konstbarbro

Fototriss-Rörelse

Kategori: Djur och natur.

Denna veckas fototävling (ja, inte bara utmaning) handlar om rörelse. Att fånga rörelse i bild är svårt, i alla fall för mig, märker jag när jag tittar i mitt arkiv. Ofta följer att också jag rört mig och alltså är bilden suddig.

Men här är det vattnet som rör sig och då gick det bättre.

Lille Lukas, mitt syskonbarnbarn på väg att lära sig simma.

Till sist en himla massa småttingar på väg.

Fler bilder på temat rörelse hittar ni på fototriss.

Restaurangbesök

Kategori: Resor och utflykter

Igår, en solig sensommardag, var det äntligen dags att besöka vår nyaste italienska restaurang, 5 Knop, som ligger vackert vid vatten bortanför Strömpilsplatsen. Efter en behaglig medvindig cykeltur på ca 5km längs Umeälven avnjöt vi en god lunch ute på terassen. Det blåste friskt men vi hittade en skyddad plats i någorlunda lä bakom lite plexiglas. Ägaren Alfio gick omkring som en stolt padrone, äkta italienare som han är, och charmade alla gäster, bl.a tog han kort av oss. Den första bilden togs av väninnan just när lunchen, Red snapper med risfylld paprika, var serverad. Det smakade mycket gott, men portionen var lite liten, som vi hade motionerat innan (jag hade cyklat totalt en mil !!).

Efter te och kaffe kom då Alfio och fixade så väninnan kunde luta sig tillbaka och sen förevigade han oss.

På cykelturen hem möter vi den vackra Kolbäcksbron som vi idag bara cyklar under.

En härlig utflykt och en härlig dag i sin egen stad. Sen ramlade jag över ett billigt (men högt rankat av Aftonbladet) kräftpaket och då måste jag bara ordna en liten kräftfest också, lyckades få ihop åtta personer till i morgon.

Kommunikation

Kategori: Djur och natur.

Fotoutmaningen denna vecka blir kommunikation i alla dess former. Efter en hel del funderande och lite letande fann jag dessa bilder i arkivet. Ute regnar det grått så jag lockas inte ut och leta nya motiv, tyvärr.

Den första bilden visar färjan från/till Norrbyskär, ett fint utflyktsmål en sommardag. Ute på ön lyste solen men åskmolnen hopade sig över fastlandet.

I Sundsvall har de målade drakar sponsrade av olika företag. Här i Umeå har vi fått motsvarande löv som det bråkas för fullt om på kultur- och insändarsidor.

Det vore inte min triss om jag inte också stoppade in en djurbild. Denna lilla vän kröp stillsamt på några betongplattor, men när jag närmade mig med kameran för att ta en makrobild reste den sig hotfullt (!!) upp och kommunicerade tydligt till mig:  --Kom inte närmare!

Fler kommunikationsbilder hittar ni på Fototriss.

Hemma igen.

Kategori: Djur och natur.

Brorsdottern med familj skulle ha kräftfest i helgen och sen skulle brodern komma, så då finner jag för gott att flytta hem från stugan några dagar åtminstone. Nätterna är kyligare och solen når inte upp över tallarna på samma sätt men nog ska jag bo där en omgång till innan höststängningen. En morgon i veckan hade natten varit dimmig och då bjöd naturen på ett nytt konstverk när jag vaknade.

Inte hade jag en aning om att spindlarna varit så flitiga. Visst blev jag lite kladdig ibland när jag plockade blåbär till morgonfilen men att det var så här många nät var jag lyckligt ovetande om.

Nu är det verkligen bärtider och sakta men säkert fylls lilla extrafrysen i förrådet. I morse gick jag ut här på Ersboda och tog svarta vinbär till fil och flingor. Jag känner mig så rik när naturen bjuder mig så mycket att välja på.
Inte minst mitt körsbärsträd, det stackars eländiga, som dignar av röda mer eller mindre mogna bär. De är lite sura men mycket saftiga och är utmärkta att koka saft av när man lessnat på att stoppa dem i munnen.

Igår kväll när jag cyklade hem från Haga där jag umgåtts med goda vänner, sett bilder från Hurtigruten som jag alltid velat åka på och ätit gott, mötte jag en förtvivlad katt på cykelbanan utanför Coop Forum. Hej kisse, sa jag, för jag hälsar alltid på katter jag möter. Då ropade den högt och ivrigt, äntligen en som pratar mitt språk och hoppade fram ur gräset, strök sig kring mina ben och jamade fram sin berättelse. Där omkring är bara vägar och stora företagsbyggnader så jag insåg att katten helt klart gått vilse. Med hjälp av förbipasserande ungdomar försökte jag läsa på halsbandet var den kom ifrån men det var för suddigt och för mörkt ute.

Vad gör jag? Jo, jag sätter katten i cykelkorgen och börjar gå. Den trampar och kurrar ivrigt och sitter faktiskt kvar en bit men sen hoppar den svartgråvita varelsen ner och följer mig ända hem, genom tunneln fick jag bära den, sen över Willys gigantiska nattomma parkering och in på mitt bostadsområde springer den en bit efter mig.

Väl hemma separerar jag den från mina egna, något nyfikna och lite ängsliga katter, och studerar halsbandet ordentligt. Till slut kommer jag fram till rätt familj som saknat sin Viggo i två veckor. Vilken lycka att få hjälpa lille kissen hem, det värmer en kattälskares hjärta.

Gissa temat!

Kategori: Katter

Fototriss vill att vi ska fundera ut vårt eget tema som besökarna får försöka lista ut. Jag fortsätter att fotografera på stugan och väljer tre bilder som visar ett substantiv. Svaret hittar du i 10:e kommentaren.

En bild från en roddtur med min systerdotter.

Den vackra röda näckrosen igen.

och sist, men inte minst en bild på Tusse, en av mina kära katter, som gillar vårt rena sjövatten.

Fler fototriss att gissa temat på hittar ni här.

Sommarvistelse i stugan

Kategori: Djur och natur.

SÅ HÄR SER DET UT DÄR JAG ÄR IDAG är temat på dagens fototriss. Det blir för min del lite repris på det tidigare temat om smultronstället, nämligen stugan i Kulla jag bor mest hela sommaren. Det har regnat väldigt mycket i juli med få soldagar och vattenståndet i sjön har aldrig varit så högt , som jag minns. När jag steg ned på bryggan i veckan sjönk den nämligen under vattnet. Den första bilden är tagen i går natt, vid halv fyra-tiden då det såg så här magiskt ut.

Ungefär samma vy men senare på dagen, denna gång med Tusse på bryggan.

De röda näckrosorna som min bror tagit från sin trädgård söder om Örnsköldsvik och slängt i sjön för tre år sedan har tagit sig ordentligt med fem knoppar jämfört med bara en de två första åren.

Fler bilder på temat hittar ni på Fototriss