konstbarbro

Fototriss - I luften

Kategori: Djur och natur.

Nu är det slut med att sitta stilla. Denna vecka vill Helena på Fototriss istället att vi ska bege oss ut "I luften" och leta motiv. Filosofisk som jag är ikväll känner jag för att sväva bland molnen, eller åtminstone visa bilder på sådana.

När vi läste Naturkunskap på humanistiska linjen i gymnasiet gick vår lärare igenom de olika molntyperna och de enda namn jag kommer ihåg är cirrus och cumulus, båda vackert-vädersmoln om jag minns rätt, men cumulus är lite bulligare, lite mer föreställande.

Jag vet dock inte vad dessa kallas. De ser snabba ut, tycker jag, drar säkert vidare i en rasande fart:).

Inga moln att vila på utan man får hänga med innan de splittras i nya former.

Här är bara pyttemolntussar kvar på den blå Kullahimlen.

Fler bidrag på temat hittar ni här.

Höga Kusten - dag 2

Kategori: Resor och utflykter

Åtminstone första halvan. Detta blir ett snabbinlägg skapat på reklampauserna under "Kommissarie Morse", ett måttligt spännande avsnitt denna regniga fredagskväll.

Den andra dagen på New Friends Sverigeträff började med en mäktig hotellfrukost. En av fördelarna med att bo på hotell är väl just frukosten med dess överdåd av godsaker att välja på. En av dessa var chokladdoppat tunnbröd från Mjällom, en riktig höjdare:) som jag tog med mig några extra av, att avnjutas under resten av dagen.

Vi gav oss iväg i en bil- och minibusskaravan längs slingrande och backiga vägar genom det dramatiskt vackra landskapet från Veda mot Nora Kyrka och vidare. I Nordingrå gjorde vi ett kort sträcka-på-benen-stopp och då tog jag några bilder i gråvädret.

Paraplygäng på väg mot kyrkstugorna.

Lite skoj kan man också ha fast det regnar, speciellt om inte alla vill vara med på bilden.

Vid Nordingrå Kyrka fanns denna ruin från den första kyrkan, uppförd redan på 1100-talet.

Det är en speciell känsla med gamla ruiner, tycker jag, och denna var fin, mycket vackrare än i Pompeji:). Men det är bara för att jag gillar det levande gröna så mycket mer än stenresterna.

Vi åkte snabbt vidare mot Norrfällsviken där vi fikade på Restaurang Fiskafänge. Undrar om de blev glada att få 50 gäster på en gång? Klirr i kassan fast vi handlade mest kaffe, te och lite till eftersom det senare skulle bli lunch på Mannaminne.

En liten promenad i omgivningarna hann vi också med.

En blomstercykel prydde gräsmattan, så fin att den också får bli närbild.

Jag ska göra ett till inlägg om resan och då handlar det om besöket på fantastiska Mannaminne med sin samling av allehanda ting och byggnader.

Godnatt alla läsare, nu har Morse avslutat sitt fall och det var inte så tokigt i alla fall då det handlade mycket om konst. Och så älskar jag den engelska landsbygden fast jag aldrig varit där.
Jag har bara besökt London en gång 1977, men jag hoppas att jag någon gång kommer iväg på en resa till andra delar av England eller Wales.

Palt och vindar

Kategori: Resor och utflykter

Idag har jag haft en härlig svampplockardag och funnit massor av både gula och trattkantareller. Hälften har jag rensat och förvällt men nu måste jag unna mig en paus från det och blogga färdigt om utflykten från förrförra veckan, den som redan är påbörjad.

Min kompis E hade med sig gasolkök och köpt palt men hade tyvärr glömt tändstickorna. Som tur var finns sådana alltid i min ryggsäck. Vegetarian som jag är blev jag ändå sugen på att smaka av palten, har ju minnen av mammas uppstekta palt med smält smör till.

