konstbarbro

Tredje kvällen i Amsterdam

Kategori: Resor och utflykter

Tillbaka till slutet av april då vi besökte Amsterdam. Jag är idag hemma och tvättar, kokar saft m.m. och då hinner jag blogga lite också. Det kanske känns längesen men jag vill gärna ha kvar en reseberättelse med bilder så jag harvar på till det är klart. Då kanske det är höst och dags för nästa resa, vem vet :). Inte jag!

Lite finklädd, men bara lite för det ska vara praktiskt och skönt också.
Blusen är i ett mycket behagligt material, gillar den jättemycket, och jeansen är så stretchiga. Till det majolikapärlor från Barcelonas flygplats och gröna naglar.

Första anhalten var souvenirbutiken runt hörnet. Mängder av träskor var det överallt.
Stora, små, som nyckelringar, choklad eller annat. En nyckelring och lite god choklad fick det bli.

Vi letade tills vi hittade en mysig restaurang som vi inte besökt tidigare. Det fick bli en grekisk.
Två greker hette den och dem båda mötte vi. Här är utsikten över innergården där det snart kom en fin svartvit katt gående och tittade in.
Härlig enkel, lite robust inredning. Herr och fru ägare jobbade sida vid sida, han mest ute bland gästerna, hon i det öppna köket.
Lite gott vin i kanna smakade vi medan vi väntade på maten. Det tog en stund men så var det väldigt smarrigt det som kom också. Jag hade beställt grillad lax och S moussaka. Båda två dekorerades med både ris, pommes frites, bönor samt annat grönt.
Jättegott och mycket var det. Jag erbjöd dem att ge katten av min lax men den hade tyvärr känslig mage och klarade inte att äta sådant. Katten hörde helt klart till familjen även om de inte släppte in den i restaurangen.

Efter vår goda och rejäla måltid vandrade vi ut i vackra Amsterdam där det började skymma vid halv tio ungefär.
Bilderna blev förvånansvärt bra trots bristen på ljus.
Singel hette gatan som kantade kanalen. Vad det betyder på holländska vet jag inte men på svenska har vi ju två väldigt olika betydelser.
Full aktivitet på kanalen som kantades av ljus.
Och parkerade cyklar överallt fortfarande. Kanske de boende som gör så??
Små fina gränder med massor av små, intressanta affärer som nog hade lockat oss att gå in om de varit öppna. Nu gick det bra att bara fönstershoppa också. Så småningom närmade vi oss hotellet och fascinerades än en gång av kombinationen tivoli och kungligt palats.
Det grönlysande mellan de lysande stolparna är två skrikande personer som gungas fram och tillbaka.
En sista bild från pariserhjulet m.fl. karuseller innan vi gick in på vårt hotell med den annorlunda lobbyn.
Det har här varit teater en gång i tiden, därför den speciella interiören med högt i tak.

Nu har jag tappat upp röd- och svartvinbärssaft gjord på fjolårets skörd på flaska, hängt upp tvätten, ätit lunch och plockat ned det som jag ska ta till stugan. Det återstår bara att vattna blommorna ute och inne innan jag åker ned till stan och träffar vännen min. Så sällan jag går på stan numera, har blivit en riktig lantis.

Ha det så gott, kära läsare. Solen ska visst skina fler dagar nu men idag är det bara moln.

Fototriss - Så här ser det ut där jag är - Sommar

Kategori: Djur och natur.

Vilken tur att solen skiner idag när vi ska visa Fototriss hur det ser ut där vi befinner oss just nu. Ja, just nu sitter jag vid datorn hemma, men jag bor nu på stugan i Kulla sen 1,5 vecka, så det är där jag är.
Vår stugtomt bredvid Kullasjön utanför Umeå.

I morse kom äntligen en andmamma med små på besök och fick sig ett kex.
Mörten blev också glada då de äter smulorna och gäddan kom glidande för att om möjligt få sig en mört. Vattnet är så klart att när solen lyser på det ser man allt. Miljoner små paddyngel har vi också simmande vid bryggan men inte just idag.

