konstbarbro

Vitt Örnsköldsvik

Kategori: Resor och utflykter

I lördags blev det en liten dagsutflykt för UMeGänget med hela nio personer till grannstaden Örnsköldsvik.
Se glada ut, bad jag, och det gick ju bra:). Förutom detta härliga gäng var det jag, fotografen, och så två som inte vill vara med i bloggen min.

Botniatåget var ganska fullsatt så alla fick inte sittplats förrän passagerare hade gått av i Nordmaling. Det hade snöat i Umeå på natten men bara lätt pudersnö låg kvar här och där. Jag trodde att jag reste mot värmen söderut vilket visade sig vara helt fel.
Visst är det vackert när husen klättrar uppåt berggsidorna. "Som en alpby" hade någons besökare förtjust sagt vid första mötet, fick jag berättat för mig. Den stad som mötte oss när vi steg av på Ö-vik C var betydligt vitare än vår norra utgångspunkt. Med sol från klarblå himmel och enstaka minusgrader låg snön kvar hela dagen också.

Med en liten annan vinkel möter man Paradiset.
Dit var många barnfamiljer på väg, men själv har jag aldrig varit på besök där. Ni kanske förstår att det är en badanläggning. Tänk att snurra i den rödgula ormen...huh..inte för lättyrade mig:). Orm i paradiset, det blir ju riktigt symboliskt!

Vi var lite småhungriga och letade oss till det rekommenderade myscaféet Reuterdahls, men där var det smockfullt och väldigt stimmigt. Det blev till att gå tillbaka en liten bit till EFS Café UH där vi lyckades hitta ett ledigt bord för nio (var ganska fullt där också). Jag beställde räkbaguette, te (som var en ny sort, jättegott med ingefära och honung) och frestades till att köpa en liten illröd macaron också. På Arlanda kostade en sån 25 kr, här tog de bara 14, men det räcker ju det också. Söt och god hallonchoklad men nog är en riktigt chokladpralin godare.

Efter denna förtäring var energidepåerna fyllda och vi vandrade (delvis halkade) vidare mot muséet. Som synes samsas höst och vinter ganska bra. Snö i oktober är för tidigt, tycker jag, helst bör den tina bort direkt, men å andra sidan blir bilderna ganska så fina.
På muséet var det vernissage för en ny utställning. Wow, utbrast jag, när jag såg de färgstarka konstverken och det var ju bra när det visade sig att konstnären stod i närheten. Lite pinsammare var det kanske för B som gick nära och tyckte något mindre bra om sytekniken (hon själv är en duktig sömmerska).
Eller så var det jättebra, för vips kom konstnären Fredrik Lindqvist och förklarade tekniken m.m. för henne. Det kanske blev ett livaktigt samtal för det är alltid roligt när någon har synpunkter på ens konst.

En trappa upp pågick en utställning om staden på 50-70-talet vilket gav oss alla en massa igenkänning.
Vad sägs om detta 50-talskondis? Mysigt, eller hur, även om jag tycker att tapeten är ganska så gräslig. Jag vet att de är populära nu, men jag behöver ju inte tycka om mönstret för det:).

Många gamla minnen väcktes av otaliga prylar från förr. Lillflickan i mig gillade klippdockor och den här var en av de finare. Av tjock kartong, inte de tunna som fanns i veckotidningarna även om de också var roliga att leka med:).
Pojkars intressen var också representerade. För de lite mindre...
...och för de lite större.
Jag vet inte vad H försöker göra, utmana eller mucka gräl eller..., men blicken hos knutten passar väldigt bra in i situationen.

Jag köpte mig ett litet randigt stressägg virkat i samiska färger innan det var dags att gå ut genom de fint dekorerade dörrarna.
Ute lyste solen fortfarande och vi funderade lite vad vi skulle göra härnäst.
Sakta strosade vi tillbaka mot centrum och passerade bl.a. pojken med fågeln. Just den titeln hade jag på en av mina tavlor som man kunde se vad den föreställde (till skillnad mot mina mer abstrakta motiv) men den såldes på en utställning i Baggböle Herrgård 2003.
Det är nog en örn pojken håller i med tanke på stadens namn. Rosorna runt omkring lyste fortfarande rosa trots flera svåra frostnätter men snart är deras saga all, åtminstone tills nästa års juni.

