Barbro S

Pragrundtur sista timmarna
Efter flodturen och promenaden tillbaka till Stare Mesto, den gamla staden, var det äntligen dags för lunch. Klockan var då redan 15 så åtminstone jag var ordentligt hungrig. Vi skulle besöka en medeltida restaurang. På vägen dit visade guiden hur pragborna förr dekorerade sina hus genom att visa vem som bodde där. Här bodde troligen en fiskare, så tolkar jag figuren.
Så kom vi då fram till restaurangen och gick in i mörkret mot den smala trappan ner till underjorden.
Lite läbbig känsla när jag fotograferar med blixt men mysigt i den rätta belysningen. Som ni ser fick vi sitta på enkla träbänkar där vi serverades olika rätter, först en potatissoppa med svamp, sen hade vi valt pasta med spenat, en väldigt modern rätt som smakade jättebra. Många valde kött vilket blev mer traditionella rätter med deras specialpotatis, á la knödelaktigt. Såg inte gott ut, men var nog det, för jag hörde inga klagomål. Gott bröd och en öl till förstås! 
 
När vi gick ut uppför trappan efter någon timme tog jag en bild utan blixt.
Sen blev det till att kisa när vi kom ut i solskenet utanför.
 
Vi vandrade då mot de judiska kvarteren och passerade ett mysigt café som vi gärna besökt då vi inte fick  kaffe/te på maten.
Kafka hade bott på 14 olika ställen i Prag och där fanns museum, som här café eller en staty som minne.
 
Nedan en fin synagoga. Guiden berättade om alla pogromer judarna utsatts för, om gettot de tvingats leva i men också bättre tider.
Den judiska kyrkogården rymde tolv lager gravar på varandra. Så trångt var det i gettot så för att rymma att begrava alla var de tvungna att lägga gravarna ovanpå. Däruppe till vänster på bilden nedan ligger kyrkogården. Vi gick aldrig in men jag har sett en bild i guideboken hur tätt gravstenarna ligger. Klicka på länken ovan så får ni också se den.
Tröttare och tröttare blev vi men en bild till orkar vi med, på en skulptur av den käre Frans Kafka. Ja, en tolkning av hans litteratur i alla fall.
Läcker, tycker jag. I drygt sex timmar hade vi varit på vandrande fot med avbrott för en båttur och lunch. Det var skönt att återvända till hotellrummet, inta horisontalläge en stund innan dusch och ut för kvällmat senare. Då hade vi otur och hamnade på en stor uterestaurang vid torget med gapiga svenskar vid bordet intill samt dåligt vin som inte gick att byta ut samt ganska trist mat. Men dagen som helhet var en fantastisk upplevelse av staden Prag.
 
Nu ska jag snart ut och resa igen. Jag hade hoppas att jag skulle hunnit med att blogga färdigt om vårens Pragresa men det går nog inte. Får se hur flitig jag kan vara men något inlägg om vår tredje dag kanske ändå kan hinnas med. Ute regnar det för fullt men jag har hunnit med utearbetet både här hemma och på stugan (nästan) så det känns okej. Vi ska förhoppningsvis få möta solen söderut :).
 
Med hopp om en fin oktobervecka!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Vad kul att få se Pragbilder, har även tittat på de övriga inläggen därifrån. Har varit mycket i Prag tidigare,men det var längesedan nu. En del känner jag igen, annat inte.
Ha det bra!