Roligt är att de svarta violerna jag fick av en väninna för flera år sen blommar nu efter att det regnat hela våren och försommaren.
Vår tomt är annars torr och sandig med tall, lingonris (men inga lingon) och ljung som trivs bäst. I bakgrunden krukor som väntar på att fyllas med fina blomster. Det är så jag får tomten att blomma, inga rabatter fungerar.

Fler bidrag på temat hittar ni hos Fototriss.

Stugan

Kategori: Djur och natur.

Ett litet hej från stugan min. Vi har det bra där trots varierande kvalitet på vädret. Tisdagen bjöd på fantastiskt fint i alla fall och då njöt vi alla tre. Det får illustreras med tjejkattens solrullning.
Se så hon sträcker på sig, go'katten! En del sommarblommor har jag hunnit med att plantera i krukor och runt kattoan (massor med vanlig sand) som ni ser i bakgrunden. Lite återstår än och det är bara roligt. Det tyngsta arbetet med jorden är nästan klart, tror jag i alla fall, med att vända den stenhårda, torra jorden i pallkragarna och fylla upp med lite fräsch gödsel och ny Änglamarkjord. Jag har fått fina ryggmuskler redan :).

Lite senare på dagen mår de båda gott av att ligga på de solvarma stenarna, skifferplattorna som funnits där massor av år.
Sockerärtor har jag planterat i kärlen bakom och ett litet pilgrenskott som jag hoppas ska ta sig. Dem fann jag här på Ersboda. Jag märkte att de rotade sig så lätt när jag plockade in dem som påskris tidigare och vill försöka se om det går att få till ett litet träd.

När det nu varit kyligt så länge upplever man 18° och sol som rena underverket. På baksidan i lä blev det alldeles för varmt och det vill man inte ens säga nu när värmen äntligen kom på kort besök. Temperaturen hann upp till 22° i skuggan  innan det vände. Gårdagen kom med hällregn som är trist för solnjutare men behövdes av naturen runt omkring stugan där det är tallhed och fort blir torrt .

En kul insekt satt på vattenbehållaren i vårt utedass.
Stiliga spröt, ja, nästan smäcker är den och inte helt vanlig i mitt synfält i alla fall. Jag har märkt att när man har kunskap och kännedom om naturen (eller annat) ser man så mycket mer än vad vi amatörer gör. Snäll var den också att den satt still tills jag fotat färdigt.

Idag får jag ett heldagsbesök av en väninna. Jag ska strax hämta henne till vår matjesillunch i stugan, troligtvis inomhus då det bara är ca +13° ute. Sen ska vi surra på om allt möjligt, promenera, äta och dricka gott vid lilla Kullasjön med sällskap av mina kära katter. Hon är också en stor kattvän och har två egna av sorten perser.

Det var allt från mig för denna gång. Ha ett skönt veckoslut!

Fototriss - Något ätbart

Kategori: Djur och natur.

Lite kreativt tänkande krävdes av mig för att finna aktuella bilder till veckans trisstema. Jag är bara hemma en snabbis från stugan och ska hinna med en del annat, lite måsten, och hinner därför inte ta nya bilder.

Om man tänker sig temat med ett frågetecken efter så får jag till det. Något ätbart?
Denna lilla krabat kom kravlande mot mig där jag satt bakom stugan med en bok och lite mat (icke fotograferad). Paddan passerade mig, tog ett litet skutt och fortsatte längs stuggrunden (som inte ser så bra ut).

När en öppning visade sig valde han att hoppa in där.
Nej, padda vill då inte jag äta, men en som funderade på om hon såg något ätbart var min lilla katt, Desirée.
I alla fall ser det ut så :).

Då fick jag vara med i trissen ändå. Fler bidrag på samma tema hittar ni hos Fototriss.

Lite Amsterdam plus älg

Kategori: Resor och utflykter

Jag hade väl hoppats att jag hunnit blogga färdigt om Amsterdam innan jag flyttar till stugan där ingen dator finns, men det går inte. Efter en innehållsrik dag med marknad och båttur som jag berättat om tidigare tog vi en kvällspromenad sen vi vilat en stund. Kvällen var skön och det var fint vid kanalerna som vi åkt båt på.

