Barbro S

Första promenaden i Prag
Här kommer bilden som inte kom med i förra inlägget om Gamla Stadens Torg i Prag, nämligen Jan Hus-monumentet.
Jan Hus hade idéer om att förbättra den katolska kyrkan och ansågs därför som kättare och brändes på bål 1415. Senare kom de på att hans idéer var bra och därför uppfördes detta pampiga monument. Mer står i Wikipedia om du klickar på namnet ovan.
Jag gissar att de ville kompensera skulden och därför gjorde honom lite extra grandios för eftervärlden. I bakgrunden Sankt Nikolauskyrkan.
 
Byggnaderna i Prag är så vackra och vi kunde inte motstå att fotografera en hel del.
Fortfarande är vi på torget men nu väljer vi att promenera vidare. Ett hus med rund gavel fascinerar.
Vi har en karta men väljer att gå lite på känn mot floden när vi hamnar framför Rudolfinum.
Där håller filharmonikerna hus och Antonin Dvorak står staty utanför. De tjeckiska accenterna ovan bokstäverna hoppar jag över.
Grön och fin omgivning. Någon musikerkännare är jag inte men hans namn, som jag uttalar Dvorchak (är det fel?) känner jag i alla fall igen.
 
Den blå (!) mattan lockade oss båda.
Väninnan S i matchande blått valde att gå nedför men jag satte mig en stund att vila efter kullerstenspromenaden före.
Det var reskläderna som gällde. Resten av tiden var det istället bara ben och sandaler för mig, åtminstone dagtid.
 
Vi hade kommit fram till floden Vltava som utanför Tjeckien kallas Moldau med fin utsikt mot slottskvarteren högt uppe.
Dit tog vi oss dagen därpå. Från denna bro hade vi fin utsikt över den berömda Karlsbron också..
..men vägen dit gick inte alls direkt. Ser ni förresten vilken vacker stad Prag är, här med utsikt över den gröna Petrinikullen med sitt utsiktstorn byggt i samma stil som Eiffeltornet men bara en fjärdedel så högt!
 
När vi närmade oss andra sidan tittade vi ner och vad såg vi då?
Mängder av knölsvanar som blev matade. Dit började vi med att gå.
 
Jag har varit förkyld sen i måndags eftermiddag med ganska hög feber och otäck hosta, men börjar nu känna mig lite bättre. Det var många på planet hem som hostade runt omkring oss så jag gissar att någon bakterie hoppade över till mig. Vi hann i alla fall ut till golfbanan på måndag före lunch för att slå lite bollar på rangen, jag och vännen min. Båda kände vi oss lite mosiga, men tog det lugnt och det kändes bara bra att få svinga klubborna igen. 
 
Våren har varit väldigt kall och gräsmattorna ser eländiga ut. De sa att banan tidigast öppnas om två veckor. Det är bara att ha tålamod och tjå sig ett tag till. Inga problem, jobb finns så det räcker med rabatter och annat trädgårdsaktigt här hemma. Stugan längtar jag också till, men orken räcker inte på långa vägar än.
 
Ha en trevlig Kristi Himmelsfärds Helg!