konstbarbro

Sista bilderna från Amsterdam

Kategori: Resor och utflykter

Det blir så att jag får flytta tillbaka till stugan lite tidigare då ingen annan ville bo där i veckan. I morgon bär det iväg med katterna åter. Jag längtar den härligt friska luften, doften och utsikten över sjön så det ska bli härligt. Nu läste jag på Facebook om en vän som funnit åkerbär och blir så sugen på att kolla in mitt ställe också. Får se hur jag ska lösa det :).

Ikväll är det ingen TV som lockar. Därför passar jag på att blogga om den sista delen av resan till Amsterdam. Efter vår snabbvisit på blomstermarknaden promenerade vi utan att titta på kartan hemåt.
Här hade det varit roligt att få titta in, men vi nöjde oss med utsidan. En butik full av porslin lockade oss däremot att stiga in.
Royal Delft, vackert men på något vis alldeles för mycket, är min reaktion. Måste de klämma in allt på hyllorna?
Gulligt pussande par i alla fall. Runt hörnet en gråtrut på besök.
Och då upptäckte vi att vi bara gått runt och hamnat bakom blomstermarknadens vagnar på gatan Singel. Så kan det gå utan karta. Nja, långt att gå hem till hotellet var det inte.

En liten vila och sen ut för att leta restaurang som rekommenderats i guideboken. Många riktigt gamla hus fanns på den gatan, Spuistrasse, som vi uttalade helt fel till portierns återhållna glädje. Han berättade också att vi troligtvis inte skulle få plats då vi inte förbokat, men vi gick dit ändå.
Ett hus från 1642, ett annat från 1627. Helt otroligt att de står kvar ännu.
Vår restaurang var fullbokad som befarat men menyn var också väldigt dyr så vi gick glatt vidare. Efter att ha kollat in flera ställen valde vi trattoria Caprese, ett italiensk mysigt ställe. Vi tog bruschetta till förrätt och de var jättegoda.
Jag petade bort skinka efter att ha smakat en liten bit. Ända till 1993 åt jag ju kött så en del smaker tycker jag ännu om, t.ex. rökt skinka, men mår nog inte så bra av att äta mycket.

På golvet såg det lite lustigt ut, en massa salt, eller?
Vi kunde inte hitta någon annan förklaring än att någon råkat spilla ut (ett eller flera) saltkar och det varit så många gäster att personalen inte hunnit med att sopa upp det. Eller vad tror ni?
Flaskdekoration bakom min rygg. Lite läcker i alla fall. En annan inredningsdetalj upptäckte vi när vi besökte damrummet. Vackra Sophia Loren smyckar dörren både på ut- och insida.
Vad vi åt till varmrätt har jag glömt...jo, något med torskfilé. Riktigt vällagad och god fisk, minns jag nu. Sen bara hem och packa färdigt innan sömnen kom.

Vi måste checka ut redan kl 11 men innan dess hann vi ut en liten tur på stan. Ett ostmuseum ville vi besöka och det fanns ett nära hotellet.
Butik var det också förstås och några ostar följde med hem. Alldeles lätt var det inte att välja sorter.
Det fick bli en grön, en röd, en svart och några gula :). Old Amsterdam var riktigt smakrik och god, tyckte jag även sen jag kommit hem. De andra var godare på plats. Jo, den rökta getosten som såg ut som korv smakade också väldigt bra. Den gick åt fort. Kanske därför jag nästan glömt den.

Fina lyktstolpar hade de i Amsterdam. Denna variant såg vi bara en av.
Sen var vi nöjda med vår visit och drog iväg till centralstationen med våra väskor.
I väntan på tåget som på 14 minuter tog oss till flygplatsen. Ett annat tåg hann komma först.
På flygplatsen hade vi gott om tid och jag hann bli hungrig. En läcker vegetarisk plockrestaurang var en bra bekantskap.
Jag gjorde lite fel för inte förstod jag helt hur man skulle göra men jag fick mig i alla fall en jättegod lunch med färska kalla och varma grönsaker. Väninnan var inte hungrig alls så hon avstod.

När vi checkat in gick vi runt bland tax free-butikerna och småhandlade lite. Detta rum drog blickarna till sig.
Vips så dök en försäljare upp och snabbt placerade han S i barberarstolen och bjöd oss båda på lite gin.
Speciellt gott var det inte. Jag har aldrig tyckt om gin så det var kanske inte så konstigt :).

