Barbro S

Båttur till Brac
Kroatienveckan fortsätter med första utflykten; på måndagen den 16/10 (faktiskt min mammas födelsedag. Hon skulle ha fyllt hela 109 år om hon hade varit kvar i livet) åkte vi båt ut till ön Brac. Det ska vara ett litet v över c:et och uttalas Bratj, alltså som ett tjeljud på slutet. Vi gick i samlad trupp till hamnen där båten Vruja väntade på oss.
Vid niotiden var vi på väg ut från hamnen och passerade halvön med mannen vi besökt kvällen innan, St Peter med nyckeln högt däruppe.
Vädret var suveränt som ni ser och vi njöt sittandes ute vid fören.
S med B o H i båtens för. Ni kan ana ön till höger. Det såg inte alls långt ut men färden tog mer än 2 timmar, ja, nästan 2,5 pga dimman som försenade oss.
 
Nästan direkt bjöd båtens ägare på en liten mugg grappa, men många var vi som lät havet smaka sen vi själva sippat försiktigt på den starka spriten. Inte gott alls, speciellt inte denna arla timme. En del karlar blev nästan arga att vi inte istället gav drycken till dem.
 
Dimman slog till när vi närmade oss ön.
Vi misströstade ett tag om vädret men efter att ha glidit sakta och försiktigt en längre stund tog blåhimlen över och sken på oss resten av dagen.
Så glada blev vi då :) och strax var det dags att kliva av i lilla staden Bol.
En liten hamn och i bakgrunden anas en del av stadsmuren.
In genom portarna gick vi aldrig utan hittade några trappor upp till en liten marknad med bara några få stånd. Hungern gjorde att vi köpte med oss lite frukter som smakade jättebra. På vägen tillbaka återkom vi till dem som så snällt rabatterat frukten då vi hade för stora sedlar. Jag köpte bl.a. olivolja som skulle vara speciellt god från denna ö. Ni ser Kroatiens flagga i bakgrunden.
 
En stadsgata. Som alltid vill man stanna längre. Tänk att få gå där någon kväll, sitta på uteservering och titta på folk.
Troligtvis lider turistsäsongen mot sitt slut för det var ganska tomt som ni ser. Mer vacker bougainvillea.
Brac är en ganska stor ö med många orter på andra sidan av ön. Dess högsta punkt är 778m öh. Det finns vilda hästar på öns inland. Flygplatsen ligger ganska nära Bol så jag gissar att det är den huvudsakliga turistorten. Guiden berättade om naturfenomenet Gyllene Hornet några kilometer bort. Dit ville vi naturligtvis gå och efter att ha fått mig en strut med en läcker kula pecannötglass infann sig energin.
Här har vi gått en bit och tittar tillbaka mot staden. Det var lätt att gå då gatan övergick till en promenadväg kantad av små skulpturer och konst, bilder som jag ska visa nästa inlägg i veckan. Nedan en vy där hornet kan anas.
Det Gyllene Hornet hade uppkommit av att havet strömmar från två olika håll och sköljer upp småsten där de möts så att stranden bildar liksom ett horn som blir allt större med tiden. Gyllene, nja, stenarna var lite mer beige än de vita stenarna på de vanliga stränderna, men jag vet inte alls om det är så namnet uppkommit.
Här närmar vi oss hornets spets där B ska bada. Jag hade inte tagit med badkläderna men doppar i alla fall fötterna i det klara vattnet.
Lyckligt omedveten om vattenskotrarna som närmade sig i en rasande fart.
 
B var förberedd och snart låg hon i badet och njöt.
Åh, jag ångrade att jag inte kunde glida i vattnet jag också. Så härligt såg det ut och ser ut, tycker ni inte?
 
Efter en kort stund måste vi vandra tillbaka till båten där det snart skulle serveras lunch.
Mer om det senare.
 
Här  i norr halkas det i minusgraderna utomhus även om man får glädjas åt de få timmarna med lågt solljus nu i november. Mest inne blir det för katterna och mig. En ny Stringhylla har jag kämpat med att få upp de senaste dagarna på min gipsvägg. Igår blev det klart så nu är jag nöjd.
 
Ha en trevlig vecka!
 
#1 - Lena i Wales

Oh, vad härligt det ser ut och så vackert!
Har gjort några båtturer i Kroatien,men inte just denna.
Önskar dej en fin helg!