Shopping lockade och vi började med Cubus, en affär vi inte har i Umeå. Där var 30% rea på många varor och jag fann mig en lite glittrig kofta utan knappar. Några av de andra köpte nymodigheten skaljackor i olika färger, nytt i alla fall för mig. En Röda Korsets secondhand-butik fick också sista minuten-besök av oss då de stängde tre men vi gled in några minuter före. Massor av härlig prylar man inte behöver men kanske ändå vill ha. Tanterna log ändå vänligt men tittade lite på varandra i samförstånd så vi stannade inte länge:).

Jag höll på att glömma spindelmötet.
Denna fantastiska varelse med följe kom vandrande efter oss på gågatan.Som tur var vände vi oss om i tid!!!  Tänk att gå på styltor så där, skickligt och absolut helhäftigt, eller hur:)!

Efter shoppingrundan var det inte så mycket tid kvar. Lite middag ville vi ju få i oss innan hemresan så den första restaurangen som kom i vår väg och hade öppet, Casa Mia, fick besök av nio hungriga umebor. Där erbjöds buffé för 99 kr plus dryck. Sallader, pizzaslices och många varmrätter men bara en enda för icke köttätande mig.

Jag fick tjata flera gånger innan jag fick en pizzabit utan kött på men till slut kom den...när jag just ätit upp efterrätten:). Nåväl, det gick det också, smaka ville jag ju även om det liksom blev fel ordning. Efterrätterna var många, friterade bananer, tre sorters glass, såser till, chokladmarängkaka m.m. småkakor vilket höjde betyget totalt. Lite smaklösa köttvarmrätter, tyckte B, men fann till slut en god köttfärsbiff, tror jag det var.

En kort promenad till stationen sen. Vattnet lockade mig en bit bort och jag fick med mig resten av gruppen att njuta av hamnen en stund.
Då började klockan närma sig 17 och skymningen tog sakta över dagen. Här får även jag synas på en UMeGängetbild med ca en fjärdedel av det totala antalet medlemmar i vår förening. Fler blir vi gärna:).
Ja, på Cubus handlade vi som synes. Precis innan vi skulle stiga på tåget som kom i tid visade sig den stora nattsolen, nästan fullmåne mot mörknande blå himmel.
Det får avsluta mitt lilla bildreportage från helgens utflykt.

Fototriss - Jag gillar...

Kategori: Resor och utflykter

Denna vecka är trisstemat väldigt fritt. Vi ska visa tre bilder på något vi gillar. Det är dessutom tävling där man kan vinna Farsdagspresenter från Coolstuff. Mycket gillar jag men det som nu är närmast är resorna till Verona i år. Från hotellet i San Giovanni Lupatoto (mycket roligt att säga:)) gjorde vi tre olika dagsutflykter till Gardasjön, två arrangerade med buss och guide samt en som vi ordnade själva. Jag har sammanlagt besökt fyra olika orter vid Gardasjön, Malcesine, Sirmione, Lazise, Peschiera del Garda, och blev förälskade i dem alla.

Så "Jag gillar..." Gardasjön och vill väldigt gärna återvända dit när det är lite varmare i luften så man kan bada i det klara, turkosblå vattnet och njuta av omgivningarna ännu mer. Här kommer vi med båt och närmar oss Sirmione.
Om man tittar ordentligt ser man den svenska flaggan i raden av flaggor som blåser i vinden. Små sothönor var det gott  om, likaså andra fåglar, som här sångsvanar som ville bli matade.
Dessa fanns vid strandpromenade i Lazise. Annars var det mest knölsvanar vi såg. Om ni har följt min blogg vet ni att jag verkligen gillar fåglar och fåglar kombinerat med Gardasjön är extra bra:).

Min sista bild är också från Sirmione med Scalaborgen i bakgrunden.
Vackra vattenvyer finns det gott om längs Gardasjön som här längst söderut har flacka omgivningar men längre norrut omges av mäktiga berg ända upp till Dolomiterna.

