konstbarbro

Rafaels barndomshem

Kategori: Resor och utflykter

En skön avslutning på oktober med jättefint väder, behagliga temperaturer +8-10° på dagarna och till och med solsken emellanåt. Dessutom fick jag veta igår att jag kom med i finalen i fototrisstävlingen. Bland många trissare har mitt bidrag från Urbino, se här, valts ut tillsammans med 7 andra jättefina bidrag på temat "Djup". Om ni vill se de andra finalisternas bidrag och/eller rösta på mitt, klicka här.

När vi kom till Urbino samlades vi runt en fontän på ett litet torg med vår guide för att få info om timmarna vi skulle vara där. Lite kärleksfulla duvor lockade mitt öga.
Vi gick sen i samlad trupp uppför en smal gränd till huset där den berömde 1500-talskonstnären Rafael föddes (1483) och växte upp. Tillsammans med andra busslaster turister trängdes vi först medan guiden pratade men fick sen gå runt i egen takt och kunde välja rum som inte var så folkrika.

Den dagen pågick en utställning med nutida skulpturer på ostadiga pelare i det första rummet och guiden påpekade förmanande att vi inte fick stöta till någon. Det var i alla fall Rafaels fars atelje ursprungligen.
På den tiden var fönstren små men det hade han löst genom att slå ut väggen och lägga till ett extra fönster så att ljuset kunde strömma in.

I taket grova bjälkar när vi kom till köket, tror jag det var.
Däremot var det ett helt annat tak i salen, eller vardagsrummet skulle vi väl kalla det idag.
Först en bild på rummet och nu kommer takdekorationerna.
Lite finare där.

Mycket mer kommer om besöket i Rafaels hem senare, men just idag hinner jag inte mer.

Ha en skön helg och rösta gärna på min bidrag :).

Fototriss - Djup

Kategori: Resor och utflykter

Nu är det dags för tävling i Fototriss. Veckans tema är "Djup" och priset är en vara från Coolstuff. Jag har valt en modern polaroidkamera . Den vore perfekt att ge till min storasyster som snart fyller 70 år och aldrig har lärt sig använda en dator utan bara har en gammal analog kamera.

Ute hällregnar det, inget lockande fotoväder alls. Som tur är har jag många bilder från Italienresan att välja på så det blir tre bilder från besöket i den fina bergsstaden Urbino
Högt uppe låg staden med böljande kullar runt omkring i det vackra landskapet Marche.

Söndagen den 5 oktober var det marknad och fullt med folk på de smala gatorna.
Vi hade alldeles för kort tid på oss att titta runt i staden. Många mer timmar hade jag önskat vara kvar :).

Diset gör att landskapet bortom stadsporten inte framträder så klart men visst anas det?
En vacker renässansstad där konstnären Rafael är född och uppvuxen, fick vi lära oss på vår dagstur.

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Pesaro - sista timmarna

Kategori: Resor och utflykter

När vi var nöjda med att ha andats fräsch havsluft vandrade vi tillbaka till Pesaros centrum. En ingång som såg inbjudande ut var denna.
Så passande med paret som höll varandras händer upptäckte jag när jag tittade in. Inifrån kom också fin musik.
Just då var folktomt men tidigare pågick en vigsel när vi passerade. Allt för bröllopet, alltså, och till detta fanns en ståndsmässig bilfärd i snygg äldre Rolls Royce att hyra.
Priset kan vi nog inte föreställa oss, men visst vore det läckert att få åka i en sådan, till bröllop eller annan festlighet.

Sen var det äntligen dags för lunchen. Det var lite svalt så vi sökte oss en plats i solen. En pratsam servitör rabblade upp allt som erbjöds men vi lyssnade nog bara lite halvhjärtat, tänkte att vi skulle läsa menyn själva. Där stod inte hälften av vad han sagt, upptäckte vi, men kom ihåg att han nämnt att man kunde gå in och titta vid disken. Jag gjorde så men såg bara en massa olika mackor först.