Här blev det istället lingonsylt ur plastflaska och några paltbitar utan fläsk på min campingtallrik och det smakade fantastiskt gott utomhus denna fina dag.

Jag slutade äta kött 1993, ja, jag slutade med en massa saker då, för det hände lite för mycket tråkigt i mitt liv på en gång, men det mesta har jag börjat med igen, utom att äta kött. Någon riktig vegetarian är jag inte då jag äter både fisk och skaldjur.

Vi satt på en öppen plats men alldeles i närheten väntade den mörka gammskogen.

Så länge vandrade vi inte i den då varken svamp eller fåglar överraskade utan vi vände kosan ut mot havet. Ända till vindkraftverken ute vid Umeå Hamn åkte vi. Där blåste det ordentligt och rotorbladen svischade rytmiskt i vinden.

Färjan RG Line till höger, inget kul alls att åka med säger de som vet. Minns färjetrafikens storhetstid på 70-80-tal med firmafester och andra roliga gruppresor.

Där ute var det kallt, de som säger att havet värmer på hösten luras, i alla fall just denna dag. Däremot var det ett rikt fågelliv med två nya arter och många trevliga att kika på, t.ex. småskrake med härlig punkfrisyr. Sen är det alltid några som gäckar en, fåglar som rör sig alltför fort så det är omöjligt i alla fall för oss amatörer att identifiera dem.

Ser ni den mörka pricken uppe i luften. Det är en fågel:), mer specifik än så kan jag inte vara. Kanske E såg vad det var senare, men just nu minns jag inte.

Trots blåsten var det fint därute, lite vindkraftverk i motljus, kanske?

Och så lite vass åt andra hållet, en fin miljö för rastande fåglar. Där fanns redan massor av gäss och änder, redo för flytten söderut.

Fyren, som jag inte vet vad den heter och om den fortfarande är i bruk är i alla fall ett fint motiv för fotografitokiga jag. Oj, vad bilder jag tar och aldrig kommer de ut på papper nuförtiden, men här kan jag i alla fall få visa några av dem:).

Ute har mörkret sänkt sig över dagen och temperaturen sjunker snabbt nu när det är klar himmel. Jag undrar om det kan bli vår första frostnatt här på Ersboda? Natten som var sjönk temperaturen till 0 vid femtiden men kallare än så blev det inte och vi slapp frostskador på växterna.

Fototriss - Varsågod och sitt!

Kategori: Resor och utflykter

Ett knepigt tema i veckans Fototriss, hur gestaltar man uppmaningen ovan? Om jag hade haft besök av människa eller hund kanske det gått men mina katter ställer verkligen inte upp på sådant. De sätter sig minsann när de vill, inte när jag erbjuder dem plats. Oftast är det i mitt knä och då går det inte så bra att fotografera dem.

Jag tittade istället igenom mina senaste bilder och fann dessa tre som kan passa till temat, mer eller mindre bra:).

Ute vid Umeå Hamn verkade det pågå en slags konferens och jag är ganska säker på att de sittande sa precis -Varsågod och sitt! till de nyanlända från luften.

Visserligen var vi ute på fågelskådning men tja, kråkor är väl inte de intressantaste av fågelarter, även om jag funderade en del över vad som fick dem att träffas där uppe i masten.

Vid förra helgens resa till Höga Kusten besökte vi en kompis stuga och där fann jag denna söta stol som jag faktiskt tycker passar bra till dagens tema. Varsågod och sitt ner en stund och njut av utsikten över vattnet och bergen!

I närheten låg det fantastiska Mannaminne och där fanns detta motiv som för mig är nostalgi då min pappa hade en sådan slåttermaskin. Jag minns honom använda den med hjälp av hästen Dolla, en kraftig nordsvensk. Vi hade slåtter utan traktor ända tills 1967 då hemmanet såldes och jordbruket upphörde. Själv var jag liten och nog lite rädd för allt vasst på detta redskap.

