Barbro S

Fotohistoria
Det har blivit mer foto än konst i denna blogg i motsats till vad jag tänkte när jag startade bloggen, men det är så roligt att fotografera och dela med sig av sina bilder.

Jag var nio år när jag fick min första kamera, av min 13 år äldre bror, en kubformad sak klädd i grönt skinn som man höll i brösthöjd och tittade ner i. Det blev riktigt fina bilder när man lyckades hålla den stilla, vilket inte var så ofta. Här är jag som tioåring med en katt i famnen framför vår gamla bagarstuga i byn Grisbackaänget som inte längre finns kvar utan är ett industriområde.



 Några år senare skaffade jag Kodaks 5-kronorskamera, en plastig sak som gick att ta färgfoton med. Efter den kom en kompaktkamera med blixtkuber, ingen av dessa gav speciellt bra bilder.

I 14 årsåldern lärde jag känna en kompis vars morfar ägde Norrländska Fotocentralen. Det blev sommarjobb där några år och jag fick smak på högre kvalitet. Jag köpte mig en Minolta med uv-filter, men jag visste inget om bländare och slutartid utan räknade bara ut att bilderna blev bra om visaren stod kring 5.6 och valde tid efter det. Oj, så mycket jag missade, men fotona blev betydligt bättre än tidigare.

1987 var det dags att köpa en ny systemkamera, en Nikon FG-20 med zoomobjektiv 35-70, som jag använde i 21 år. Så här ser den ut, nu oanvänd sen 1,5 år.



Då gick jag också flera fotokurser, började fotografera diabilder och svartvitt samt lärde mig framkalla själv. Det var roligt, men jag slutade med mörkrumsteknik efter några år.

Sen kom då digitalkameran till världen och jag tog lång tid på mig innan jag skaffade en. Jag var less på min stora otympliga kamera och ville ha en liten att stoppa i fickan. Den 17 mars 2008 köpte jag en Sony Cyber-shot, 7,2 megapixlar. Jag är jättenöjd med min lilla kamera och det blir allt roligare att fotografera så jag tar massor av bilder som fyller hårddisken. Här syns den i mina händer ute på Konts klippor.

Jag med min lilla Sony på Kont, valborgsmäsoafton 2009

När jag började vara med i Fototriss varje söndag och kollade runt på alla fantastiska bilder som olika bloggare visade upp så ville jag kunna ta ännu bättre bilder, även om jag inte vill skaffa mig en stor systemkamera igen. Bättre skärpa, större förmåga att zooma, bättre makro är vad jag önskar mig. En del fryser bilder på vattendroppar, det blir otroligt vackert, jag vill pröva det. Fast de kanske har kameran på stativ. Jag äger faktiskt ett även om det sällan blir av att använda det.

Visst är det nästan för hemskt att önska sig en bättre kamera redan, jag har bara haft den i 18 månader? Såg i alla fall en annons på en Casio EX-H10 ,med 12 megapixlar och 10 x zoom, jag har bara 3 idag. Blir så frestad men ska fundera ett tag till. Man kanske kan sälja sin Sony  och få lite för den?

Igår orienterade vi igen, en vacker höstdag då solen värmde där vi vandrade runt i Umåkerskogen och fann våra kontroller samt njöt av att fika och äta lunch utomhus. Först parkerade vi fel och fick några ilska blickar och rop av förbipasserande, häst med förare på sulkys. Nja, hästarna brydde sig inte förstås, men de som satt bakom. Vi flyttade bilen så de blev nöjda, men lite otäckt var det att de skrek så ilsket. De kunde väl sagt till på ett vänligare sätt, vi blev riktigt darriga ett tag. 

I eftermiddag ska vi ut och leta svamp i närheten och i morgon blir det surströmmingsfest, fast jag ska äta sill (trots att jag är en äkta norrlänning :)).