Lite längre in en kvinna som pekade och en kockklädd man som la upp på tallrik olika rätter. Det lockade mig och jag gjorde detsamma. Hörde mig för om det fanns något varmt, "caldo", på italienska, men han skakade på huvudet. Sen lät han mig smaka potatisen och den var absolut jättegod, marinerad med vitlök bl.a. och jag valde den till det andra jag pekat på.
Det blev den godaste måltiden på hela resan då maten i övrigt inte var speciellt märkvärdig. Okej, men inte så mycket mer. När jag bad om ett glas vitt vin kom de ut med en oöppnad flaska och då smakade vinet också väldigt gott. Vi satt på ett litet torg, Piazza Lazzarini, med tidigare visad karusell och två utecaféer. Med bara italienare runt omkring hade vi nog lyckats hitta ett bra ställe.
Mätta och belåtna gick vi tillbaka mot stora torget och vidare till busshållplatsen.
Den förste vi såg när vi klev av bussen, Odoardo Giansanti, poet med hund i silvrigt utförande, blev också den som vinkade av oss.
När vi kom tillbaka till Gabbice Mare tog vi en stilla promenad längs stranden som inte var full av soldyrkare.
Lite stillsamt läsande och filosoferande går ju bra det också och att promenera som vi gjorde mot vårt hotell.
Jag tror att vårt hotell, Sans Soucis, var det första av de tre som syns till höger. Helt okej, fyrstjärnigt hotell, med visserligen lite små, ändå väldigt fräscha rum, men vi var lite besvikna att inte få bo i själva staden Pesaro, där det var lite mer folkliv nu när semestersäsongen avfolkat denna badort.

Några enstaka segelbåtar på havet...
..och en svart skarv längst till vänster. Något märkligt vi såg långt ute till havs två av dagarna som konstigt nog var borta den tredje dagen vi spanade ut mot horisonten var denna speciella...ja, vad då?
Oljeplattform, eller? Någon som vet? Jag har använt min 21x zoom och fördubblat den för att komma lite närmare. Egentligen var den höljd i kvällsdis men med lite redigering så fick jag den så här tydlig.

Vår andra kväll i Gabbice Mare gick vi iväg till en restaurang som vi lagt märke till kvällen innan, då det där fanns bra med besökare. Vi hörde norska, tyska, svenska och kanske lite ryska runt omkring oss men inga italienare mer än de som serverade oss.

Höstfint

Kategori: Katter

Nu när nästan alla löv fallit ned på marken och höstvindarna tar i visar jag gärna lite bilder från den vackrare hösttiden. Fina äppelträd kantar entréerna, tyvärr med oätliga äpplen.
Inte ens fåglarna gillar dem, men som fotomotiv duger de bra.

Lite finare när himlen är blå, eller hur?
Rönnarna i år dignar av rönnbär. Enligt bondepraktikan blir det då mycket snö. Det återstår att se om det stämmer.
Här med löven kvar på andra sidan Glassgränd med de röda husen. Jag bor i området med de gula husen.

Bakom vårt hus finns ett naturområde jag och katterna gillar att vandra omkring i. Även där gott om rönnbär. Jag väntar bara på en sidensvansinvasion. Då försvinner bären snabbt, om inte annat ned på marken:).
En liten höstpromenad med katterna. Så ivrig är Tusse att han rusar mot mig så snabbt att mer än hälften av honom inte kommer med.
Ni kanske anar lilla Desirée på stenen bakom. Här kommer en närbild.
Hon spanar lite oroligt, vill kolla så inte grannens Zorro är ute, men sen fortsätter hon glatt genom grönskan ut i lilla skogen bakom.
Där ger rävsvansarna fin lummighet. Lummer är just vad deras namn är, tror jag, men som ogräs i rabatten kallar vi dem för rävsvansar.

Tusse måste förstås också få vara med på bild nu när han stannat en stund.
Jag blir så lycklig när de rusar runt, klättrar upp i träd, nosar på allt möjligt och stryker pälsen sin mot en del för att lämna sina spår. Då ser man att de trivs och mår gott till skillnad mot kallare tider när de missnöjt måste/vill hålla sig inne mest hela tiden. Precis som vi människor mår katterna bra av utevistelse så jag tycker faktiskt lite synd om de som aldrig får vara ute och gå på det gröna, känna alla dofter och vara fria då och då.