Den här bilden togs strax efter att vi passerat den långa kön utanför Anne Franks hus.
Lite folk är det i alla fall som sitter ute den 21 april. Vi gick och tittade nu från landsidan på området Jordaan som vi tidigare passerat per båt.
Säkert mysigt att strosa omkring där också men det hann vi inte. En liten sothöna fann vi i kanalen. Annars var det inte många fåglar där. Enstaka gräsänder bara.
Vi lämnade kanalerna och gick in i små gränder för att leta restaurang. Till slut fann vi en som hette "Tre greker" fast inte på svenska förstås. Mer om det senare men när vet jag inte. Jag gissar att det beror på vädret om jag stannar till hemma på mina regelbundna tilltittar av lägenhet, blommor och uteplats.

En liten älghälsning från vårt besök i Älgens Hus i söndags. Liten och liten, ganska stor är han:).
Det är Isak, 6 år, som otåligt trampar fram och tillbaka för han vill ha mat. Vi var där precis när de öppnade men först skulle det vara bildspel, sen museigenomgång, besök hos småkalvarna och sen fick de stora besök och mat. Vill ni se bilder från mitt besök där för tre år sen, klicka här.

Jag kanske hinner hem innan midsommar men om inte önskar jag er en fin och Glad Midsommar var på jordklotet ni än befinner er!

Fototriss - Något nytt

Kategori: Blommor

Helena vill att vi med tre bilder visar på något nytt i våra liv. Några stora nyheter har jag inte utan det rullar på i relativt vanlig årstidslunk. Vädret är väl inget att avhandla direkt, att allt är senare än vanligt. Vi väntar otåligt här uppe i norr på sommarvärmen.

I Amsterdam köpte jag två påsar med tulpanlökar som jag nästan direkt (i slutet på april) planterade ut i trädgården. Dessa  skulle bli vackert klarblå men så här blev de. Det är för mig något nytt!
Lite läckra är de ändå men inte vad jag hade förväntat mig. Roligt är att de andra lökarna som skulle bli vit/röda, vit/lila och andra kombinationer med vitt i blev helt klarröda:).

Ett nytt besök en tidig morgon överraskade mig.
Men gladde mig också mycket då det inte är ofta vi får kottebesök numera. För några år sen bodde flera igelkottar i området.

Nästa morgon var det dramatik i tallen bakom min balkong. Också något alldeles nytt!
Först satt den i lilla pilen nedanför och åt av blåmesarnas talgboll. Sen närmade sig katten och den flydde upp i tallegren. Jag hämtade in kära katten min så ekorren skulle kunna ta sig in i skogen. Istället upptäckte den blåmesarnas ungar i holken och satte sig där på taket, vilket retade min granne som började kasta sten (på stammen, inte på ekorrn) för att jaga bort den. Då klättrade den högre upp i tallen men en stund senare kom ett gäng skator till undsättning. Så småningom valde ekorren att ge sig och skuttade åter till skogens skyddande träd. Då kunde jag släppa ut katterna igen.

En alldeles ny berättelse från Glassgränd, Ersboda i Umeå :).

Så fick jag till något nytt i mitt liv i alla fall. Fler bidrag på samma tema hittar ni hos Fototriss.

Båttur i Amsterdam

Kategori: Resor och utflykter

Ikväll lyser solen äntligen. Det har varit upp till 16-17° varmt idag (måndag) men en massa stänkande av småskurar då och då. Årets första niohålsrunda är avklarad och det gick väl inte så dåligt med tanke på hur otränade vi är. Blött i marken men så skönt med nästan vindstilla på alla hål utom ett, röd 7. Knipor med småungar, svarthakedopping, kanadagäss, dvärgmåsar som låter så kul och annat kvitter ackompanjerade vårt spel. Ingen annan spelare bakom som stressade oss heller, bara personal på stora gräsklippare ibland. Nu är det bara att vänta på kroppens reaktion, vilka muskler som värker för att de inte har blivit använda på ett tag.