Ja, Gardasjön gillar jag verkligen:). Besöken gav mersmak och jag hoppas få tillbringa längre tid vid sjön nästa gång jag reser dit.

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Lazise

Kategori: Resor och utflykter

Tillbaka till Italienresan. Efter vår lunch vid Gardasjön tog vi en promenad bland Lazises fina gränder.
Min systerdotter blev lika förälskad i de små orterna runt Gardasjön som jag är sen resan i våras. Här skulle man vilja bo flera dagar och kanske göra någon enstaka utflykt till någon stad i närheten, t.ex. Verona, istället för som nu tvärtom.

Jag tänker på min mor som tyckte så mycket om pelargoner. Här pryder de hela husväggen.
Från att ha varit typiska tantblommor är de nu uppskattade av alla åldrar har jag läst. Lite överallt fanns det också glassbarer och det är klart att vi köpte varsin.
Jag valde en ljugrön variant som inte finns i bild, mintchoklad. Absolut jättegod! En liten strut med en kula som inte alls är bara en kula utan en riktigt stor blaffa härlig italiensk gelato:).

Lite längre fram fann vi en mysig restaurang att äta middag på om vi nu hade kunnat stanna:).
I bakgrunden delar av ringmuren som omger staden. Även här finns ett slott byggt och ägt av Scaligeri (Scala)-familjen.

Vi återvände ner mot vattnet där strandpromenaden såg ut att bölja som vågor...
.. men det är bara "trompe lóeil" som är franska och betyder "lura ögat". Jag blev inte alls sjösjuk att gå på dem utan kände mig helt stabil när jag mötte en av stadens duvor.

I vattnet lever många fler fåglar som gärna låter sig matas.
Just den här familjen hade en schäfer med sig och den övre svanen tittade stint på hunden och fräste flera gånger allt den kunde. Riktigt ruggigt men schäfern lät sig inte bekomma och barnen tyckte det var kul. Spännande också, förstås:). Svanar kan vara aggressiva med den här gången gick det bra.

Vår egentid utan gruppen började lida mot sitt slut och vi återvände till mötesplatsen som vår guide visat oss. Massor av härliga hamnrestauranger fanns det där också.
Tänk om vi fått stanna, slå oss ned där och ta en cappuccino eller en Aperol eller.... Istället skulle vi gå ombord på båten ni ser därframme och åka rakt över Gardasjön till nästa stopp Sirmione dit vi även var i våras.

Gräsänderna valde en annan båt som synes:).
Mamao, mama, mama oh, mama... vad är nu det för låt??

Så skönt, nu hann jag med att blogga ikväll då TV-kanalerna inte bjöd på så mycket som lockade mig. Lite Merlin i 24:an och sista kvarten av Emtenäs Mitt i naturen, Uganda med härliga gorillamöten. Jag ska se de första tre kvartarna av det programmet lite senare.

Trattisar

Kategori: Djur och natur.

Jag tänkte återvända till Italien i ord och bild men igår sken solen och lockade mig och väninnan S ut i skogen. Där växte trattkantarellerna tätt så vi kom hem med fulla korgar av mer eller mindre frusna svampar.
Igår fick de rinna av lite på tidningar och jag grovrensade (tog bort löv, mossa m.m som följt med hem från skogen) innan jag stuvade in dem i kylen. Idag har jag börjat rensa men det tar så lång tid. Ändå har jag gett bort orensade trattisar till tre personer i min närhet. Många svampar blev det! Så jag hinner inte mer än att fortsätta rensa dem ikväll.

Solen skiner och jag bara måste vara ute och fylla på soldepån i min kropp och själ för att klara av kommande mörker och kyla. Efter att ha hjälpt min syster som är konvalescent efter ett benbrott besökte jag familjegraven och gjorde lite fint med hjälp av ljung. Sen en tur till stugan där det var så skön och frisk luft. Fyra änder simmade lugnt på sjön ointresserade av mig. De ville inte alls ha de kex jag kastade ut.

