Barbro S

Fortsättning Pragresan
En skön dag har jag haft med lyckosamma ärenden då jag fått tag på det jag önskat. Sen lugnt trädgårdsarbete med sällskap av katterna. Mulen dag med enstaka regnskurar och en (!) solglimt på eftermiddagen. Inomhus tog jag itu med att omplantera lite ledsna växter tills blomjorden tog slut. Därefter har jag ätit en god middag samt gluttat på golftävling på kanal 10. Någon egen golfrunda har det tyvärr inte blivit denna vecka men däremot två tuffa orienteringsdagar då vi klättrat i berg, småhalkat på våta mossiga klippor och blivit blöta om fötterna i myrmark. Kipp, kipp, sa det om skorna när vi trötta vandrade tillbaka till bilen på orienteringsdag två i Kvarnforstrakten.
 
Men nu har jag alltså tagit itu med att blogga vidare om Pragresan i maj, dag två då vi hade tecknat oss för en promenadguidning i staden. Vi skulle bli hämtade i receptionen på vårt hotell och tänkte oss en minibuss eller så eftersom turen skulle gå till slottsområdet en bit bort. Nähä, en promenerande guide med paraply hämtade oss och henne fick vi trippa efter i något kvarter tills vi kom till Gamla Stadens Torg som vi mycket lätt hade kunnat hitta till själva!! Där fick vi vänta ganska länge tills gruppen var stor nog och minibussarna kom. Inga hästdroskor som här.
Lite rörigt var det med alla människor och guider som rörde sig runt oss men till slut skjutsades vi över bron och upp till Pragborgen. Ja, inte direkt dit utan vi fick vänta en liten stund på annan plats.
På andra sidan gatan samlades ungdomar, inte vi, men huset var fint, tyckte jag.
 
Vädret var super och jag njöt av grönskan där vi var.
Så småningom hade alla kommit och vi delades upp i två grupper, en med spansktalande guide och en med engelsktalande. Gissa vilken vi var med i?
 
Vi började vandra neråt längs gatan medan guiden berättade sånt jag glömt för länge sen. Till slut närmade vi oss slottsområdet med många vackra hus. Här är ett, Scwarzenbergs palats. 
Läcker fasad!
 
Ingången till borgområdet med fina guldornamenterade grindar och pampiga skulpturer.
Fort gick det - jag hann inte både fotografera och lyssna, så tyvärr har jag inget mer att berätta om denna plats.
 
Här är en del av gruppen samlad inför entrén där man kunde bli visiterad (eller få väskan kontrollerad), vilket vi slapp.
Kära väninnan i mitten tillsammans med alla engelsktalande turister. Guiden är hon med paraplyet kanske ni förstår. Hon pratade bra engelska så det var lätt att hänga med när jag lyssnade istället för att fotografera. Det visade sig att alla de andra hade engelskan som modersmål. De kom från England, Skottland, Irland, Kanada och USA, bara vi som var utbölingar och egentligen talade svenska. Men vi fick synas. Det återkommer jag till senare, när vi nu närmar oss den pampiga katedralen.
 
Ha en skön hösthelg!