Viktigt för utekatter är att de har tillgång till värme och mat. Enligt lag ska de faktiskt ha tillsyn två gånger per dag. Lyx är väl som mina katter har, både kattrappa till balkongen och kattlucka in i lägenheten så de kan gå ut och in som de vill. Fast jag stänger på kvällen för att få lugn och ro tills de jamar mitt i natten och vill ut.

Alla kan väl inte ordna det så bra för sina katter men det finns så många möjligheter att göra det bättre för sin katt så de på något sätt får vara ute, åtminstone den varma årstiden. Däremot tycker jag illa om de som lämnar sin katt vind för våg 8-9 timmar per dag utan att den har någonstans att gå in och vila/värma sig. Vi har en sån katt i området (även om det inte händer så ofta numera sen jag sa till för länge sen) men den har upptäckt vår kattrappa och kommer då och då upp och hälsar på, vilket inte riktigt uppskattas av mina katter. Jag har lite svårt att köra iväg honom också då jag tycker synd om den, men jag gör det ändå. Oj, det här blev en riktigt utvikning från höstbilderna. Sorry!

En liten lönn har dykt upp bland ogräset som snabbt brer ut sig. I bakgrunden anas min balkong, men nej, inte den som syns tydligast.
Annars finns här gobitar, bl.a. flera svartvinbärsbuskar som spridit sig från trädgårdarna och ger bra med bär vissa år. Förutom hallonen som är så fina men som tyvärr trängs bort av gråbo, rallarros och annat ogräs.

Årets första snöfall är kanske roligt att minnas. Det tinade bort direkt.
14 oktober var det. Då reste vi till Spanien ifjol och fick +25-28°varmt i Costa Brava. Härligt! Fullt så varmt var det inte på årets höstresa till Italien.

Snart kommer min väninna på besök. Vi ska äta gratinerad hummer och dricka finchampagnen jag fick på min födelsedag. Till huvudrätt blir det röding. En kort solglimt ute men nu mulet igen så det känns bara bra att vara inne.

Ha en trevlig helg, kära läsare.

Mot havet

Kategori: Resor och utflykter

Det var bara att fortsätta den stora gatan några hundra meter för att få lite havsutsikt i Pesaro. Allt mer dekorerade hus dök upp längs gatan och på fina tvärgator kantade av lummiga alléer.
Lite förmögnare kvarter, kanske?

Jag kikade in i en trädgård som redan var pumpaprydd.
Ovanligt citrongula men det måste väl ändå vara pumpor?

Snygga bänkar vid strandpromenaden som så här års var väldigt tom.
Ett vackert konstverk lockade ögat, men den helt perfekta bilden lyckades jag inte ta.
En mobilpratande man stod i vägen och störde helheten så jag fick nöja mig med en mindre del. Läckert är klotet i alla fall där det speglar sig i det okrusade vattnet.

Lite mer liv är det i Adriatiska havet fast vindarna var lugna 5 oktober.
Naturligtvis fick jag syn på lite fåglar där ute på stenarna.
En skarv och några trutar i möte.

I parken så fina blommor, tror inte det var gladiolus men vet inte vad de kallas.
Efter denna sköna promenad med stillsamt vågljud från havet och lugn trafik på gatorna då det var siesta började vi känna oss sugna på mat. Här tog de faktiskt siesta mellan 13 och 17 (el 16) fast de på många större orter numera har avskaffat siestan. Vi var lite oroliga att vi inte skulle hitta någonstans att luncha men det ordnade sig, vilket jag återkommer till.

Frost på taken, mulet och regn på marken är det utanför mitt fönster på Ersboda i Umeå idag, så jag njuter lite extra av att minnas de fina dagarna på vår resa i Italien.

Ha en fortsatt trevlig vecka! Idag ska vi kanske gå på bio och se filmen om Björn Afzelius som turligt nog inte har slutat gå på biograferna än.

Fototriss - trappor

Kategori: Resor och utflykter

Idag är jag snabb med att lägga in tre bilder på veckans fototema "Trappor" då jag kan använda de bilder jag tog i San Marino där jag var för nästan två veckor sen.