Jag tog en promenad i skogen, fann bortkastat granris perfekt att lägga på rosor och andra ömtåliga växter som skydd för vintern. Tog med lite hem till rosorna här på Glassgränd också:). Det blev liksom inte så mycket svamprensande förrän ljuset blev svagare ute och jag valde inomhusaktivitet.

Min nyinköpta bil är förresten jättebra och så behaglig att köra. Det är den första bil jag har ägt som känns stabil när man kör fort, i detta fall 100 km/h på nybyggda Norra Länken genom I20-skogen. Både Felizian, Saaben och inte minst min första bil Renault Laban skakade oroväckande vid höga hastigheter. De kändes så lätta som om de var på väg att flyga av vägen och jag fick spänna mig för att vara extra uppmärksam. Mer än 80 passade inte de bilarna. Men Golfen ligger så fint och tryggt på vägen att jag mår jättegott när jag kör den.

Idag passade jag också på att testa stereon. Vilket fint ljud det är! Jag har inte klarat av att ha på radio i bil sen jag insjuknade i utbrändhet (med svår tinnitus) för många, många år sen, men det börjar kanske gå lättare nu. Då ska det vara en bra låt, annars stänger jag av radion direkt. Inget skval för mig!!

Mer om Italien sen:).

Fototriss - Ett motiv-på tre sätt

Kategori: Resor och utflykter

Veckans nya trisstema är att fotografera ett motiv på tre olika sätt. Jag väljer att hålla mig kvar i Italien där jag var förra helgen vid Gardasjön bl.a. Denna borg som ligger i fina Sirmione uppfördes av Scalafamiljen som äger de flesta slotten runt sjön.

Först fotograferade jag slottet som bakgrund till vår guide, Sölve (det ska vara norskt ö), som var väldigt trevlig och mycket kompetent.
Här betonar hon hur viktigt det är att vi kommer i tid när vi ska mötas här om ett visst antal timmar och gemensamt gå till bussen.

Sen går jag runt borgen och upptäcker en rolig detalj med alla fåglar som dekorerar tornen.
Inte direkt någon ovanlig art men fint ändå:).

En stund senare kommer en kajak glidande över vattnet. Kajakpaddling som jag längtar efter att lära mig om jag törs och som min systerdotter redan lärt sig och utövar både till havs och på sjön där de har stugan.
Jag tog fler bilder av slottet också men tre räcker ju till mitt fototrissande.

Fler bidrag hittar ni här.

Utflykt till Gardasjön

Kategori: Resor och utflykter

Som jag nämnt tidigare var jag på en resa med NaturaMed Pharma igen, till Verona och Gardasjön. Denna gång var jag inte bjuden som de brukar göra utan jag fick ett sistaminuten-erbjudande om att få åka två till priset av en samt få utflykten till Milano gratis. Vi fick 5 dagar att bestämma oss på. Jag frågade först särbon, men han tackade nej. Då bjöd jag med mig min kära systerdotter istället. Först var det meningen att vi skulle ha åkt den 18 oktober men den resan blev inställd.

Det blev den 11 oktober flygbolaget New Livingston lyfte med ca 180 passagerare till Verona. Väl framme bussades vi till samma hotell som i våras, CTC Verona. Nu fick vi bo på andra våningen och då orkar man ju ta trapporna vilket var för tufft när vi bodde ända högst upp på 8:e våningsplanet.

Det finns en nionde våning men där är bara konferenslokaler och när jag och A åkte upp dit för att kolla in utsikten var det mörkt och kusligt med pelare någon skummis kunde gömt sig bakom och speglar som man inte vågade titta i (där kunde ha dykt upp någon otäck skugga, huh).  Fort fram till fönstret, kolla-kolla utsikten, Aaaah, sen ner med hissen igen till ljuset och tryggheten bland folk:).

På fredagen valde vi att åka med på turen till Gardasjön. Helmulet var det men sakta luckrades molnen upp och en svag sol visade sig. Mer än 16 - 18° var det inte i luften men solen gör allt bättre. Här åker vi norrut där bergen blir allt brantare och högre när de närmar sig Dolomiterna.
Vackra vyer genom bussens fönster. Bredvid slingrade sig floden Adige som också rinner genom Verona.

