Barbro S

Julbord på Garaget

Decembereftermiddagen är mörk redan före tre och stora blöta snöflingor dalar ner på den första svartklädda gästen som sakta går mot garagelängan som omvandlats till restaurang. Det är min vän och vips ansluter jag med färgglad röd kappa för vi är på väg att äta det välrenommerade julbordet på Restaurang Garaget.

Vår sittning börjar kl 15 men vi släpps inte in före utan får vänta i entrén tillsammans  med ett annat sällskap tills personalen har förberett färdigt. Det är i alla fall varmt och under tak.

Vill du se en mer lockande bild av restaurangen, titta på mitt förra blogginlägg!

Vi börjar med sillbordet som ser inbjudande ut och plockar på oss av alla läckerheter. Jag gillar speciellt de små munsbitarna som ni ser i förgrunden.

Löjrom är en av mina favoriter som jag så sällan smakar. Här bjuds bara pyttelite men om jag förstorar bilden så ser det mer ut:).

Smarrigt, eller hur? Godast är faktiskt sillsalladen som ser anonymt grå ut men den smakar excellente, som det sägs hos Tjuren Ferdinand som snart ska visas på TV:).

Till detta julmust som räcker hela måltiden och mer därtill, märkligt nog.

Kanske drycken är magisk med tanke på den lilla stjärnan som är på väg ner i eller upp ur glaset?

Det kallskurna lämnar jag då det bara består av kött i olika former. Istället erbjuds jag att smaka en liten bit vegetarisk pastej och sylta. Bara lite, säger jag optimistiskt. In kommer denna träbricka med alltför stora portioner.

Det kanske inte ser mycket ut men jag är redan ganska mätt och tycker det är sånt slöseri då jag bara smakar pyttesmå bitar av först bovetepastejen som faktiskt påminner om kalvsylta i smaken. Mycket god, tycker jag, men kikärtspastejen bredvid är lite tristare smak på även om äppelmoset förhöjer en del. Rödbetssalladen gillar jag också.

Av det varma tar jag bara Janssons Frestelse och även om den är helt okej så har jag smakat mycket godare, bl.a. hos B på Dalstigen som bjöd mig på en överdådig julmiddag ifjol med en helt perfekt Jansson.

Tillbaka till restaurangen där det finns flera fina och roliga detaljer att fotografera.

De satsar mycket på ekologiska råvaror och det gillar jag. Också fint med röda tulpaner på borden.

Denna blomma hör normalt mer till tiden efter jul. När juldekorationerna packats undan och man vill påminnas om våren som ska komma då brukar jag köpa tulpaner som lyser upp i rummen. Fast det är faktiskt bra på offentlig lokal då både julstjärnor och hyacinter kan framkalla allergi hos känsliga.

Efter varmrätterna hänvisas till det vita skåpet. Osten orkar vi inte smaka på men godiset är det aldrig några problem att få ned:). Mittenhyllan gapar tom på denna bild men senare finns där fina små formar med läckerheter som jag lyckas upptäcka genom att titta på en annan gästs tallrik.

Lite knäck, mintöga, tryffel och så ljuvligt god glöggcreme brulée.

Liten men naggande god:). Vilken tur att jag inte missar den.

Även på dam/herrrummet finns roliga detaljer att fotografera, som denna fina och intressanta tapet.

Och så en liten inramad bild som finns i större upplaga vid bardisken. Mycket att läsa..

..och många ord är det:).

Välmående och mycket nöjda lämnar vi restaurangen för att åka bil hem denna mysiga söndagseftermiddag. Snön dalar fortfarande och fortsätter hela måndagen att blöta ner vår jord. Får jag önska så vill jag ha kallare och torrare snö som ger bästa julstämningen, men hellre blött och vitt än blött och gråbrunt:).