Då föredrar jag choklad som vi också blev bjudna på lite senare. En lugn flygtur med Malmö Aviation direkt hem till Umeå avslutade vår härliga tripp.

van Gogh-muséet

Kategori: Konst

I fredags kom min bror med sin väninna till stugan för att bo där två nätter. Då tog jag med katterna hem. Annars brukar de bara stanna en natt vilket gör det enklare att lämna katterna. Men med tanke på vädret igår, hur mycket regn som helst och bara 14 ° så är jag glad att jag valde att ha dem hos mig. De är lite skygga för andra och skulle säkert bara ha kurat under något av husen istället för att söka sig in i värmen.

Lite vackra trädblommor. Är det körsbär från Amsterdam?
I alla fall, då det regnar än, är jag kvar i mitt ordinarie hem där datorn finns. Det betyder att jag hinner blogga mer om resan till Amsterdam. Vi är nu inne på fjärde dagen, den 22 april 2015,  då  vi ska besöka van Gogh-muséet. Det är mulet ute och ganska svalt så det passar bra med innevistelse. Vad vi inte hade räknat med var att det skulle ta hiskeligt lång tid att komma in i byggnaden. En lång kö avskräckte oss inte då kön till bussen när vi skulle till Keukenhof gick så pass snabbt, men den här stod nästan stilla. Vi frös, kände oss så uppgivna, men ville ju ändå in. Bakom och framför oss stod amerikaner så vi kunde i alla fall förstå vad som sades runt omkring oss.

Det var dåligt organiserat med fyra olika köer även om vi började som en. Vi hade köpt entrébiljett i förväg men för att komma in direkt skulle man ha köpt en med tidsangivelse förstod vi efter ett tag. Även de som inte köpt biljett släpptes in före oss ibland. Då blir man riktigt frustrerad. Till slut, efter mer än två timmar i ruggigt väder (men bara några droppar regn) fick vi gå in genom dörrarna till det fräscha, relativt nybyggda van Gogh-muséet. Vid det laget var jag tät i näsa och öron men det gick över efter någon timme inomhus.
Hans vackra blå irisar känner ni väl igen? Men kanske inte nästa tavla jag lyckades ta ett kort på...
Något religiöst motiv, kanske inte så vanligt, även om penselstrecken är så typiskt honom, den käre Vincent v G.

Det var nämligen så att man inte fick fotografera tavlorna, upptäckte vi för sent, när en vakt kom och påpekade det. Vi var många med kamerorna framme så det var inte så genant att bli tillrättavisad. Blixt använder man ju aldrig på muséum, men här var det helt förbjudet att ta bilder. Utom på dessa gigantiska väggaffischer. Tre sådana fanns det och här är den första.
Ett mycket känt motiv från Arles där van Gogh bodde ett tag. Jag har tyckt om hans tavlor sen jag var tonåring och hade bl.a. den här som affisch på väggen i unga dagar, även sen jag flyttat hemifrån när jag fyllt 20 år.

Mer av hans målningar får ni inte se för nu blir det fikapaus för vår del. Vi var ju lite hungriga efter all tid i kön.
En liten, men god, macka med skaldjursröra och cappuccino till blev det i den fräscha restaurangen med sitt alldeles speciella golv, säkert med hänvisning till konstnären själv.
Psykedeliskt mönster man lätt kan bli sjösjuk av. Då var det roligare att titta uppåt på den här läckra lampan.
Som en stor spindel hängde den där över ett stort runt bord där vi inte satte oss. Utomhus pågår bygget av den nya entrén vilken förhoppningsvis möjliggör effektivare och bättre insläpp. Hurv!

Redo för en ny runda går vi ut i trapphuset.
Och väl högst uppe ser det ut så här nedåt.
Folkmyller men trevligt ändå. Man kunde i ganska lugn och ro iaktta de fina tavlorna. Inte så mycket av van Gogh som man hade önskat men bra ändå. Man fick se vilka konstnärer och annat han var influerad av, man fick se konst av hans vänner och en massa familjehistoria. Intressant det också, men....

