Barbro S

Kvällspromenad på halvö i Makarska
Andra dagen på vår resa var fri frånsett stadsvandringen jag berättat om i förra inlägget. På hotellmiddagen kvällen innan träffade vi två jättetrevliga kvinnor som vi trivdes så bra med att vi fortsatte att umgås med dem hela veckan.
 
Efter lite vila och strandvistelse bestämde vi att ses ca halv fem för att utforska halvön i närheten av vårt hotell. Vi vandrade strandpromenaden bortåt där den övergick till en liten uppförsbacke. 
H är på väg mot S och B som blev lite bleka av den nedåtgående solen, vilket inte minst syns på våra skuggor.
 
Lite längre bort blev utsikten tillbaka denna.
Makarskarivieran består av ca 6 mil stränder i fem olika byar. Vår hette kanske Veliko Brdo för det var orten som kom upp på väninnans mobil eller så bodde vi i staden Makarska, eller kanske både och??
 
När vi närmade oss halvön såg vi detta speciella boende på en brygga. Lite asiatisk stil, visst? Ja, förutom båten och vattenskotern som anas.
Längst ut på halvöns spets stod en fyr som jag visat i tidigare inlägg, men ända dit gick vi inte utan vände upp mot märkliga kalkstensklippor.
Vi vet inte säkert hur de har formats men vår guide sa att det var vinden mestadels. Jag hade hellre trott på vågorna men så långt upp gick väl inte de? Hade kanske gjort tidigare århundraden.
Vad tror ni? Det är förresten jätteskönt att sträcka ut sina armar som jag gör på bilden. Det tog ett tag innan det började kännas naturligt för många år sen när jag provade på en massa olika kroppsterapier och finn dig själv-kurser, men nu gillar jag det. T.ex. när jag åker buss och ska kliva av är det gott att ta tag i stolparna på båda sidor om utgången, dels för att vara stabil när bussen bromsar in, men också för att det känns bra för musklerna och mig :).
 
Här är en agavekaktusblomma, ganska rejält stor. När kaktusen väl har blommat ut så dör den.
En stickigare kaktusvariant lite längre fram.
Röda små kaktusfrukter som Baloo åt utan problem i Djungelboken, men som Mowgli stack sig på.
 
En av flera båtar som var på väg in till hamnen.
Vi hade blivit förvarnade att det skulle finnas nakenbadare på halvön så vi behövde inte bli chockade eller känna att vi gått fel när vi såg dem på små klippor nedanför nära vattnet. Vi gick bara lugnt vidare till ett litet kapell.
St Peters kyrka renoverad till som den såg ut på 1700-talet då den byggts över den ursprungliga kyrkan från medeltiden, stod det på den röda skylten.
 
Här kommer St Peter himself hållande i stadens nyckel högt ovanför oss.
Jag hade köpt ett vykort tidigare på dagen där statyn var svart...men det var den ju inte alls. Det vykortet skickade jag inte!
 
Därifrån fick vi en fin kvällsvy över Makarska hamn och stad.
En båt liknande den högra skulle vi åka med nästa dag då det var båttur till ön Brac. Nu vandrade vi långsamt hemåt och njöt av kvällslugnet. Väninnan fotade denna affisch.
Riktigt så motionsbenägna var vi inte. Visst ser det hurtigt ut? Säkert nyttigt också men inte lockande där vi gick och tänkte på den läckra middagsbuffén på hotellet.
 
En jättesöt katt kom i vår väg.
Då tänkte jag förstås på mina små därhemma, men längtade hem gjorde jag då alls inte :).
 
Här hemma lite slöjtäckt sol idag, ca +1, nu ikväll redan minusgrader. Jag har köpt Stringhyllor men naturligtvis blev det fel mått så jag måste tillbaka till MIO och byta gavlarna. Ofta blir det så, tycker jag, att det småstrular när man ska göra ändringar i hemmet, men till slut brukar det ordna sig om man tar det lugnt. 
 
Ha en skön novembervecka!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad vackert och vilken trevlig promenad!
Snö nu, nej, inte kul!
I alla fall, ha en fin dag!