Barbro S

Lite hemifrån
Istället för att fortsätta med Dubrovnik så gör jag ett nedslag här hemma istället. Vintern kom med stormsteg igår och jag hann ta en mysbild innan plusgraderna tog över och det blev regn.
Min utejulgran är nu åter grön och våt, men än är det vitt kvar på marken fast gångbanorna blivit slaskfärgade. Tråkigt, men det är bara att gilla läget. Förra veckan hade vi supermåne, extra stor, även om jag inte vet om det riktigt syns på min bild från den 4 december, min namnsdag!
Klockan var 6.45. Så arla morgon stiger jag inte upp, men blir ofta väckt av mina kära katter.
 
Den första denna månad fick jag celebert besök på min fågelmatning, en gråspett.
En sådan har jag bara sett en gång förut, då på stugan, men här på Glassgränd var det första gången. Den stannade riktigt länge också så jag hann ta flera bilder. Tyvärr var ljuset begränsat, en molnig dag, men man ser ju att den grå egentligen är grön, visst?
 
Igår när snön yrde var det fullt på mina matningar. Här är en talgoxe på mitt förrådstak som väntar på sin tur.
Här är den som hade tur och fick sig lite jordnötter.
Ingen vidare kvalitet på bilderna men lite roligt att visa ändå, tycker jag.
 
I förrgår fick jag besök av A då jag bjöd på glöggkalas.
Hon hade cyklat i blåsten, därav lite rödblommig, men så fin ändå. Mycket gott bjöd jag på och vi testade både årets Blossaglögg med indiskt tema och en ekologisk med mer traditionell smak. Goda båda två.
 
Det mest fantastiska som hänt mig den senaste tiden är vår nya familjemedlem. Min kära systerdotter A fick en dotter på Uppsala BB den 30 november. Här är en bild när hon är några dagar ung som pappa D skickat till mig.
M vilar i sitt babynest som är mitt bidrag till babyutrustningen. Picasa som är mitt bildbehandlingsprogram vägrar ta emot denna bild så jag har inte kunnat beskära den alls. Lite fnas på kinden är vanligt på nyfödda, men med babyolja läker det fort, om ni undrar. Jag längtar tills jag får träffa henne. Jag gissar det blir efter jul.
 
Adventpyntat har jag gjort i veckan men tomtarna får vänta tills efter helgen. I morgon ska vi äta julbord på Strömbäcks folkhögskola, 10 personer från UMeGänget. Hoppas bara att vägarna inte är så halkiga som idag då det regnar. Plusgraderna ska visst hålla i sig. Sen på söndag är det Gammlia julmarknad, också ett trevligt arrangemang som jag brukar gästa mest varje år. Tyvärr känner jag lite rossel i halsen men jag håller tummarna att det inte blir värre, i alla fall inte före måndag. 
 
Ha en trevlig 2:a advent!