Nog om det. Resan till Amsterdam är inne på sin tredje dag, den 21 april i år, och vi är på väg till vår förköpta båttur. Bättre bild än så här tog jag tyvärr inte på båten som tillhörde den grå linjen, Grayline.
En vanlig glastäckt turbåt var det med gott om plats då det inte var så många som skulle med. Tur för oss för då kunde vi båda få fönsterplats och jag hade ännu mera tur att mitt fönster gick att öppna och stänga efter behag.
Jag hade öppet när jag fotograferade och stängt när det blåste lite svalt. En tydlig och lättförståelig engelsk guide i hörlurarna gjorde turen intressant och givande. Men vad jag har glömt...!va

Vi började i alla fall vid Centralstationen och vände österut mot Oosterdok, enligt kartan.
Vi passerade statsbiblioteket och ett filminstitut nämndes, men vilken byggnad det är nedan vet jag inte.
Roliga husbåtar var det överallt, inte så vackra men sevärda ändå. Här kommer först en blå..
..och sen en illgrön.
Från början var det skattebefriat och billigt att bo i/på kanalerna, men numera kostar det lika mycket som annat boende. Är väl också lite kult, gissar jag.
Vi rörde oss över stora vatten till en början men sen gled vi in på mindre kanaler närmare husen.

Här promenerade vi första kvällen. Det känner jag igen. Inte alls långt från där vi bodde. En högskola eller ett universitet med tillhörande mysigt fik vid kanalen.
 Lustiga perspektiv blir det på fasaderna när man fotar nerifrån båten. Här fanns en alternativ marknad med mycket secondhand, men dit hann vi aldrig gå. Baksidan på dessa vagnar var läckra med stora svartvita foton från förr.
Guiden berättade mycket om hur husen i Amsterdam kommit till, varför de är så smala (tomtkostnad bl.a.), att de dekorerats rikt och personligt av olika hantverkare som ägt dem, att problemen med att kunna flytta in möbler löstes med hjälp av rep på en krok längst upp. På fasaderna nedan ser ni olika utskjutande bjälkar med krokar.
Fotograferat genom båtens öppna taklucka :). Likaså detta kyrktorn med sin fina blå spira/kupol, Westerkerk alldeles i närheten av Anne Franks hus.
En fint dekorerad bro passerades. Verkar vara samma blå klot därovan.
Ser ni så härligt ljusblå himlen är. Vädret var med oss nästan hela vår femdagarsresa. Vi gled in på smalare kanaler längs Herengracht, Keisergracht och Prinsengracht som guiden berättade mycket om, att gatorna beboddes av olika klasser. Finast borde väl Keisergracht ha varit. Det var då, nu var det visst omvänt med folket som bodde där. Förr enkla gator blir nu populära för innefolket.

Båten stannade till vid en broport som var så speciell. Just där kunde man se sju broar bortöver men mer än fyra lyckas inte jag räkna till på bilden.
Lite längre bort ett möte.
Mullrande bromsar, tut tut till hälsning och sen vidare färd.

Vi åkte mest på Prinsengracht förbi Anne Franks hus som inte fastnade på bild och närmade oss den mysiga konstnärs/studentstadsdelen Jordaan, tidigare arbetarbostäder. Blomsterdekorerade husbåtar dök upp här och där.
Detta par var nog vana att bli fotograferade på sin långa båt.
Ja, det är ju mera ett hus än en båt för jag gissar att de inte kan glida iväg med den. Däremot borde väl Abel nedan  fungera som en vanlig båt på vatten.
Så söt med cyklarna och miniabel bredvid.

