Barbro S

Sara-tunneln
Det förändras mycket i min stad numera, det byggs och rivs och skapas ända fram till 2014 då Umeå ska vara Kulturhuvudstad. En ringled byggs runt stan för att minska trafiken genom centrum och för någon månad sen invigdes Norra och Östra Länken av den leden. Konstnärligt Campus med Bildmuseum, Arkitekt- konst- och designhögskola byggs vid älven. Ja, det mesta är redan klart förutom utemiljön som behöver snyggas till. Där har också tillkommit ett konstverk, en jättestor klädnypa, som finns på ytterligare 5 platser i världen. Den ska jag fotografera senare när den är helt klar.
 
Den senaste skapelsen som invigdes i fredags var en gång- och cykeltunnel under järnvägen som förbinder centrum med stadsdelen Haga. Den är tillägnad Sara Lidman och jag tycker den blev helt fantastiskt fin.
Hela ena väggen är av glas täckt med härliga citat ur Sara Lidmans böcker. Tunneln är öppen och ljust inbjudande, verkligen något för oss umebor att vara stolta över.
 
Här kommer några av hennes citat:
Läs och känn in:)! Lifsens rot där citatet är taget har jag faktiskt läst och den boken står här i min bokhylla. Jag tyckte mycket om att läsa den. 
Däremot när jag i unga år försökte mig på att läsa några av hennes tidigare böcker så kom jag inte speciellt långt för jag gillade då inte att läsa på dialekt. Jag kanske får prova på nytt nu när jag blivit lite (!) äldre.
Detta citat kommer från en av dem, Hjortronlandet. För er som inte behärskar dialekten betyder ordet snåttra just hjortron:). Min mamma som kom från inlandet, inte ända bort från Missenträsk som är Saras by utan Tegsnäset, bara 7 mil inåt från Umeå, sa snåttren om samma bär.
 
Ja, tunneln är fylld av citat, inte bara på väggen utan också på själva cykelbanan.
Nej, dem har jag inte lyckats fotografera för i mörkret på fredagkvällen såg jag dem knappt. Sen blev det "halabalou" i tidningen när det visade sig att en övernitisk, säkert välmenande, men ganska otänkt politiker beslutat att tejpa över ett av citaten. "Skriv något på en vägg så att andra får veta hur du mår" stod det längs cykelbanan och politikern befarade att "vissa" skulle ta uppmaningen på allvar och klottra på väggen. Vilket liv det blev men nu är tejpen borttagen i alla fall och konstverket får finnas i sin helhet.
 
Här är hon själv, underbara Sara.
Jag såg folk trycka på.. någon knapp är det inte.. men den rösten får man nog försöka finna i sitt inre, gissar jag, för hennes röst hördes inte. Idag finns ju touchkontroll så det vore fullt möjligt men jag gissar fortfarande att det handlar om någont annat??
 
Hela konstverket heter Lev som är hennes uppmaning till oss alla och verket är skapat av konstnärsduon Gustavo Aguerre och Ingrid Falk, de kallar sig FA+.
I slutet av tunneln från centrum räknat kommer denna härliga uppmaning till oss alla. En trappa upp färdigställs också en bänk formad på samma sätt.
 
Ja, man blir glad när staden berikas:). Samtidigt invigdes också årets Höstljus och de bilderna kommer lite senare i veckan. Nu ska jag iväg och hjälpa systra mi, vilket inte alls är bondska utan något från Astrid Lindgren, tror jag.
 
Ha en skön vecka och skriv gärna kommentarer till mig. Ni kan skriva under med signatur, namn eller vara helt anonyma. Bara klicka på kommentarer längst ned på sidan och skriv. Lev och skriv, det är väl också Sara Lidmanskt:).
#1 - gundi

det ska bli trevligt att cykla där! Tack för bloggen.

#2 - Anna-Lena

Nästan så att man vill hem bara för att se all konst som smyckar staden nuförtiden

#3 - Margareta Johansson

Vilka fina bilder du tar.