konstbarbro

Första kvällen i Prag

Kategori: Resor och utflykter

Tack vare regnet här hemma får jag lite tid över att fortsätta blogga om resan till Prag. Vår första kväll, tisdag den 16 maj, lämnade vi hotellet strax före kl 18 och gick ut, först till Gamla Stadens Torg. Vårt möte med den Astronomiska klockan har jag redan beskrivit. Sen fortsatte vi att beundra de vackra hus som omger torget.
Tänk om de ville bygga så här fina hus igen!! Serveringen till höger besökte vi förresten vår sista kväll i Prag.

Vi strosade lite på torget och helt plötsligt erbjöd sig en rundmagad herre med pondus och omgivande kostymklätt följe att fotografera oss tillsammans. Det fick han väl!
Det är min väninnas mobil bilden är tagen med. Vilken skärpa! Se också så fint dekorerat huset är bakom oss.

Vidare gick vi och blev nyfikna på detta hus, någon slags teater eller konserthus??
Enligt vad vi fick veta senare är det en slags folkets teaterhus, kanske likt våra Folkets Hus?

Vi var på väg mot Vaclav Havel-platsen då vi såg dessa gigantiska kristallkronor.
Undrar om de säljer kristall där för det såg inte ut som en vanligt hotellobby?

Vi orkade inte gå ända fram till statyn av Vaclav längst bort på den avlånga platsen utan vände tillbaka och satte oss ned på en restaurang med utsikt mot en annan sådan där de såg ut att frysa.
Röda filtar på!

Vi frös inte utan mådde gott, kanske satt vi mera i lä.
Jag ville pröva ett glas vin men det smakade som billiga viner man drack på 70-talet. Okej, men ingen höjdare, så öl är nog säkrare i Prag. På de flesta borden hängde pretzels, men inte på vårt.
Undrar varför? Nu har jag smakat sådana tidigare och det är inget jag är speciellt förtjust i så det var lätt att avstå.

Jag åt en god lax och väninnan valde något med kött. Vi såg en tallrik med kött och på köttet en klick grädde med sylt i!!! Märkligt, men tydligen inte helt ovanligt, enligt vad S hade hört tidigare. Kvällen avslutades med en stunds promenerande i gränderna men ganska snart ville vi åter till hotellrummet för att sova. Vi hade ju varit uppe sen kl 4 ungefär så sömnen var välkommen och välbehövlig.

Uppehåll ute, tillfälligt eller inte, men solen fick fukten att direkt ånga bort från förrådstaken. Vi hade hoppats att kunna spela golf idag men risken är att det är alldeles för blött ute på banorna. Trist med lång regnperiod men snart hoppas jag kunna flytta ut till stugan igen och mera njuta av utelivet, alltså det där i naturen :).

Midsommar

Kategori: Djur och natur.

Nu har jag bott i stugan en dryg vecka, men pga regn och kyla flyttade jag faktiskt hem igår. Stugan är inte vinterbonad och jag frös. Vi har elelement men det blir inte så skön värme att köra dem någon längre tid.
Desirée sitter hellre ute under stugan när det regnar än är inne och myser vid brasan med mig om jag nu behöver något att skylla på.

Det är tur att vi bor så pass nära att det är hyfsat lätt att sen återvända till stuglivet när de värsta regnen passerat. Luften vid sjön är så mycket friskare än här hemma och ändå växer också här skägglav på träden i lilla skogen bakom.
Nu grönskar det verkligen skönt och alla andra färger kontrasterar så fint. Till och med maskrosorna gillas. Men så fort de blommat färdigt rycker jag bort dem för någon spridning önskar jag inte :).

Desirée är den som trivs bäst i stugan. Tusse är fortfarande ängslig för besök av katterna som året om äger reviret. Speciellt den svartvita Sixten som gjort livet surt för dem båda i åtminstone två somrar genom att sitta under vår terass många timmar per dag för att försöka stjäla till sig lite mat och samtidigt ge mina katter obehag och ibland fysisk smärta.

I år har han inte visat sig och det kändes så skönt, men vi alla spanade och undrade när han skulle dyka upp. I förrgår fick jag veta av en granne att han inte var kvar hos familjen längre. Åh, vilken lättnad. Den andre revirkatten Felix har varit betydligt lättare att möta. Han passerar och morrar till åt de mina men stannar aldrig länge. Jag har försökt men naturligtvis går det inte att förmedla till Tusse att han kan sluta spana efter Sixten. Så småningom inser han nog det själv.

Däremot blir han så glad att få komma hem till Glassgränd och övervaka sitt eget revir.
Från träd och sten blickar han ut över grönskan.
Med dessa hälsningar från mina små och en vacker soluppgång från Kulla önskar jag er alla en Glad Midsommar!
Kl 1.15 den 20/6.

Idag är det faktiskt uppehåll med blå glimtar bland de vita molnen. Jag och vännen väljer att behålla traditionen och åker faktiskt ut till stugan för att äta matjesill till lunch med jordgubbar till efterrätt som vanligt. Ikväll blir det grillning med honom och vännerna från UMeGänget. Varmt klädda måste vi vara men ute hör till en midsommarafton.

Torn i Prag

Kategori: Resor och utflykter

Datorn gick sönder förra söndagen. Enligt datafirman var det virus och/eller trojaner som förhindrade mig att komma in på några websidor, alltså alla utom Google av någon anledning. Det gick att reparera utan fabriksåterställning vilket var skönt då allt var kvar som vanligt när jag på onsdag em hämtade igen den.