Det första målet var en juvelerarfabrik i Rovereto, Gioielli Garda, där vi fick en liten guidning innan de släppte in oss i butiken i hopp om att vi skulle handla massor.
Det gjorde vi inte, i alla fall inte jag och min släkting, men något litet fick vi med oss hem. Här är rummet där allehanda smycken av Muranoglas finns att beskåda.

Armband som här på bild men också örhängen, halssmycken och halsband i olika färger och former fyllde montrarna.
Priserna för dessa smycken är överkomliga och jag köpte ett par örhängen för mindre än 300 kr. Det kan man unna sig, tycker jag.

Efter det stoppet vände bussen ner mot Gardasjöns norra spets, där byn Torbole ligger så vackert.
På andra sidan bergsknallen till höger på bild ligger Riva del Garda som nog är den mest kända orten vid sjön. Bussfärden gick längs sjön på slingrande vägar och det var fin utsikt hela tiden.
Vackra Malcesine som vi besökte i våras körde vi bara förbi. Nästan lika fint men inte lika bergigt var orten Lazise längre söderut där vi fick flera timmars stopp och då lyste solen:).

Där valde vi en fin uteservering för vår lunchpaus, beställde in en tomat/mozzarellasallad som vi delade och sen tog jag grillad fisk och A pasta med seafood.
Grillade grönsaker till var så fräscht att jag inte saknade potatis till. Sånt måste man beställa separat i Italien men jag klarar mig utan. Vi fick sällskap av tre kvinnor från Stockholm som var ute på samma utflykt men de åkte i en annan buss. En av dem hade en syster som var missionär i Uganda  och där hade hon nyss varit. Så spännande:)!

Utsikten mot sjön var skön och avslappnad med strosande människor och palmer. Ljumma vindar fyllde luften så vi tyckte nästan att det luktade salt havsvatten men det kan det ju inte ha varit när det är en insjö, även om den är stor.
Här slutar jag för idag, men det blir många fler bilder från den utflykten och andra så småningom. Jag tycker om att dra ut på upplevelsen vilket kan behövas som uppmuntran denna regniga oktober.

Lite solljus försöker kämpa sig fram genom molnen just nu och regnet har tillfälligt upphört. Jag säger tillfälligt då det hela tiden kommer mer fast meteorologerna lovat uppehåll just idag och även andra dagar vilket inte stämt, så jag litar inte riktigt på att det har slutat regna.

Jag önskar er alla en fin helg och hoppas att solen får skina var vi än befinner oss för solljuset behövs verkligen i år.

Fototriss- Så här ser det ut där jag är idag.

Kategori: Resor och utflykter

Tänk att det är så roligt att vara med i Fototriss. Idag är det tisdag och då vräker regnet ner i ett grått Umeå vilket inte alls lockar till någon kamerautflykt. Istället väljer jag att tolka idag=söndag, den dag då fototrissutmaningen börjar. Då var jag nämligen i Milano på dagstur vilket gör det hela lite roligare.

När vi sakta vandrade gågatan fram mot Il Duomo, den pampiga och vackra katedralen, samlades folk på torget utanför och en talare skrek fram slagord (gissar jag, kan inte italienska). Sen gick ett glädjesus genom församlingen och tusentals ballonger släpptes upp i skyn.
Vi gissade att det var Pridefestivalen av regnbågsflaggorna som vi såg lite här och där.

Duvorna var många, fler än när vi var i Venedig för 3 år sen faktiskt, och även försäljarna:). Här ska min systerdotter ta en bild av mig men vips kommer en man med framsträckt hand i vägen. Handen är full av majskorn vilket får en duva att landa för att ta sig lite mat.
Jag tittar fascinerat på men fattar inte alls att han vill sälja kornen till mig, trög som jag är:).