Den första är trappan på stadsmuren i denna bergiga stad och stat.
Den andra är bara en gammal stentrappa jag tyckte var fin.
Min tredje trappa visade jag även i förra trissen men nu blir det en annan vinkel. Här är vi på väg nerför till bussarna som gick hem alldeles för snabbt. Precis som den här trissen blev besöket i San Marino väldigt kort, men man kan alltid hoppas att få komma dit igen :).
Guldmarkiserna kanske tar bort fokus från trappan men de var ett skäl att jag tog just den här bilden då.

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Stadsvandring i Pesaro

Kategori: Resor och utflykter

Efter en liten cafépaus fortsatte vi att strosa runt i staden Pesaro utan något speciellt mål. Man hamnar ändå alltid på spännande platser och överallt är det kultur.
Denna rostiga lätt skrämmande skulptur stod utanför musikläroverket som grundats av Rossini, kallad "Svanen från Pesaro" (läser jag i Wikipedia). När vi gick in där möttes vi av hans staty och vackert pianospel från ett öppet fönster.
En fantastiskt fin upplevelse. I porten stod vännen Å som inte alls hörde detsamma som jag :).
Se, så vackert tak! När jag gick ut hörde jag operasång av det skönare slaget, en tenor med inslag av ljusare kvinnoröst, och gick runt hörnet för att se var det kom ifrån. Även där ett öppet fönster som förmedlade musikupplevelsen. Jag försökte filma för att få med ljudet men uppfångade mest en kvinna som sa Ciao upprepade gånger:). Men jag minns och mår gott i mitt hjärta av att ha fått höra det vackra.

Nästa fina konstupplevelse var inte långt bort. Denna vackra port ledde in till Muséet.
Utanför låg en stoor dam:).
Fler liknande figurer fanns också runt omkring. Riktiga skulpturer var det inte utan en del av dekoren till en teaterföreställning.

Mer konst att beundra och bli fotograferad vid.
Rostigt är tydligen populärt, den tredje jag fotograferade i Pesaro.

Även här väldigt vackra pelare och tak.
På väggen uppe till höger otäcka Medusa med ormar till hår. Huh, ruggig!

Roligare att se och upptäcka var den här ovanliga väggen. Jag vet inte om det var ett bibliotek för vi hittade ingen skylt men en speciell byggnad borde det varit. Väggen var på en innergård. Sån tur att vi gick in där:).
Riktiga böcker är det inte som ni kanske förstår då de inte skulle vara så länge i väder och vind, men väldigt snyggt gjort.

Som sagt, kultur och känsla överallt. Som här i den lilla gränden med sin vackra men lätt åtgångna balkong.
Sen lämnade vi den gamla staden och vandrade ut mot hamnen. På väg dit en färgglad "restaurang" som lockade till en bild.
Godsaker erbjöds till försäljning men vi avstod då lunchtiden närmade sig.

Mer från Pesaro kommer senare.

Fototriss - Så här ser det ut där jag är.

Kategori: Resor och utflykter

Jag fuskar lite med veckans fototriss. Bilderna är inte helt nytagna då det idag är en grå dag i Umeå med många gula löv på marken. Mycket roligare är det att visa bilder från förra helgen (faktiskt söndag-måndag 5-6/10) då jag besökte Italien.

Den för mig ganska okända regionen Marche med sitt vackra, kulliga landskap.
På söndagen var vi med på en tur till den fina renässansstaden Urbino varifrån bilden är tagen. Senare kom vi till det mer kända San Marino där vi kunde gå trappor (eller ta hissen) upp till stadens vindlande gränder där det just den dagen vimlade av folkmassor, även fast det inte syns på bilden.
Vi bodde i den lilla, i oktober, relativt avsomnade badorten Gabbice Mare. I måndags sken solen och jag vågade mig då på ett bad i Adriatiska havet.
Här ser stranden helt folktom ut men vi var ca 6-8 skandinaver som badade och njöt i det salta vattnet. Lite längre bort italienska fiskare med metspö och så några bleka engelsmän som just kommit samt en och annan hundägare på promenad med sin fyrfota vän.

Så här såg det alltså ut när jag var i Italien i veckan :).

