Barbro S

Vinterpromenad
En grå dag som denna är det härligt att minnas bara en vecka tillbaka. Förra helgen hade det snöat mest hela tiden men måndagen bjöd på klarblå himmel och sol. Jag fick då sällskap av vännen på min vanliga vinterrunda och även kameran fick följa med.
Traktorn har lagt upp höga snövallar vid lillskogen. Vi går vidare förbi kyrkan på västra Ersboda centrum och stannar till vid bron över Ystarvägen.
Nu är snön vid vägarna redan brun och smutsig efter den senaste veckans plusgrader men i måndags var det perfekt temperatur, bara -4°.
Några enstaka flanörer och hundägare mötte vi men många var de inte en vardag som denna vid tolvtiden.
Mäktiga tallar där vännen passerar. Bara en liten bit till vänster går Cementvägen som är ganska trafikerad, men det märks inte alls. In bland husen på Ystarvägen går vi men viker av mot Glassgränds radhus. På vägen en lekplats som väntar på vår och gungglada barn.
En liten skogsstig som genar skulle jag tagit själv, men vännen med känning av artros i knäna gillar inte den ojämna marken.
Tänk vilka fina miljöer de sparat bland alla husen. Undrar om de bygger så hänsynsfullt numera när det bara är penningen som styr. Tätt, tätt ska det vara med höga hus på liten yta så grönområden finns det knappast plats till. Hoppas jag har fel. Tyvärr är det flera nya områden som byggts i staden som ser ut just så.
 
Närmare där jag bor hade snöfallet bildat fantastiska häng över balkonger och tak.
Kul, va?
 
Vännen som inte har garage till sin bil passade på att sopa bort lite snö från biltaket innan återfärd.
Några andra besök vill jag också minnas från februari. Den 6 februari kom väninnan S på besök, vi som ofta reser tillsammans.
Vårsolen lyste så skönt med roliga skuggor på både S och väggen. Man vill inte dra ned persiennerna när nu solen äntligen kommer åter efter vintermörkrets månader, men till slut gjorde vi det ändå 😄.
 
Jag bjöd på ost, kex och vin. Faktiskt en flaska som jag vunnit på bridgeklubbens julfest för två år sen. Jag var lite osäker på hur vinet skulle smaka då det egentligen inte var något vin för långlagring, men det var helt okej.
Västerbottensostkakor till fördrinken och små rågformar med laxröra först, medan vi planerade kommande resa, mindes den förra och pratade på om allt möjligt annat i våra liv.
 
Söndag den 10/2 kom systerdottern med familj på besök. Lilla M roade sig med de leksaker som finns i mitt hem.
Ring på ring och en liten applåd på det. Sen upp i soffan med nalle och oss andra förutom fotografen D.
Lite suddigt men roligt att minnas hur skoj vi hade just då, jag, lilla M och hennes mamma A. Sen bytte vi så att jag skulle fotografera även pappan men tyvärr lyckades jag inte få till någon bra bild, för mycket rörelse.
 
Jag avslutar med min kära katt Desirée som här luktar på blommorna...
..en jättefin trestänglad orkidé jag fick av min brorsdotter den 28 december. Snart har den nu blommat vackert i två månader.
 
Utsikten är numera inte så fin även om det fallit lite, lite pudersnö i natt. Jag ska strax åka ned till stan för att beställa nya glasögon. Spännande med nya bågar även om det inte brukar vara någon
som märker när jag byter 😌. 
 
Ha en bra vecka!
 
 
 
#1 - Lena i Wales

Oh, vad vackert! Och hur snön hänger från taket!
Västerbottenostkakor har jag inte hört talas om, men verkar gott. Älskar ost.
Trevligt besök också.
Ha det bra!