Som tur var upptäckte vi till sist en avdelning som vi missat. Där fanns alla tavlor vi längtat efter :). Väninnan var modigare än mig och tjyvtog några fler tavelmotiv.
Den här med sitt vackra landskap tycker jag så mycket om. Just bredvid denna satt en kvinnlig vakt. Jag gick fram till henne och undrade varför man inte fick ta bilder. Det var inte alls för att skydda målningarna som vi trodde utan helt enkelt beroende på effektivitet. Det blev folkstockningar när alla skulle fota allt, först tavlan, sen lilla infotavlan bredvid och för att få flöde i det välbesökta muséet förbjöd de helt enkelt allt fotograferande.

Utom här där väninnan min står bredvid de vackra solrosorna som van Gogh är så känd för.
Den glömde jag att fota. Istället ville jag stå bredvid den store konstnären själv.
En liten dröm har jag i alla fall kvar att få utveckla mitt konstnärsskap, men just nu sen flera år ligger allt sådant nere.

I lobbyn pågick ett bildspel som var lite kul.
Inte så lätt att fånga de bilder man ville när motiven växlade hela tiden. Hans egna tavlor blandat med kopior i olika stilar.
Efter all denna konst tog vi ännu en paus i restaurangen och avslutade med att besöka den fina souvenirshopen.
Jag kom hem med en vacker temugg målad som hans tavla Mandelblommor. Jättefin av kraftig kvalitet, skön att hålla i. Sen blev det en rolig kub med motiv av ytterligare tavlor samt en kylskåpsmagnet. En nyckelring med van Gogh-motiv hade jag redan köpt i blomsterparken Keukenhof.

Nöjda med dagen gick vi ut och över gatan till nästa museum.
De erbjöd en och en halv timmes visning med drinkar efteråt, men något sådant orkade jag inte med. Min pigga väninna hade nog gärna tagit en sådan tur, men fick ge sig. Efter en kvart ca gick vi ut och tog spårvagnen tillbaka till Singel, där blomstermarknaden just höll på att stänga.

En liten runda hann vi ta och köpte med oss några lökar hem på ovanliga sorter, dock inga kaktusar som här.
Visst minns ni att jag berättat om att blommorna som kom ur lökarna såg helt annorlunda ut än de bilder som följde med och som vi tagit för givet att lökarna skulle frambringa. Min väninna köpte en fin lilablå amaryllislök. Den blev röd- och vitrandig, mina blå tulpaner blev lila och fransiga, mina vit-röda/blå/lila blev enfärgat röda!!!
Så kan det gå:). Fina är de ändå.

Nu är det nog bara ett eller två inlägg kvar om Amsterdamresan. Det känns skönt. Man vill ju gå vidare i livet och inte ha gammalt hängande över sig. Men när man hade album att fylla kunde det minsann ta år innan korten hamnade där. Numera är det visst lite mer stressigt och krav på aktualitet, eller?

Sommar!

Kategori: Djur och natur.

Usch, så jobbigt att hitta på rubriker ibland. Känner mig helt oinspirerad idag. Jag väntar på att tvättmaskinen ska centrifugera klart innan jag går in där för min dusch inkl hårtvätt som jag hellre gör här hemma än utomhus på stugan. Så varmt är det inte även om solen skiner fint nu på tredje dagen med inslag av ulliga moln som förmörkar emellanåt.

Insekterna trivs, humlorna jobbar för fullt och trollsländorna med sina skira vingar flyger runt bryggan. Här lyckades jag fånga en på bild.
Blommorna mår också bra. En fin vit pelargon i en ampel jag fick av en treveckorsflirt 1984.
Han hade köpt två sådana på Indiska och gav mig dem på min 30-årsdag. Då uppskattade jag faktiskt inte alls presenten fast jag höll god min. Nu har de visst blivit moderna igen, enligt min systerdotter bl.a. Därför tog jag fram den i år, den enda som finns kvar. Och visst är den ganska vacker :).

Igår fick jag besök av en väninna som cyklade ut till mig. Jag bjöd på sallad med fetaost, räkor m.m. till lunch och sen unnade vi oss en riktig sommardrink, en Aperol Spritzer.
Andra gången jag har på mig omlottklänningen jag köpte i år på Indiska (den också, nu blir det nästan reklam). Det har inte direkt varit lämpligt väder, men igår passade jag på. Den är jätteskön av stretchig viskos.

Lite senare vågade vi oss på att bada. Kylig inledning men sen jätteskönt att simma omkring i vår lilla sjö.
19-20° är det vid bryggan där vi har termometern, alltså i vattnet. I och för sig är det ungefär så i luften också mitt på dagen, bara sen eftermiddag har luften värmts upp några grader till innan det är dags för nattkylan.