Hur som helst kan det vara kul att prova den sviktande sitsen - Varsågod och sitt!

Fler bidrag på detta tema hittar ni hos Fototriss.

Höst

Kategori: Grisbackaänget

Den här tiden blir naturbilder fort inaktuella. Den här bilden togs för en vecka sen på vår innergård.

Lite regn och blåst så faller alla löven ned på marken och trädet står naket kvar. Det är en hägg med vacker kopparfärgad bark, fin även utan löv.

Den dagen som var så solig och fin var jag på väg till en fågelskådarutflykt mot Hamptjärn till fast vi vandrade åt andra hållet längs Tavelsjöleden.

När vi körde dit passerade vi min gamla by, Grisbackaänget, som förändras till oigenkännlighet. Än står tre hus kvar, Sundlings, Vestmans och Esbergs, alla tre har jag varit inne i under mina barndomsår även om inte så ofta. Ingen bor där längre utan de används väl som servicehus till de som arbetar med godsbangården och de nya vägsträckningarna.

Min pappa var bjuden på kalas hos Ville S och jag fick följa med. Hemma hos oss drack vi aldrig alkohol men här bjöds det på snaps. Jag tror pappa tog en men när någon fyllde på hans glas tittade han på mig och blinkade samtidigt som han hällde över spriten i ett tomt glas som stod bredvid. Oj, vad jag gillade min pappa då, vi var liksom i maskopi:). Det är ett roligt minne från det huset, sen har jag ett tråkigt från när vi besökte fru S och hon låg mager i kökssoffan döende i cancer. Detta hände slutet 50-och början 60-talet.

I huset V bodde en av mina barndomsvänner och där var jag lite oftare. De hade två jättesöta pekingeser som var så roliga att leka och gå ut med. Minns mest att vi höll till utomhus.

I det sista huset bodde en bondefamilj med två äldre söner, mer i mina bröders ålder så de var inte intressanta alls. Farbror A var lång och smal och tant ..(äsch, har glömt hennes namn) var rejäl och rund, riktigt rolig att retas med ibland eller om det var hon som retades med oss barn:). Men i det köket minns jag att det luktade ladugård och det gjorde det aldrig hos oss. Inte mycket till minnen att bygga en bok på, men i bloggen går det ju att skriva vad som helst (nästan).

I skogen var så vackert, mossklädda stenar som i en riktig trollskog.

På ena sidan stigen reste sig Nyåkersberget och på den andra sidan porlade Kullabäcken stillsamt slingrande nedanför branta nipor. Mycket till svamp fann vi inte, någon enstaka blek taggsvamp och så den ståtligt fjälliga taggsvampen med lite kraftigare smak. Inget för mig men vännen E gillar dem.

Vi fick äntligen syn på kungsfågel, denna Sveriges minsta fågel, bara 9 cm, som är så svår att upptäcka. Nu hade vi turen att hitta två eller tre ungfåglar som flög och hoppade omkring i en liten tall länge nog så vi kunde studera dess gula hjässa och bli absolut säkra på att vi funnit rätt art. Lycka!!

Efter min barndomsby kommer Forslundagymnasiet där de bland mycket annat odlar så goda tomater. Jag handlade inte där men har funnit dem på en liten butik i stan, Meretes.  Konstigt att inte Coop vill saluföra våra lokala tomater. De är mycket godare än de ekologiska från Holland eller Spanien. Denna utvikning bara för att jag vill visa en bild på min egen tomatplanta ännu långt från mognad.

Så här såg de ut i måndags, nu hänger de på lina i mitt soliga badrumsfönster i väntan på att rodna :).

Mer om denna utflykt senare. Ha en skön helg. Idag mår jag bra då jag varit ute i skogen, hittat kontroller och några enstaka kantareller samt jättefina stora blåbär som ännu är goda.