Andras bidrag hittar ni hos Fototriss.

Besök i Pesaro

Kategori: Resor och utflykter

När de flesta i gruppen åkte iväg på utflykt till Loreto valde vi att åka på egen hand till den närmaste staden, Pesaro, 1,5 mil bort. Vi mötte några andra hotellgäster som fått veta att bussarna dit slutat gå den sista september, men tyckte det verkade helt koko. Vi hittade turistinformationen där de höll med oss och berättade att det gick bussar varje hel timme, gav oss en stadskarta och sa att hållplatsen var precis utanför. 2 Euro skulle det kosta och vi skulle själva betala med mynt i bussen. Det gick bra utom att Å fick 2,5 på sin biljett och jag 1,5 men vi kom fram båda två :).
Vid p. le Matteotti gick vi av och där fanns denna fina skulptur med det bekanta namnet Domus. Mer kooperativt kommer senare :). Vi gick direkt in i på Via S Francesco och kom fram till ett större torg, Piazza de Popolo, där det pågick en blomstermarknad.
Cyklamen fanns det gott om. Ja, de flesta växter kände jag igen, förutom denna roliga citrusfrukt.
En sådan har jag aldrig sett förut. Lite fina blomsterdekorationer bjöds det också på.
Jag gick barbent men de inhemska (gissar jag) var välklädda med korta täckjackor el västar som damen till vänster. Lite svalt var det faktiskt i skuggan på fm men när solen värmde kändes det härligt att vara ute i kortärmat med bara ben.

En kaktusbild också innan vi lämnar denna fina blomstermarknad.
Sen gick vi vidare på olika tvärgator och tittade. Bl.a hittade vi en Coop-butik även om bara halva skylten kom med på bild.
In gick vi inte. Bara lite kul att se. Är inte Coop väldigt svenskt?

På en mindre gata fanns trevligheter för barn. Jag gillar det färgstarka så det måste jag fotografera.
Likaså den vackert dekorerade karusellen. Sådana finns väl inte heller här hemma?
Där bakom fanns en uteservering vi sen kom tillbaka till när det var dags för lunch. Nu ville vi bara sätta oss en stund i solen men det visade sig vara svårt att hitta. Alla platser låg i skugga. Lite snygga gamla bilar lockade vännen till ett stopp.
Vackert klädda brudtärnor satt i den bortre. Dessa bilar var för uthyrning till festliga sammanhang läste vi oss till.

Till slut gick i in i en trång gränd och vid dess slut fann vi ett bord i solen.
Så skönt med en liten paus i lugn, solvarm miljö. Innan vi gick därifrån tog jag faktiskt på mig tightsen för när molnen kom behövdes lite värme.

Tillbaka från Italien

Kategori: Resor och utflykter

Igår kväll kom vi tillbaka från vår korta resa i Italien. Jag var nöjd men supertrött igår och slocknade tidigt i min egen säng. Idag är jag lite piggare men har tagit det lugnt och nu ikväll är det födelsedagskalas hos släktingarna.

En liten hälsning ska ni få i alla fall. Flyget blev drygt 2 timmar försenat och det var redan mörkt när vi kom fram till vårt hotell, Sans Souci i Gabbice Mare, inte Pesaro som vi hade trott. Så här såg det ut åt ena hållet kl 20 ca.
Månen var halv och det var 19 plusgrader i luften, milt och skönt att promenera i. Vi gick för att få oss något att äta och det var inte helt lätt att finna öppna restauranger då mycket var stängt. Säsongen varar till september, sen är det bara bussar med svenskar, norrmän och finnar från Universal Tours som rör sig på de tomma gatorna och bara första kvällen för sen äter de flesta middag på hotellet, men inte alla. Nja, några fler var det väl, lite ryska och tyska hörde vi ibland.

Vi fann i alla fall en smörgåsbar där svenska pratades vid flera bord och beställde macka och dryck. Lite tid tog det, men till slut kom min mozzarellasmörgås som var riktigt god. Min vän fick aldrig sin skinksmörgås och den hade vi beställt direkt genom att peka på en bild. Så det borde varit klart, men vår italienska servitör verkade helt ovetande när vi bad om den. Lite snopet och besvikna blev vi, men vännen fick äta min halva macka. Vi var ändå inte så hungriga då. Så dumt att servitören gav sken av att förstå fast han tydligen inte begrep något.