Fina fönsterluckor såg vi.
Lyktstolparna beundrade jag också. Här kommer en i helfigur.
Vackert grönskade träden i slutet på april.
En timme tog turen som var väldigt behaglig med lugnt och skönt tempo. Några bilder återstår än. Här möter vi Prinsessan Beatrix, i alla fall en turbåt som heter så.
Lägg märke till cykelparkeringen i två våningar. Det fanns ännu större cykelparkeringar, säkert 5-6 våningar i storlek som ett parkeringshus för bilar. Tänk att hitta igen sin cykel där bland alla tusentals andra!

Ett tåg med de svenska färgerna passerade också.
Här går kanalen ända in mot husen precis som i Venedig även om husen inte liknar varandra i övrigt.
Mittemot där vi parkerade såg vi St Nicolaskerk, alltså kyrkan för ursprunget till vår tomte, om jag har fattat det rätt. Kombinationen av St Nikolaus som var ett helgon och vår buttre gårdstomte avbildad av Jenny Nyström blev till vår paketutdelande jultomte.
Så nöjda med vår tur gick vi sakta hem till hotellrummet för en timmes vila innan vidare kvällsaktiviteter.

Jag började skriva det här inlägget igår. Det har känts bra i kroppen efter golfandet, bara lite smärta i magtrakten som gick över på några timmar. Jag gissar att det är vridningen och att man tar i ordentligt i varje slag, speciellt jag som är nybörjare och inte riktigt fått till tekniken än.

Nu känns det ännu mer i ryggen efter att jag har varit på stugan och kämpat med dubbla pallkragar. Jorden var så kompakt. Tungt var det att vända och luckra den innan ny plantering. 3 potatisar stoppade jag ned och lite ruccolafrön. En gräslökstuva fanns där redan som växer bra men tyvärr huserar illröda liljebaggar som jag rått tar död på då de är ena rackarns skadeinsekter. Ändå är det otäckt att klämma ihjäl dem med fingrarna. Bara hoppas att det inte finns fler gömda eller sådana som kläcks efterhand.

Jag skakade och hängde också ut mattor från ena rummet, dammsög och vädrade för att få bort lite fukt. Än är det ju ingen värme att tala om men när solen sken var det riktigt skönt i någorlunda lä. Lite annat smått och gott blev det också innan jag åkte hem till katterna mina som ville få godis. Någon ork att gå på fikat med UMeGänget som jag tänkt fanns tyvärr inte utan det blev horisontalläge i soffan och en yogaställning som heter Dog Pose. Den är riktigt skön för rygg och ben.

Ha en behaglig vecka ni också!

Fototriss - Svenskt

Kategori: Blommor

Nationaldagen till ära har fototriss temat "Svenskt". Jag ska visserligen ut och fira på Gammlia, vårt friluftsområde där det är lite olika arrangemang, men vädret lockar inte till kameraövningar. Det får bli lite blandat istället.

Blågult är väl typiskt svenskt?
Ormöga och minipåskliljor vid min entré.

Kanske man kan kalla blågrönt också ganska svenskt (eller mer nordiskt) med en liten djup sjö omgiven av grönskande träd och en liten bit av vår brygga.
Jag borde förstås ha haft med vår röda timmerstuga också även om den inte har vita knutar, men jag tog bilden igår då jag inget visste om dagens tema :).

En dolsk svensk skogstjärn skulle detta ha kunnat vara men det är en bild från Sandbackadammen i parken med samma namn där det i år huserar inte bara gräsänder utan även en bläsand. Se bonusbild.
Änderna är på väg mot oss ovetandes att vi bara har kameran med och inget ätbart alls. Jag ville bara föreviga den fina bläsanden som man vanligtvis inte får se så nära. Massor av bilder tog jag och ändå är jag inte nöjd med någon av dem. Troligtvis för mörkt och därför svårare med skärpan.

Andras bidrag på veckans tema hittar ni här.

Bonusbild utanför trissen!
Önskar er alla ett fint Nationaldagsfirande!