I måndags besökte jag och vännen Baggböle Herrgård där vi köpte varsin SIA-glass med nötkrokant. GB:s variant är godare, men i vacker omgivning med solen som skiner och forsande älv nedanför smakade den ändå gott. Vi tittade in till konstverket i turbinkammaren. Den sittande buddhaliknande statyn är läcker, tycker jag, men vännen var inte så imponerad.

I lördags hade vi i UMeGänget sommarfest hos mig, men det får jag skjuta upp att berätta om, märker jag, då jag nu ska iväg på sällskapsgolf och hinner inte mer.

Önskar er sköna sommardagar!

Mera stugbilder

Kategori: Djur och natur.

Lite lat blir jag på att blogga så här i sommartider. Av någon anledning har jag alltid så bråttom tillbaka till stugan jämt när jag är här hemma. Det är som att jag har en stressbacill i mig som bara vill, vill, vill tillbaka till stugan vid Kullasjön så snart som möjligt. Och ändå är vädret ju inget vidare även om solen just nu kom fram mellan molnen.

Idag kom jag på en lösning. Jag har just satt igång tvättmaskinen som tar ca en timme så nu kan jag blogga i lugn och ro. Jag måste ändå stanna kvar för att hänga tvätten sen :). Allt regnande gör gott för växtligheten på torr sandjord så nu blommar det för fullt.
Jag gillar lupiner trots att det varnas för att de sprider sig så ohämmat. Just på min tomt är det ingen risk för sådant. Jag har för många år sen planterat en mot sjön där det är bördigare jord men den har inte spridit sig alls på säkert 10 år. Uppe vid vägen där denna bild är tagen har jag kastat ut frön varje år för att få fler. Jag får alltså kämpa för att de ska rota sig hos mig, ingen lätt spridning där inte :). Grannen min vill också ha men har inte lyckats. Jag gillar att de kan ha så många olika färger.
Jag saknar mörkröda som jag såg på en väg häromdagen och helt vita men jag har några väldigt blekt rosa så man kanske kan ta dem för vita???

De övriga sommarblommorna, prästkragar, röd- och vitklöver, någon blå jag inte minns namnet på och vanligt gräs omger Tornedalsrosorna som också blommar just nu. När allt blommat över ska jag nog låna vännens trimmer och rensa bort, men just nu njuter jag av växtligheten. Lite smultron har också börjat sprida sig. Jättekul!

Regnat har det som sagt gjort mycket och mina små kära deppar emellanåt.
De undrar verkligen när det ska sluta regna och det gör jag också. Jag längtar värmen men den klarar de pälsklädda sig utan, ca 15 som nu är helt okej för dem. Minst 20 vill jag ha, sol och inga isvindar som igår. Det här resonemanget är lite inaktuellt för något ordentligt regn har det inte varit sen i söndags, däremot många mörka moln så man är aldrig helt säker.

Idag när solen kom fram blev Desirée så lycklig att hon rullade sig av glädje.
Visst ser ni att blåbären är på väg?
Jag ser fram emot att plocka dem direkt ner i morgonfilet. Ljuvligt med färska bär!

I lördags fick jag besök av min brorsdotter med familj. De är också ägare av stugan, en sjättedel där jag äger en tredjedel. Än så länge ganska okomplicerat men man vet inte hur det blir i framtiden. Många gånger har jag önskat att jag fick rå om stugan helt själv men det är en viss trygghet när saker händer, att vi delar ansvaret. Som byte av avlopp och nytt tak ifjol. Jag tycker jättemycket om att de kommer, det är absolut inte det,  men ibland är det besvärligt när saker ska göras, att inte få bestämma själv hur man ska investera, t.ex.
På datorn fanns ett jättefint bildspel från deras Danmarksresa. Vi började optimistiskt utomhus men regnet kom och inne blänkte det mindre på skärmen.
Lilla A gillar mina katter som vanligtvis är lite skygga för främmande men här ser vi hur fin kontakt hon fick med Tusse efter att ha mutat med lite mat :).