Efter en halvgod sömn i lite för varmt rum (ändå balkongdörren öppen) i dubbelsäng med ett jättebrett lakan att dela på vaknade vi till en fin dag. Utsikten var då lite bättre från vår balkong mot Adriatiska havet.
Lockande, inte sant?

Mer hinner jag inte idag utan återkommer senare med mer om resans upplevelser. Ha en skön vecka i regnets Umeå eller var ni nu befinner er.

Uppåt väggarna!

Kategori:

En helt ny erfarenhet för mig blev det när jag tillsammans med väninnan som gett mig upplevelsen i födelsedagspresent skulle prova på att klättra på klättervägg. Lite hisnade det när vi kom till IKSU sport och såg väggarna, där gissningsvis erfarna klättrare höll på.
Man måste ta både grönt och rött kort för att få klättra själv och säkra andra, men vi var fem nybörjare som bara ville se hur det gick till och prova på lite klättring. Vi erbjöds hyra skor för 20 kr i receptionen och gjorde så. De var inte så lätta att gå i och vår instruktör, en ung och söt fransman med härlig brytning, log lite när han såg oss tanter i sådana skor. De andra, de mycket yngre, hade vanliga gympaskor. Tack vare våra skor slapp vi springa runt och värma upp oss utan rörde oss lite på stället istället:). Lite uppmjukning av händer och armar hängde vi i alla fall med på.

Sen fick vi kliva i klätterutrustningen och fästa rätt innan det var dags att gå upp till klätterväggarna. Efter lite instruktioner varav vi förstod bara en del fick vi klättra utan säkring upp till tre meter.
Här tar jag mitt första steg upp och jag är väldigt glad åt klätterskorna som ger mig bra grepp.
Så här skulle vi inte göra, hänga ut från väggen utan man skulle hålla kroppen nära. Men helt lätt var det inte, som synes.

Glad är jag när jag kommit fram..
..och får klättra ned igen.

Nästa försök är att klättra sidledes och uppåt, fortfarande utan säkring.
Det gick också ganska bra. Lite trist med bilder på bara mig, kanske. Man blev ganska skakis efter sin klättring så bilderna blev lätt suddiga.

Händerna skulle förresten kalkas så man fick bra grepp. Så var det då dags att prova på att klättra lite högre, säkrad med rep. Då var vi tvungna att koncentrera oss och fick lägga undan kameran, tyvärr. Men nog väldigt vettigt. Det gick förvånansvärt bra att klättra rakt upp, bara man fick bra grepp för händerna. Fötterna var lättare att hitta saker att stå på men för händerna behövdes grepp man kunde hålla sig ordentligt fast. Alla var inte sådana utan många grepp krävde nog mycket fingerstyrka vilket jag saknar.
De yngre fick prova på tuffare vägg till vänster men vi höll oss till den släta. Det räckte bra. Som ni ser kom vi inte ända upp men ca sex meter över golvet/mjuka fallmattan klarade jag i alla fall. När jag kom dit orkade jag bara inte mer utan sa till att jag ville ner. Då sa fransmannen åt mig att släppa händerna. Båda? undrar jag korkat, men när jag väl gjorde det, föll ut från väggen och bara höll mig i linan så kändes det jätteskönt.

Så roligt det var att klättra baklänges nerför, halvt svävande säkrad av både väninnan och instruktörens trygga händer som höll i repet. Jättejättekul erfarenhet!!

Sen kom reaktionen och jag fick lite yrselkänsla så jag satte mig ner samtidigt som magen krampade. Bara lätt men tillräckligt för att jag var tvungen att vänta med lunch i två timmar. En god juice drack jag direkt vi kommit ut till receptionen igen.

Dagarna efteråt gav nya arm- och ryggmuskler sig till känna men det har gått över. Kanske vi provar igen, det får vi se. Nu packar jag och är snart på väg till Italien med min vän på en kortare tripp.

Ha en skön helg. Om dagarna blir som idag är det fantastiskt härligt med oktober!