Marknad

Kategori: Resor och utflykter

Tisdag den 21 april i Amsterdam vaknade jag utsövd och tittade ut på detta himlaspel.
Vi hade ful utsikt över innergården men å andra sidan var det ljuvligt tyst och lugnt. Tydligen hade massor med plan passerat i alla fall utan att vi märkt något. Efter frukost sneddade vi över Damtorget för att komma till spårvagnslinjen.
På tivolisidan var det lugnare än igår kväll men redan nu fanns det folk som ville upp i luften och snurra.
På tornet till höger satt de som skulle tvärsläppas ned 90 m. En hisnande känsla, gissar jag, som inte skulle vara bra för känslig mage. Att däremot sväva runt med fritt hängande ben lockar lite grann, men bara bara lite.

Denna dag skulle vi besöka Albert Cuyp-marknaden på gatan med samma namn. Vi hade tittat på kartan och räknade hur många hållplatser vi skulle åka med spårvagnen för att komma närmast. Lite reagerade vi när de allra flesta steg av tidigare och det blev allt glesare med folk för varje hållplats. När vi väl steg av befann vi oss långt därifrån insåg vi snabbt, ute i något tråkigt bostadsområde utan någon marknad alls. Som tur var går spårvagnarna ofta, var fjärde eller sjunde minut de vi kunde åka med. Så vi gick bara över gatan och tog vagnen tillbaka dit där just de flesta andra steg av.

Marknaden pågår dagligen och innehåller det mesta. Färgglada blommor var det första som drog blickarna till sig.
Eterneller ovan men de närmast som ser lite rosliknande ut?? Någon som vet?
Ost förstås och en härlig fiskdisk om man hade haft lägenhet i närheten där man kunnat tillaga den.
Ett riktigt schalparadis lyckade jag stå emot även om frestelsen var stark att köpa ännu en.
Den jag har på mig är köpt i Verona och är av ull/siden. Så skön, både sval och varm på något vis.

Solen sken och vi gick förbi ett ställe där många satt ute vilket lockade till paus.
Just där slog vi oss inte ned utan valde skönare stolar längre bort på Chocolate Bar.
Här lånar jag väninnans bild då min blev dålig. En liten capuccino var vad vi unnade oss, trots det läckra namnet på baren. Annars gillar ju jag choklad väldigt mycket.
Lite för ljus bild i gassande sol men jag vill ju visa min nya klänning som jag köpte på indiska strax innan vi reste. Så sällan jag har svart eller vitt, men detta grafiska mönster gillade jag.

Många affärer längs gatan hade helt enkelt ställt ut sina varor på trottoaren för att locka in oss. En sådan läcker klädaffär besökte vi och väninna köpte sig en snygg klänning. Smart nog hade de denna skylt vid kassan.
Och så gör jag lite reklam också :). Skön 60-70-talsmusik spelade de vilket inte gjorde upplevelsen sämre.

En frestelse till!
Nötter och choklad, kan det bli bättre? Här handlade jag en del men inte alls så mycket som jag borde, tänker jag idag då allt är slut sedan länge.

Skönt väder med sol och +18/19° gjorde att vi också kunde äta lunch ute. Vi ville ha något lätt och fann en vegetarisk bar med pitabröd att fylla med olika godsaker. Jättegott och fräscht. Till det drack jag favoriten färskpressad apelsinjuice. Sen var det dags för båtturen men den återkommer jag till.

Vi hade i alla fall supertur med vädret både måndag och tisdag och det har vi idag också här hemma i Umeå. Ja, egentligen är det inte så märkvärdigt, sol, +13° och kyliga, hårda vindar, men det regnar i alla fall inte. Tusse har nu fått ta bort stygnen och slipper kragen så idag släppte jag ut honom för första gången efter 11 dagars innevistelse.
Halv sju fick han friheten åter och har varit ute i omgångar tills nu tre timmar senare då han fått ro i soffan på inglasad balkong. Syster Desirée tycker nog också det är skönt då han varit lite besvärlig med henne de senaste dagarna. Här doftar hon på häggblommorna som just slagit ut.
Jag bara älskar den doften och ska nu ut och småjobba i trädgården min.
Ikväll blir det 11-årskalas på Grubbe och i morgon har de lovat mera regn, så det är bara att njuta idag!

Önskar er alla en skön vecka!