Barbro S

Gabicce Mare
Ute stormar och regnar det så idag är en perfekt dag att göra sådant man inte hunnit med tidigare. Jag ger mig därför på att skriva om vår sista dag på Italienresan som det nu är drygt två månader sen som vi kom tillbaka från. Dagen innan hade varit intensiv med besök både i Urbino och San Marino så vi valde att ta det lugnt och bara strosa omkring där vi bodde, i badorten Gabicce Mare. Norrut ligger de mer kända orterna Rimini och Riccione, men Gabicce verkar också vara en välbesökt badort under säsong. 
 
I oktober när vi var där var det allt annat än säsong. Närmast stranden låg hotell på hotell i flera rader och de flesta var stängda så det kändes dött. Svårt att tänka sig alla hotell fullbelagda med turistande människor som rörde sig på gator och inte minst på stranden. Det vore nog en helt annan upplevelse!
Det här stället ser väl fint ut? Fast det är stängt vilket inte minst syns på den icke rengjorda poolen. Gatorna var glest befolkade men då och då passerade småbilar, och elcyklar fanns det gott om. De var säkert bra att ha i den backiga miljön. 
 
Vi vandrade ned mot hamnen och där såg vi många småbåtar längs kanalen.
Men inte mycket liv alls.
Lite större båtar närmare havet. En vacker madonna blickade ut över hamnen högt däruppe med Jesusbarnet i famnen.
Vi hittade en fin restaurang där man kunde sitta inomhus, då det var lite svalt, men vid glasade väggar ut mot hamnen. Att den var fin syntes på den vita duken och de vita tygservetterna... och på priset. Jag valde en sjötunga och in kom en sjötunga utan något annat på tallriken, inte ens en citronklyfta!! Men när jag bad om en kom den i alla fall. Jag hade som tur var beställt en sallad, "green salad", i tron att den skulle innehålla tomater och andra grönsaker, men nehej, bara gröna salladsblad i en jätteskål. Goda var de men....ja, ni förstår nog. 
 
Efter lunchen vandrade vi först ned mot stranden och där kunde man ana en uppluckring i molnen.
Ett litet hopp väcktes men vi vände om och gick in mot ortens centrum eller vad man nu ska kalla det som inte var turistgator. Ett litet samhälle men ändå ganska sovande en måndag även om yrkesbilar pilade runt på gatorna. Ett fint konstverk som hyllar havets folk om jag nu tolkar italienskan rätt stötte vi på. Minns ni låten "Gente di mare" med Umberto något...?
Grönt var det för sommaren hade varit regnig enligt vår guide från dagen innan. 
På andra sidan fullt med änder i lilla kanalen.
Vi var på väg till stormarknaden som var ganska liten, som en större mataffär bara. Jag köpte i alla fall med mig god pesto och några ljuvliga chokladkakor, mörka med hela hasselnötter i. Just den varianten har jag inte än hittat här i Umeå, men jag ska leta vidare för de var en höjdare smakmässigt :).
 
På vår väg mötte vi små grupper/par av andra svenskar som var med på samma resa. De hade betalat hela turpaketet men valde bort dagens tur till Assissi som innehöll nästan sex timmars bussresa och istället stannade hemma och tog det lugnt som vi.
En snygg liten rondell och en vacker hibiscus nedan..
.. innan vi kom åter till vårt hotell.
 
Eftersom det var sista dagen firade vi med en Aperol spritzer på terrassen.
Lite chips till smakade bra. Som ni ser är solen på väg, jag kisar och vännen tar på solglasögonen vid den grönskande ravinen ner mot stranden.
 
Jo, det blir ett inlägg till för nu får det räcka för idag. Åh, vad jag önskar att dagens regn hade kommit som snö istället och gjort världen utanför vit och fin. Men nu är det så här och det är väl bara att gilla läget och hoppas att snart blir det en riktig vinter.
 
Ha en skön vecka, kära läsare!