men fin gränd var det reserverat för vår lilla grupp.

Här lånar jag en bild från en av väninnorna.
Ni förstår att det var en varm och skön dag när det gick att sitta så lättklädd i en skuggig gränd. Här kommer en bild på fotografen också, H från Stockholm till höger om min väninna S.
Så nu fick alla fyra vara med. Lunchen var jättegod, jag fick en fin fiskfilé och till det ett riktigt gott glas vitt vin.

Efter lunchen hade vi fri tid några timmar, men den tiden kändes ändå alldeles för kort. Jag och S hittade varsin korallaffär där vi inhandlade det vi inte lyckades finna på Sardinien där det också fanns massor av korallsmycken i affärerna, till mycket bra priser. Sen strosade vi bara runt lite spontant.

Den här platsen hade något att göra med Spanska trappan i Rom.
Om det var samma skapare eller bara påminde om den vet jag inte, mycket mindre än den i Rom var den i alla fall om jag kom ihåg rätt. Jag var i Rom 1992 och vandrade då uppför och nedför den berömda Spanska trappan ett par gånger.

Den här gick vi bara uppför och hamnade då lite utanför turiststråken.
Här bor alltså vanliga människor som hänger tvätt så fint utanför sina hus. Vi såg också äldre svartklädda kvinnor som satt och broderade dukar, massor med magra men troligtvis inte svältande katter som strök omkring. En del av dem hade faktiskt band runt halsen så de hörde till någon människa. Vår guide hade berättat att förr bodde det 6000 personer innanför murarna men numera bara 600. Många lägenheter hade köpts upp av rika utlänningar som bara hälsade på sporadiskt. Staden blir mindre levande på det viset, när det mest är besökare och turister som vi.

Man kunde titta ut genom den tjocka muren. Där nere såg vi en restaurang som man gärna besökt en annan dag, om vi nu hade bott i Dubrovnik några nätter. Det gör jag gärna nästa gång jag reser dit.
Vi gick som sagt runt, valde på måfå en smal gränd med många trappsteg att ta oss ner till centrum igen. Här kollar de andra kartan för att se hur vi gått.
Vattnet var drickbart och gott så H smakade gärna.
På vår väg såg jag ännu en gränd med matställe värt att besöka. Så mysigt!
Tiden gick fort, som sagt, och vi gick ut genom stadsporten mot vår buss. Även där fanns katter som här där den solar så fint vid olikfärgade små cyklamen.
Trefärgad eller sköldpaddsfärgad som det heter i kattutställningar. Min Desirée är också en sådan. Det lär bara vara honor som får denna fina teckning.

Nära bussen denna lite läbbiga staty. Jag gissar att det ska föreställa några grekiska gudar.
Hemresan var lång och vi var trötta, men den fantastiska solnedgången närmare Makarska väckte intresset och jag kastade mig över till andra sidan bussen för att kunna ta en bild.
Det var så mycket vackrare än bilden visar men ni kan ändå ana, hoppas jag. Nästa dag var det en utflykt till Mostar som jag snart återkommer till.

Nu är julkorten postade, lägenheten färdigpyntad och jag har bakat även idag, lite smördegssnurror som är en av mina specialiteter. Så enkelt att göra och så goda. Igår fick jag en stunds julefrid när jag lyssnade på Luciamorgon (kl 18) som jag hoppas återkommer nu när det mesta är gjort. Hoppas ni också får känna den sköna känslan om så bara för en kort stund.

#1 - Lena i Wales

Vilken vacker stad. Har aldrig varit där.
Vill önska dej en God Jul! Nadolig Llawen!