Höga Kusten-bron

Kategori: Resor och utflykter

I helgen har New Friends haft Sverigeträff på Höga Kusten. Det innebär att singlar från hela Sverige samlas och har trevligt tillsammans i dagarna två. Vi var elva från Umeå och nio av oss hyrde en minibuss för färden. Fantastiska chaufförer, R på nedvägen och E tillbaka körde oss lugnt och tryggt på stora E4:an och på små slingriga, backiga vägar inne i det naturvackra Världsarvet Höga Kusten.

Solen sken på lördagen och det var så varmt att vi kunde sitta ute och fika på Örnsköldsviks torg där trubadurer underhöll och valtal hölls. En häftig politisk diskussion utbröt bland några medlemmar medan vi andra drack vår cappuccino eller latte med toscakaka till och mest bara njöt:).

Normalt dricker jag inte kaffe men på resa kan jag tycka om en kopp ovan med socker i.

Färden fortsatte under trevligt småprat och skön förväntan till Höga Kustenhotellet där vi skulle både bo och ha fest på kvällen.

Vackra bergiga omgivningar och en fantastisk utsikt över Höga Kusten-bron.

Efter att vi installerat oss på rummen möttes vi fotografer utomhus helt spontant och fann att där fanns mycket att föreviga, inte minst varandra:).

De som är ungefär i min ålder minns nog HasseoTage-sketchen om Robert Lind i Kramfors och här är hans firma.

Något skabbig skylt dock, ser nästan igenbommat ut, men den har ju några år på nacken:).

Efter den gemensamma lunchen där vi möttes alla ca 60 medlemmar, de flesta från landets norra delar men även besökare från bl.a. Skövde, Ödeshög och Linköping var det dags för guidning ner till bergrummet där brons fästen finns. Först kommer fler bilder på den vackra bron, en där de mörka molnen hotfullt brer ut sig.

Lägg märke till skuggan på vattnet.

Att stå under bron och titta upp gav en mäktig känsla. Guiden berättade historien om fasadklättraren som ordnade en mycket ovanlig förlovning, men den historien får ni åka dit för att höra.

Promenaden ner mot bergrummet var lätt jämfört med den första etappen ner från hotellet till bron som var både brant och klippigt osäker, som tur var på torra klippor.

I väntan på att berget skulle ta emot oss.

Inne i bergrummet var väldigt råkallt, kylan kröp sakta in i märg och ben. Lite värme bjöds av P-O som spelade kindpolska och en dam som sjöng vackert på hebreiska. Vi fick också hurra för H som fyllt 50 år bara för att få uppleva den fantastiska akustiken.

Vackert var det inte därinne, små ynkliga stalaktiter som kanske blir vackra om hundratals år då de växt till sig lite och några fyrkanter som jag glömt vad de var.

Så skönt att få stiga ut i värmen och ljuset igen och vandra tillbaka till hotellet för att göra sig i ordning för kvällens begivenheter. Drink, mingel, middag med efterrätt ingen av oss glömmer, inte bara för att den var god utan också för att den var stor!!!, lite underhållning av trubadur G från Ö-vik och sen dans på heltäckningsmatta. Lite tufft för benen, inte minst knäna belastades vilket har känts några dagar.

Men vad gör det när det är så otroligt roligt att dansa med både kända och okända New Friends från större delen av landet. Jag avslutar med ännu en bild på bron i kvällsljus, ca kl 18.

När mörkret fallit helt tändes lampor men det kunde jag inte fånga med min enkla kamera.

Så, detta var första dagen på vår träff. Jag ska så småningom berätta om nästa dag också. Ute vräker regnet ned idag och omöjliggör orientering som jag längtar efter. Det får bli blogg och innepyssel istället.

Fototriss - hårt

Kategori: Konst

Fototrissen denna vecka har temat hårt och nu är det inte bara en utmaning utan en tävling där man kan vinna en fin kamera från Coolstuff. Jag har varit på resa till Höga Kusten denna helg och därifrån kommer två av bilderna. Den tredje, kanske den hårdaste, togs redan i juni.