En tredje läcker vy på samma torg är denna framtidsskapelse som väl ändå inte är så långt bort?
"Är du/ni nyfiken på att veta vem som formar framtiden" eller något liknande gissar jag att det står. Jag gillar att staketens färg kontrasterar så skönt mot det röda på tåget.

Det blir mitt bidrag till trissen denna vecka. Fler bidrag hittar ni hos Fototriss.

Italien igen!

Kategori: Resor och utflykter

Hej, kära läsare. Har ni saknat mig? Jag hann inte förvarna innan jag reste iväg på en fyradagarsresa till  Verona igen. Faktiskt en likadan resa som jag gjorde i våras men nu med min systerdotter som resesällskap.

Jag kom hem vid femtiden idag och har nu packat upp det mesta, vilket känns skönt. Jag är som ni förstår ganska trött men lite blogg blir det. Vädret var sisådär. Jämfört med här i Umeå var det förstås jättebra men jag hade önskat fler soltimmar. Här äter vi i alla fall lunch utomhus i solen vid stranden av Gardasjön.
Det ser väl inte så dumt ut? Platsen heter Lazise och där var vi aldrig i våras. En vacker by/stad som jag kommer att visa mer av senare.
En stilla hamn, en kyrka, lite gränder och en massa turister men ändå hördes mest italienska tungomål i kvarteren där vi gick. Det var/är ändå lågsäsong.

Nu ska jag dricka kvällste, slappa framför TV:n och umgås med katterna tills John Blund kommer. Det lär nog inte dröja så länge:). Ha det så gott!

Kalasdags

Kategori: Nära och kära

Många jag känner fyller år den här tiden och nu har det sista kalaset på en längre tid gått av stapeln. Det var lilla syskonbarnbarnet A som igår fyllde 6 år och plötsligt kändes det att hon tagit ett steg närmare vuxenvärlden (kanske är att ta i, men det minsta barnet var utbytt mot någon lite mognare:)). Samtidigt blev hennes pappa J även han ett år äldre.

Här är nästan hela familjen, även A som fyllde år för 8 dagar sen.
Lilla A bläddrar i min present, Elsa Beskows fina sagobok med vackra illustrationer och text på rim som även jag läste när jag var liten. Tomtebobarnen heter den. Kläder fick hon många som synes plus en massa andra roliga och fina saker.

Den fjärde medlemmen i familjen, L som fyller år redan i juni, försöker gömma sig bakom en pilatesboll:).
I förgrunden farmor G-I:s arm iklädd en ny, läcker blusärm.

Det andra födelsedagsbarnet fick flera olika sorters drycker, bl.a. öl som blivit ett stort intresse då han är med i en grupp som försöker tillverka nya sorters lokala öl.
Min nya kamera vägrade här att blixtra fast jag poppat upp blixten som man ska. Inte bra, men J i motljus ser ganska bra ut ändå:).

Här är det dags att ta första biten i födelsedagstårtan som var läckert rosa inuti, med smak av både hallon och jordgubb.
Storebror väntar ivrigt på sin tur. Mmm, tårtan var jättegod, det tycker även jag som fick vänta en stund till innan turen kom till mig att smaka:).

Förutom släkten som samlats dök det upp en vän till familjen med ytterligare presenter, bl.a en mindre kub än Kubrik's vanliga som fanns när jag var yngre. Denna var dock lika svår upplevde jag på den korta tid jag försökte få till färgerna. A däremot ser ut att gilla den.
På hemvägen tog jag den nya Norra Länken över slätten och genom skogen till Ersboda. Det sa bara svisch så var jag hemma igen, en mycket bra genväg som äntligen öppnats i lördags.

Fototriss - Rosa

Kategori: Djur och natur.

Veckans tema "Rosa" utgår från RosaBandet-kampanjen, vilket är behjärtansvärt. Som fotoämne däremot inte så inspirerande för mig som älskar att vara ute i naturen just nu. Höstfärgerna är inte direkt rosa så jag gör det lite lätt för mig och tar bilder från i somras istället för att gå ut och leta andra rosa motiv.

