Barbro S

Lite av varje en försommardag
Nu är vädret mer i normala banor för den här tiden på året. Idag är den första helt mulna dagen sen den 16 maj då sommaren började här i Umeå. Vi hade rejäla regnskurar i lördags kväll och natt, likaså lite regn igår men inte helmulet som idag. För mig är det riktigt skönt med inomhussysselsättningar, tvätta maskin och för hands, städa undan, packa och planera för kommande stugvistelse och skriva ett blogginlägg, förstås:).
Bilden är från 1 juni, lite molndramatik som förebådade nattens regnskurar.
 
Det är som ett lugn inställer sig för både mig och katterna. Ändå älskar jag solen och värmen och har njutit av dessa härliga sommardagar som jag längtade efter hela fjolårets sommarmånader. Det jämnar liksom ut sig.
Tusse har koll på förbipasserande. Visst är han en vacker katt?
 
Den nybyggda holken togs emot omedelbums. Blåmesparet som försökt bygga bo i den trasiga, eländiga holken som hackspetten förstört och vaktmästaren bristfälligt lagat bytte genast bostad och nu häckar de nöjda en våning lägre.
Grannen snett under bygger ny fin altan medan jag och L har arbetat med växterna i våra respektive trädgårdar de soliga dagarna. Dessutom har jag golfat, orienterat och varit på stugan.
 
Årets första dopp i Kullasjön tog vi redan i maj, jag och min väninna A. Det var varmt i vattnet, ca +20-21° förutom nere vid fötterna där kylan stannat kvar. Vi simmade länge, även jag och golfkompisen V som badade nästa dag också innan turen gick vidare till niohålsbanan i Holmsund.
Jag längtar verkligen att flytta dit även om det är lite svalare nu. Snart!!
 
Jag har som inget speciellt att berätta nu, tycker jag, är nog lite skrivtrött. Men bilder finns. En liten söt spindel mitt i tulpanen.
Vackert rosa tulpaner som sen övergick till att bli helvita. Spännande det här med hur växterna ändrar färg, också beroende på var de finns. Orange vallmo blev gula i min rabatt, men de här tulpanerna inramade av björkspirean har alltid varit brandgula, nu snart överblommade.
En växt eller rättare sagt träd som inte mår bra i år är vårt kära körsbärsträd som jag delar med min granne till höger. Den fick en rejäl smäll i vintras då traktorn knäckte en stor gren och det märks. Nästan kala grenar men lite grönt här och där som visar att den fortfarande är vid liv. En vit körsbärsblomma syns långt uppe i toppen så det blir knappast några bär i år. 
 
För två år sen dignade trädet av mörkröda surkörsbär som än räcker till saft och likör. De är saftiga och goda, bären, det första, det andra men det tredje blir för surt och så där torrt i munnen, som när man smakar häggbär, t.ex. Jag hoppas verkligen trädet, skuggmorellen, överlever för den är så fin (normalt) vid våra entréer.
 
Nu är det dags att laga lunch och sen fortsätta med lite av varje som jag håller på med. Jag önskar er en fin nationaldag. Vi i UMeGänget ska besöka en bonde på Röbäck där det ska vara betessläpp. Hoppas jag får några fina bilder från det evenemanget.
 
#1 - Carita Liljendahl

Aj aj aj, du hann före med årets första dopp!
Hade tänkt bada igår, vattnet var +22... men men, det blev inte av :-)
Fin natur där du bor!