En av sevärdheterna på Höga Kusten är Mannaminne där det finns hur mycket som helst att beskåda. Bakom en av den stora mängden byggnader på området står denna koloss som verkligen ser hård ut. Jag vet faktiskt inte vad det är, en av vännerna trodde det var ett slags ankare??

Jag fanns också denna läckra skulptur, ordet jag får upp inne i min skalle är turbin. Kan det ha varit en sån?

I juni hade vi i New Friends en utflykt efter gamla kustlandsvägen, bl.a. stannade vi till i Ratan där vi fann denna hårda kanon som säkert varit i hård kamp vid slaget i Ratan år 1809, den sista gången Sverige var i krig.

Det är ju inte bara ting gjorda av hårt material jag visar upp utan även ting som deltagit i hårt arbete, tycker jag:).

Fler bidrag på temat hittar ni här.

Kalashelg

Kategori: Djur och natur.

Vilken helg jag har haft, förutom min egen födelsedag som är ojämn och alldeles ointressant* så hann jag med ett 60-årskalas på lördag kväll och ett 50-årskalas halva söndagen.

*Jag trodde man skulle sluta fira annat än jämna fem vid den här åldern, men kalas vill nog alla ha så mycket som det går så det är bara att fortsätta baka och bjuda och visst är det trevligt, det måste jag ändå medge:). Och så får man presenter, fick bl.a. en fin korg fylld med läckra italienska delikatesser och fina teckningar från syskonbarnbarnen samt en väninnas 11-åriga flicka.

En del av det jag bjöd på.

Fler kalasbilder blir det inte utan jag visar istället foton från fredagens orientering med S (en väninna sen tonåren) då vi förutom kontroller också fann en del gula kantareller. De ställen jag hade markerat på kartan, där vi plockade ifjol, var länsade och bara knappnålsstora svamphuvuden syntes.

Däremot sprang (gick!) vi på ett nytt ställe även det invid en stig så vi hade helt enkelt bara tur att inte de kantarellerna också plockats. Dessa var gömda under löv och mossa, ganska smutsiga och inte så fina, men de är ju goda ändå.

Här sitter en nöjd och ordentligt varmt klädd skogsluffare, det var riktigt kyliga vindar, med kantarellbukett i famnen.

De svamparna såg inte tillräckligt läckra ut så här kommer en arrangerad bild med tvättad och noga utvald kantarell.

Kompisen fann också en fin Karl Johan samt lite ofotograferad blek taggsvamp.

Som ni förstår tog vi inte så många kontroller denna dag men det var inte meningen heller. Fikapausen t.ex. är väldigt viktig.

Där var väldigt vacker skog, lite bergigt med härlig mossa och knotiga träd.

Väl hemkommen efter en cykeltur i rejäl motvind var det dags att rensa svampen. I korgen fann jag förutom svamp och skräp från skogen en pyttesnigel, en äcklig genomskinlig svampmask, en liten skalbagge och en liten rolig larv som jag någon gång ska fotografera eftersom jag inte kan beskriva den med ord. Istället visar jag denna söta lilla hallonsnigel som följde mig in en annan dag.

Sen var jag alltså redo för en härlig helg full av kalasande och möten med kända och okända människor. Det är faktiskt lite trist idag då jag bara varit nästan helt ensam. Jo, min granne kom förbi med en present, en DVD med den fantastiskt mysiga filmen Chocolat. Jag har visserligen sett den en gång på TV men jag ser den gärna fler gånger.

I söndags kom i alla fall värmen tillbaka så nu har vi några härliga höstdagar med sensommarkänsla att njuta av. Har plockat röda vinbär idag samt fikat ute på stugan och solen värmde massor:)).

