Barbro S

Besök på gårdsbutik
Inte regnar det idag men det är åtminstone mulet så jag kan unna mig att blogga lite. Lite regn kom sent igår kväll och några droppar till idag men mer behövs. Jag var trädgårdsarbetare igår och fixade till några rabatter med egen kompostjord och så lite av Änglamarks fina planteringsjord på det innan jag släpade vattenkannor till baksidan av huset. Nya muskler har idag gett sig tillkänna:).

Nu tillbaka till i lördags då vi i New Friends hade en härlig utflyktsdag då vi bl.a. besökte Åbrånets gårdsbutik i Hörnsjö. Först ville vi äta lunch och I som kör mycket i sitt arbete tipsade om en fin rastplats några km från Gräsmyr mot Torrböle. Björkudden stod det på en skylt in till denna natursköna plats.

Man passerar bron som leder över den brusande Öreälven, parkerar vid skylten och går några steg neråt där bord och bänkar väntar. Grillplats och utedass finns också. Då var gräset blekt som synes men i veckan har det grönskat för fullt så nu är det nog en ännu vackrare plats.

Älven slingrar sig forsande runt udden och en liten drillsnäppa sjöng ivrigt så jag bara måste ta fram kikaren. Se här är jag minsann:).

Ser ni den snabelliknande grenen som hotar i bakgrunden? Själv var jag helt omedveten om den i mina försök att få syn på fågeln som snabbt flugit sin kos. Rödvingetrasten sjöng i alla fall för oss när vi vandrade runt lite på platsen.

Mätta och belåtna vände vi om, körde genom Gräsmyr och fortsatte 6 km till Hörnsjö, den sista biten på en smal kurvig landsväg som faktiskt gick rakt genom gården. Där möttes vi av dessa söta minilimousiner i en hage.

Arten heter faktiskt så och gården erbjuder limousinkött till försäljning. Jag som är vegetarian nöjde mig med att handla honung och en liten hjortronhutt (det stod hutt på kvittot men den innehöll ingen alkohol).

På gården fanns också höns och flera tuppar. Den vita ser ni säkert men längst ned till vänster anar ni något mörkt och det är faktiskt också en tupp. Den var bossen enligt gårdsfolket.

En liten limousinkalv till. I bakgrunden Hörneån som slingrar sig förbi gården som verkligen ligger naturskönt till. Landsbygd när den är som vackrast.

Hästen måste vi ju också hälsa på. B är först framme att sträcka fram handen.

Efter att vi botaniserat bland varorna i den lilla butiken och gjort av med lite pengar så var det dags för fikastund. En god sockerkaka gjord på dagsfärska ägg smakade ljuvligt och L testade också en smörgås med limousinskinka. Visst blåste det lite kallt men ändå ville vi sitta ute. En av husets tre hundar blev väldigt kärvänlig och hoppades nog på en smakbit men mycket smulor blev det inte över när det var så gott, tyvärr för hunden, inte för oss:).

Här hoppas den få något av R men jag tror det var L som förbarmade sig. Det är hennes macka som vilar halväten på bordet.

Vi fick också besöka ladugården i bakgrunden där 38 limousinkossor härbärgeras plus två tjurar. Den mindre heter Dexter, den större har ring i nosen och är en riktig bjässe som ju en tjur ska vara. När jag tittade på den nosade mig en ko i baken som sen gav mig en riktigt slick på handen när jag hälsade.

Barndomsminnen: ladugårdslukt, kossor och inte minst kalvar som slickade och sög på ens hand, tjurar att vara rädd för. Jag undrar varför för de stod ju i bås, men någon hade väl skrämt en förstås så dem kelade jag aldrig med. När jag var en liten flicka 0-12 år hade vi sju kor, en nordsvensk häst och massor av katter. Där fanns också höns och grisar i tidiga år men dem har jag inget minne av. Senare skaffade vi får som jag gillade att sköta om. Bl.a. fick jag ta hand om två lamm som tackan stötte bort och ge dem mat i nappflaska. Då var jag 9-10 år och tyckte det var helmysigt:). 

Likaså när hela flocken sprang bort ända till Västerslätt. Då ryckte jag ut med en burk full av kubbs som fåren älskade. Det var bara att slamra med dem så följde hela flocken med mig hem. En härlig känsla att vara fåraherde:). 1967-68 avvecklade vi jordbruket och flyttade till ett villaområde lite närmare staden.

De har förresten kosläpp i Hörnsjö lördagen den 21 maj. Gården och butiken är verkligen värd ett besök så det rekommenderar jag för er som inte bor så långt bort.

I morgon är vi några som ska spana in Eurovison Song Contest och heja fram det bästa bidraget. Sveriges låt är tjatig men Eric Saade är söt och framför den bra. Visst är jag lite lokalpatriot men den är absolut ingen favorit. Att kritisera och kommentera artisterna och låtarna är ett nöje och till det ska vi dricka rosa oäkta champagne och äta gott.

Jag önskar er också en trevlig helg!