Då hade jag jobbat hårt på stugan för att förbereda för hantverkaren som kom på torsdagen för att måla om öppna spisen och lägga klinkers framför. Som alltid blir det extra jobb när något ska repareras, det är min erfarenhet, och jag har haft fullt upp resten av veckan. Men även hunnit med första hela golfrundan igår. För mig är nio hål det hela. Roligt var det men dåligt gick det. Å andra sidan är mina förväntningar låga från början. Jag vill vara snäll med mig själv och inte kräva för mycket. Svalt var det också men nu har vi i alla fall börjat med golfsäsongen :).

Och idag har jag och S även orienterat första gången denna sommar. Vi tog hela 12 kontroller på Gammlia med surrande myggor runt omkring. Inte så många bett fast vi båda glömt myggstiften hemma. Jag har tur, de biter och det kliar en stund på händer och vid tinningen, men på någon halvtimme känns det inte längre.

Några bilder från Prag visar jag idag innan nästa tur till stugan för att städa undan efter hantverkaren. Den Astronomiska klockan på Gamla Stadens Torg var jättefin.
Många var de som ville fotografera den. Lite närmare här.
Varje heltimme visades ett klockspel med figurer som rörde sig till klockklangerna. De två luckorna längst upp öppnades och apostlarna gled förbi i lugn takt. Samtidigt rörde sig de fyra figurerna under, bl.a. skelettet som ringde i sin klocka och påminde oss om dödens närvaro. De övriga stod för olika egenskaper, en var girighet, minns jag. De fyra figurerna under stod däremot helt stilla, bl.a. ängeln Gabriel.

Fint var det och vi hade tur att komma precis före kl 18. Vi såg massor med människor stå nedanför tornet och titta upp, men vi hade då ingen aning om vad som komma skulle. Ändå ställde vi oss längst fram för att titta upp vi också och vips så började spelet. Häftigt!

Ett annat fint torn var detta kyrktorn en bit till höger om där vi stod.
Det blev bara ett kort inlägg då ingen ork finns till mer.

Ha det så gott!

Karlsbron och däromkring

Kategori: Resor och utflykter

Upp på Karlsbron i Prag gick vi men inte över den riktigt än. Många var de tecknare som ville föreviga oss men inte så många försäljare och inga alls guldmålade fejkstatyer.
I min guidebok hade de varnat att det var alldeles för mycket sådant på dagtid på bron och därför föreslagit morgon eller kvällsbesök. Men så trångt var det inte alls.

Pampiga skulpturer kantade broräcket och här är en av dem.
Kristus med korset i mitten men de andra har jag inte lyckats klura ut vilka de är.

Johannes av Nepomuk är en annan staty där folk sägs få önska sig något om de lägger handen på mässingsreliefen, den högra.
Alldeles blank är den. Även den vänstra sidan med en bild på en hund har många lagt handen på, men det är en senkommen idé om att då ska man få komma tillbaka till Prag. Vad de hittar på :)!

Turbåtar trafikerade hela tiden floden Vltava, men kom inte så långt åt det här hållet.
Ville de vidare måste de välja en smal kanal med slussar som de bl.a. har på Göta Kanal, vilken jag och min mor åkte på 1983.

En jazzbåt med utsikt över Nationalteatern med guld på taket..
...och en lillepluttturbåt.
Här är en annan liten kanal med kvarnhjul som ni anar längre fram.
Vet inte om båtarna ryms där. En vacker balkong får en att fundera på hur det ser ut i lägenheten innanför.
Så fina hus överallt. Jag önskar att nutidens arkitekter skulle våga rita så här vackra fasader idag också.

Men nu var vi hungriga och letade oss till ett matställe. Vi fann ett litet, mycket lugnt torg med en österrikisk restaurang där vi slog oss ned. Denna vagn fanns utanför.
Törstiga och lite promenadtrötta beställde vi vår första tjeckiska öl.
Budweiser blev den första bekantskapen och den smakade verkligen gott. Till det en fräsch sallad med tonfiskfilé för min del.
Väninnan valde en pasta med ägg vilket inte var lika gott, men helt okej ändå. Jag hade blivit varnad för tung tjeckisk mat med mest bara kötträtter men det var alls inga problem att finna sånt jag gillar.

Mätta och belåtna gick vi över Karlsbron mot Stare Mesto, gamla staden, där vårt hotell låg.
Där nere en mysig restaurang som vi aldrig hann besöka. Vi gick istället rakt fram  mot Karlova, en  stor gågata ..
..som kantades av affärer och restauranger och sådana här stånd som vi såg överallt med märkliga bakverk.
Det är bröd som lindas på pinne och sakta grillas rullande tills de blir läckert bruna. Därefter täcks de av ett tunt lager socker. Inte alls lika mycket som våra munkar. De är ihåliga inuti och säljs med fyllning av glass eller grädde eller bara med ett tunt lager chokladkräm på insidan. Folk åt dessa överallt och vi blev så nyfikna och sugna på att smaka, men då de var ganska stora orkade vi inte just då eller senare heller. Inte förrän sista kvällen innan vi gick till hotellet fick jag tillfälle att smaka en trdlo eller trdlnik som det stod på olika skyltar.

Äntligen var klockan 14 och vi fick tillgång till vårt hotellrum. Så skönt att få ta av sig skorna och reskläderna, packa upp och vila en liten stund innan nästa möte med Prag. Utsikt när vi låg utsträckta i sängarna.
Fin eller ful taklampa. Läcker var den i alla fall i vårt rymliga hotellrum.

Solen skiner nu i Umeå. -1° var det i natt men nu är det redan uppe i 9 grader + solvärmen. Vi ska ut och orientera för första gången denna sommar. Väninnan S har fullt upp så jag har tagit med mig en ny orienteringskompis, H.

En vacker pingsthelg önskar jag er alla.