Barbro S

Skyltsöndag

Det är roligt att någon gång ta med sig kameran ner på stan, där är allt så välkänt men sällan kameradokumenterat. Igår, på skyltsöndagen, tog jag i alla fall några bilder på vårt lilla torg bl.a, som var fullt med folk, körsången som ljöd så vackert finns tyvärr inte med på bild men lite stämning hoppas jag förmedla trots Umeås brist på snö. Fast så brukar det vara nuförtiden, minns mest bara regn de senaste skyltsöndagarna och igår slapp vi i alla fall det.

Umeälven som flyter genom staden är nästan lika fint som i Venedig en soldisig dag. Det vita ni ser är inte snö, utan frost, som redan idag regnat bort.

Torget ligger inte vid älven men förr fanns där marknad, numera parkeringsplats som ska bli något fint när projektet Staden mellan broarna tar fart och det ska vara klart när vi blir kulturhuvudstad 2014, om man ska tro vad politikerna säger.


Torget framför vårt vackra Rådhus som numera mest är restaurangen Rex, fast vigselrummet är kvar i alla fall.


Tomtar hör förstås dagen till och dessa delade redan ut klappar till barnen.

Och så fanns där en fin nordsvensk häst som erbjöd barnen skjuts på vagnen. Det var mycket folk i vägen, tyvärr, när jag skulle föreviga det vackra djuret. Min barndomsfavorithäst hette Dolla och var mycket större, men den finaste, snällaste häst som fanns på våran gård i byn Grisbackaänget.


Gågatans kändaste hus i bakgrunden, Domushuset, som sen en tid tillbaka kallas MVG-gallerian.

Nu har jag adventpyntat färdigt så den rätta stämningen infunnit sig och sen hoppas jag på decembersnö i morgon så det blir vackert ute också.

#1 - LEna Norgren

Härligt dokumenterat!!!JAg var också på stan men hade givetvis inte kameran med, det har ju bara regnat så jag glömmer att ta med den.

#2 - Ingrid

Så vackra bilder från din stad. Det första av Umeälven är rent magiskt skönt.



Kram Ingrid