Azalean blommar faktiskt ännu men inte lika fint som i somras då den stod utomhus på stugaltanen.
Rosa skyar ser man ännu ibland när regnmolnen dragit undan och solen får färga himlen men dessa är fotograferade i augusti.
Skyarna färgar även vattnet rosa i gryningstid.

Ljust rosa är också malvans färg, som trots hotande svarta löss överlevde och gav blomsterprakt långt in i september.
Den kanske blommar än för vi har varit ganska förskonade från frostnätter i höst, men det var en dryg vecka sen jag besökte stugan sist så jag vet faktiskt inte:).

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Hösthäck

Kategori: Min närmiljö

Ja, det gäller att försöka variera sina rubriker. Inte helt lätt med epitetet höst före olika ämnen. Det har inte hänt så mycket denna regniga vecka. Lite sol har vi haft och då gick jag ut med kameran för att fånga årstidens färger.
Grannarna som bor i det ombyggda dagiset som inte längre behövs (fast nu ökar områdets barninnevånare snabbt) omges av denna vackra häck. Om jag någon gång får en egen tomt vill jag också ha en Aroniahäck.
Den växer snabbt, blir underbart färgstark på hösten och dessutom är bären både ätliga och nyttiga. Min granne (en annan) erbjuder mig varje år att plocka bären på hennes Aroniabuske men vid det laget är jag så less på bärplockning att jag tackar nej. I år tackade jag också nej till de röda krusbären som hon ville ge bort, oplockade. Däremot hade jag turen att få en hel literhink med rensade krusbär från min kusin som var på besök.

Har man som jag plockat bär sen de första åkerbären i slutet av juli, sen lite hjortron, många blåbär, svarta och röda vinbär från egna buskar, hallon i mängder för att sen glida över på de gula kantarellerna så räcker det av någon anledning:). Därför blir det också bara enstaka lingon för då har svampen liksom tagit över och blivit nummer ett att stoppa i sig och kylen. Trattkantarellerna vill jag bara inte tala om. Hittills har jag låtit mina kompisar ta dem vi funnit då jag har så många torkade kvar sen ifjol.

Kanske det skulle blivit mer om inte det regnat mest varje dag. Till och med soliga dagar växlar fort över till ruggigt regn så man blir lite översiggiven. Ett ord som bara kom över mig:)). Jag är inte helt säker på om det förmedlar den hopplösa känslan riktigt men det var kul att skriva ordet. Idag är det grått och har nog regnat inatt men nu verkar det vara uppehåll så jag ska snart gå ut med lilla Desirée som vill ha sällskap. Hon står bakom mig, jamar uppfordrande och stressar mig faktiskt lite:).

Dessa blad är också fina men jag vet inte vad de heter.
Det blev av att jag tog mig för att köpa en ny bil. Jag har inte hämtat den eller betalt den än men skrivit under köpeavtalet så man kan nog säga att jag har bestämt mig. Min kära Skoda Felizia har tjänat mig gott under drygt tio år (den är 12 år) och jag var väldigt tveksam om jag verkligen behövde en nyare bil så lite som jag kör. Mitt nya golfintresse gjorde att jag ville ha ett större bagageutrymme. Dessutom sa jag till mig själv när jag köpte Felizian att jag skulle byta efter 10 år. Min förra bil, en SAAB 96 ägde jag i hela 25 år (den var 30 år) och det blev ju lite väl länge.

Jag var och provkörde bilen i onsdags och tyckte den gick så mjukt och fint. Sen heter den ju GOLF också:), men ändå var jag osäker. Men på torsdagsmorgonen då jag hämtade vännen som lämnat in sin Ford på service trasslade lillbilen min och ville inte starta direkt. Ett tecken!!! Då blev det enklare att ta ett beslut så nu snart kommer jag att färdas i en sandguldbeige WW Golf 1,6 årsmodell 2009.

Men först ska vi ut och resa snart:). Jag önskar er alla en fin helg. Vi har lite aktiviteter inplanerade men de blir nog i alla fall delvis inställda vid hällregn som är utlovat.

Naturens Dag

Kategori: Djur och natur.