Fototriss-Plastic Fantastic

Kategori: Allmänt

Igår tittade jag in på Fototriss för att se temat på denna veckas utmaning och ämnet var Plastic Fantastic. Inte lätt för en djur- och naturälskande fotograf, tänkte bara på Tupperwareskålar och sminkburkar av olika slag. Man som tur är finns det resurser hos vännerna. På väg till ett 60-årskalas stannade jag till hos L som visade sig ha flera läckra ting av plast.

Vad sägs om denna diskborste? Jag har då aldrig sett något liknande.

En helt ny elektrisk flugsmälla var ouppackad då ingen flugutrotning behövts, men L packade gärna upp den för mig. I bakgrunden hennes egenskapade tygtavla.

Det fantastiska med denna plastgrej är väl att elstöten eliminerar flugan innan smällen. Mysko, men den är som sagt inte prövad ännu.

Hon hade också en läcker väckarklocka i plast som även fungerade som sänglampa, men den fick ge sig för denna leksak som jag fann hos lilla Julia på kalaset.

Ett tryck på en härligt färgglad knapp så poppar det upp en figur, det kan man väl kalla Plastic Fantastic!

Apropå poppar så småpoppar det hela tiden medan jag skriver och lägger in foton, låter som små bubblor som spricker. Har jag ett virus på datorn då, tro, eller vad kan det vara??

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Mera invigning

Kategori: Resor och utflykter

Jag tog så många bilder från söndagens firande av Botniabaneinvigningen att ni får se några till. Vi NF:are träffades i lasarettets centralhall och gick gemensamt över till Resecentrum Umeå Östra. Nerför den första rulltrappan och sen kom vi in i denna vackert dekorerade hall. Den är så härligt färgstark.

Må den få vara ifred och slippa fult klotter. Optimist måste man ju vara :).

Interiören är också vacker med sina kraftiga kryssbalkar och glas.

I Nordmaling var det visst en stor händelse att de fick en rulltrappa men här i stan är inte det något märkvärdigt alls. Det har vi väl haft sen Domus kom till centrum någon gång på 60-talet, tror jag. Det nya är att neongrönt ljus lyste mellan trappstegen när man åkte i den, om det bara är en dekoration eller har något med säkerheten att göra vet inte jag.

Dagen var regn- och ruskig så vi begav oss först till ett av tälten där de bjöd på fika: kaffe/te och den för dagen speciella Botniabanekakan var riktigt gott.

Lite smak av myrstack inuti, tyckte jag, alltså bakverket Myrstack :).

På scenen pågick ett uppträdande av Cirkus Cirkör som inte var så märkvärdigt roande även om artisterna naturligtvis är duktiga på det de gör.

En ensam figur på denna gigantiska scen var inte så effektfullt, då var det bättre att kolla in storbildskärmen.

I bakgrunden ser man ett av husen i det nybyggda bostadsområdet Öbacka 2 med svindyra lägenheter. Vi gick faktiskt upp och tittade in i en liten tvåa där hyran skulle vara drygt 7 000:- och dessutom en hög insats på det. Men de verkar ju gå åt, så varför klaga.

Utsikten är förstås magnifik över den vackra Umeälven och fina Ön mitt i men så mycket mer är det inte. En trist lägenhet, tyckte vi som tittade in, med en mysko smal väggbit som vi liksom inte förstod vitsen med. Ambulanshelikoptern som ofta landar och startar vid lasarettakuten bullrar ordentligt. Den kom när vi var där och jag hann inte stoppa in några öronproppar. Det blev till att hålla för öronen på vanligt sätt en liten stund tills propellrarna tystnade.

I alla fall en riktigt trevlig dag då jag mötte båda gamla och nya vänner vilket alltid är berikande.

I morgon åker jag nog till stugan och tittar till lite växter och annat. Håller tummarna att det inte blir nattfrost för tomaterna står utomhus vid stugväggen. De är många men ännu bara gröna. Inatt var det här på Ersboda nere i +2,7° vid fyratiden när mina små var ute på vift. Kallare än så vill vi inte ha natten som kommer.