Barbro S

Juli, del 2
Kära väninnan sen tonårstiden kommer gärna på besök till stugan. Den 20 juli var det dags. Solen sken och då började vi förstås med en Aperol Spritz, favoritsommardrinken.
Med lite nyttigt tilltugg, bondbönor med sting av Wasabi och rotfruktschips. Jättegoda båda två, och så några smördegsinbakade oliver med Västerbottensostsmak. Åh, jag är så hungrig nu, blir sugen!
Maten står nämligen i ugnen, snart klar, men jag hinner blogga lite innan.
Glada jag får också vara med på bild. Såå skönt det ser ut, nu med oktoberkylan sakta insmygande. Den här dagen fungerade inte min kamera så bilderna är tagna med väninnans mobil. Jag upptäckte senare att det bara var zoomknappen som vridit sig. När jag ordnade till den fungerade kameran bra igen, men det där händer mest varje gång jag ska fotografera. Det kan vara dags att köpa en ny då denna är väl använd, men jag drar ut på det, trivs så bra med den.
 
S gillade min solros.
I år var det bara korta men fina ändå. Jag har tagit frön av dem och hoppas få många fler nästa år.
Desirée vilar gärna på skogstomten och har valt just denna plats. Kan hon uppleva skydd av rådjuret, tro?
 
Mera djurliv.
Gräsandsmodern i mitten med alla sju ungarna runt. En av dem med helt andra färger, märkligt nog. Inte ofta de kom på besök till vår sjö, aldrig till bryggan och tigger mat numera utan på behörigt avstånd. Hmm, avstånd ska vi ju alla ha i år!
Här fick jag i alla fall komma nära denna vackra blåvinge som det finns så många arter av. En närbild till på ett bi (?) som besökte min sommardahlia.
Växten blommar faktiskt än här ute på altanen då vi inte haft någon frostnatt än. Men det närmar sig.
 
Det regnade mycket i juli som jag nämnt tidigare och det får denna bild från den 28 juli illustrera.
Skulle vilja kunna komma ännu mycket närmare dropparna men jag är ändå nöjd med bilden.
 
Månadens sista dag sken solen igen då vännen och jag åkte till Brännlands Värdshus för lunch.
Läcker räksallad med vitlöksbröd. Mmm, nu går jag och äter mina räkcrepes som blivit färdiga i ugnen. Gott!
Skönt sitta ute men bara varmt nog i solen. Efter maten gick vi en tur bland soldattorpen i närheten.
Verkligen en bild av svensk sommar, inte sant 😃? Lite interiörer kommer nedan.
En fin öppen spis med diverse gamla redskap.
Vad är detta? Jo, en nättingkasse. Väninnan älskar nätting men jag säger usch. Som liten tuggade jag däremot på de rökta nättingstjärtarna och gillade det helskarpt. Inte idag 😀.
En liten nätt orgel. Min svarta, som jag har kvar efter min mamma, är mycket större, men inte finare.
En blå spinnrock hade också mamma. Den finns kvar i stugan idag men ryms ingenstans förutom på vindsförrådet, tyvärr. Och stolen som anas bakom har jag nu (en likadan) i min hall. 
 
Dörrarna var ganska låga, så pass att jag kände mig riktigt lång.
Lite mer grönska önskade jag och fick med särbon till en åker med utsikt.
Han är annars nöjd med att åka hem direkt, men jag vill gärna få njuta av det sköna i naturen. 
 
I nuet har det äntligen slutat regna, efter en dryg vecka då hiskeliga mängder av det våta ramlat från himlen. Idag har jag besökt veterinären och tacksamt nog fått veta att min kära lilla katt har bra värden på både njure, lever, socker och en sak till jag inte kommer ihåg. Däremot trodde veterinären att hon led av värk så jag fick lite medicin för det. Det känns bra att ge henne en ålderskoll nu när hon fyllt 15 år.
 
Ha en fin höst!
 
#1 - Lena i Wales och Spanien

Vilken fin juli månad du hade.
Mycket gott att äta och dricka, utflykt och väninnebesök. Sådan skillnad mot nu.
Skönt att katten mår bra, förutom lite värk.
Trevlig helg!