Tyvärr var jag tvungen att åka till stan så vi fick inte träffas så länge. Jag hoppas att de snart kommer tillbaka så vi får umgås ordentligt på stugan vår. På lördagkvällen träffade jag mitt UMeGänget på restaurangen Båten och åt mycket gott. Ovanligt med svart ris, torsk på bananblad och spännande gröna skott som jag inte smakat förut, men väldigt läckert var det. Alla var vi så nöjda med våra olika rätter där vi satt på en båt vid kajen. Ibland gungade det till när någon rörlig farkost ute på Umeälven orsakade svallvågor. Regnade gjorde det men vi satt som tur inomhus och det slutade innan vi ätit klart. Mycket trevligt var det.

Sen i söndags blev det en golfrunda med väninnan H. Det gick hyfsat bra för oss båda två poängmässigt men jag var väldigt ojämn och ur form emellanåt. Turligt nog vände det och jag lyckades få par på sista hålet och därmed hela fem poäng :). Regnhotande moln följde oss hela bilturen ut till Holmsund men när vi väl fått ut våra golfbagar och -vagnar sprack molnen upp och solen var med oss hela rundan på drygt två timmar. En härlig kväll.

Igår blev det en liten utflykt med vännen till Obbola, till Salteriet hade vi tänkt oss för att köpa god lax, men det var stängt just på måndagar. Tråkigt, men då passade vi på att hälsa på hos våra vänner C o L som nyligen flyttat ut året runt till en stuga vid Österfjärden. Jättefint var det där innanför glas då det stormade väldeliga från vattnet. Vi hade med bullar och bjöds på gott te med chokladkaka. En bra utfärd blev det till slut:).

På nätterna är det ganska vackert strax innan solen går upp. Den här bilden tog jag före halv fyra i morse då katterna ville ut.
I övrigt gnetar jag på i stugan med ditt och datt. Jag har gett mig på att städa i förrådet bland all bråte, smått som stort. Det var så skönt idag då jag lämpade av gammal el och läbbigt kladdiga färgburkar på återvinningen. Härligt att bli av med skräpet. Skrapa färg måste jag göra men det är så tråkigt att jag hellre hittar på annat. En liten stund igår kväll innan serien Our girl lockade in mig blev det i alla fall.

Hoppas ni också har det gott i denna vad gäller vädret besvikelsens sommar.

Härliga stugliv!

Kategori: Djur och natur.

Äntligen sommar så det riktigt känns och man får gå barfota, inte i gräset för det har vi inte på vår skogstomt, men på marken i alla fall. +27,5 som mest igår vilket väl ska överskridas idag. Redan kl 8 då jag åkte in till stan var det + 22,5.

Årets första dopp tog jag i onsdags, +19 i vattnet så det tog lång tid innan det var skönt att simma, men sen :). Snabbt värmdes det upp igår och var hela +22 när min systerdotter kom på besök.
Varmt på ytan men lite kyligare en bit ner, men det tar sig så sakteliga och då glömmer man att juni var den kallaste på 14 år och maj lika eländig.

Blå naglar har jag men inte för att det är kallt :).
Kul att variera sig då jag alltid har målat dem röda varje sommar och utlandsresa.

I vattnet under en massa små paddyngel som simmar omkring.
Något annat ovanligt såg jag också under vattnet. En liten röd näckros som har slagit ut därnere.
Visst är den söt? Den orkade inte upp över ytan men slå ut kunde den ändå.

Flera dopp tog vi och längst i stannade A, som har fint målade orange naglar, vilket inte syns på bild.
Naturligtvis kom änderna på besök för att få sig lite mat.
Den här bilden är några dagar gammal. Lite mindre duniga är de nu och också färre, tyvärr.

De lockar förstås katten som gjorde ett utfall vid strandkanten där det växer låga videbuskar. Men modern varnade bäppade högt så alla små kom undan. Lite sårad tog då Tusse plats högt ovan dem alla.
A filmar andgänget som stannar kvar länge, letar mat bland vasstrån, putsar sig och har det bra tills andmamman tycker att katten är lite för hotfull och tar med sig ungarna till en säkrare plats.

Rosenskäran trivs och slår ut sina knoppar. Det är en blomma som verkligen lockar till sig insekter men i år har istället en spindel boat in sig.
Nu är det dags att återvända till stugan. Vännen min kommer på besök och vi ska äta matjesill för det är så gott i värmen på sommaren. Snickaren kommer senare för att laga lite murket och fixa till bryggan som fått sig en törn av isen.

Önskar er också sköna sommardagar!