Naturens Dag är ett återkommande arrangemang med olika aktiviteter av Studiefrämjandet med samarbetspartners. Det som lockar mig är förstås fågelskådning med ringmärkning. I princip bara det senare, någon kikare behövs inte, men det är oerhört fascinerande att få se de små fåglarna på så nära håll.
Vi hämtades först i Degernäs vid skådarlimpan som bjöd på fint ljus denna tidiga lördagsmorgon. Lätt frost hade det varit på natten och gräset ångade fukt i solens låga strålar.
När vi kom fram satt ringmärkare Darius med en fin rödhake i handen.
Ute på Degernäsängarna hade ringmärkning pågått sen sextiden på morgonen men så tidigt hade visst besökarna varit få. Vi kom vid nio, en hel timme tidigare än ifjol så det artar sig. En riktig fågelskådare ska ju vara morgonpigg  men riktigt där är jag inte än.

Många bilder vill man ta och en del blir lyckade. Rödhaken är nu mätt, vägd och bedömd ålder på så nu ser den ut att säga till mig. "Se hur jag blir behandlad, varför gör du inget åt det?"
Den vet ju inte om att den alldeles strax blir släppt. Just denna dag får de som önskar hålla i fåglarna. Det första erbjudandet går till en liten grönklädd kille i gruppen som sträcker fram sin hand, så liten att den passar perfekt för en rödhake på ca 16 gram.
Ringen väger mindre än 0,1 gram av superlätt aluminium så den inte ska vara till obehag. Strax upptäcker fågeln att den är fri och flyger lättad sin kos till närmaste snår för att pusta ut lite innan den långa färden söderut.

Darius med assistent är snabba ringmärkare och mest sävsparvar passerar revy denna dag. Även bergfinkar är vanliga. Här är det ornitologen, tillika vår kursledare från fjolårets ugglekurs Thomas som håller upp en bergfinkhona för oss fotografer med åkrarna som en fin höstbakgrund.
Vi möter tuffa småfåglar som vill ge igen för denna i deras ögon omilda behandling. Här är en annan bergfink som biter tag i pojkens finger.
En tuff kille är det också som inte klagar alls fast det nog måste känts en hel del när fågeln inte begrep att den bara kunde flyga iväg utan desperat höll sig fast i lillfingret.
En relativt ovanlig art som fångades i näten var en blåhake. De häckar normalt inte här utan passerar bara på sin väg norrut eller som nu söderut.
Jag lyckades inte få någon bättre bild än så här men visst ser ni den blå haken? Jag har faktiskt sett en här på Glassgränd också tidigare i höst. Mina katter var ute med mig och plötsligt prasslade det till i snåren och en fågel flög upp och satte sig i ett litet träd. Antagligen var den lite omtumlad av att nästan ha blivit kattföda för den satt stilla länge så jag hann se den vackra blå haken och bli glad att jag funnit en ny art för året:).

En järnsparv har jag aldrig sett och önskade mig högt en sådan vilket infriades lite senare då två stycken fångades i näten. Det är trots namnet ingen sparv. Se på näbben som är för smal och spetsig, sa de som vet mer, och jag såg.
Denna art är alls inte sällsynt men däremot väldigt svår att få syn på med sina neutrala färger som smälter samman med vegetationen den rör sig i.

I denna vinkel ser fågeln väldigt tuff ut. Jag fick förstås hålla i en av dem men det var andra som tog bilden av fågeln i mina händer. Här är det någon okänds händer som syns.
Lite regn föll på oss så ringmärkarna valde att sitta i skydd under uppfälld baklucka ett tag men den mesta tiden var det en fin höstdag med uppehåll om än lite molnigt. En gammaldags landsväg får avsluta mitt höstliga fågelreportage.
På lördag är det återigen en utflykt med ringmärkning som jag naturligtvis ska vara med på om inte regnet ställer in den. Regnar gör det verkligen i höst. Idag har det varit en jättefin solig höstdag så jag tog cykeln till stan och njöt av de blå himlaglimtarna som bjöds. När jag skulle hem regnade det för fullt igen, suck! Som tur var hade en av fikakompisarna bil med kula och cykelställ så jag kom hem torr och belåten:).