Barbro S

Fågelskådning m.m.
Vintertemperaturerna är tillbaka även om meterologerna säger att när det väl blivit vår kan det inte bli vinter igen, men det kan det visst det. I fredags kom kylan smygande, igår natt var det så kallt som -11° även om dagarna hittills innehållit någon plusgrad, speciellt om solen skiner. Idag (tisdag) är det mulet så det är inte varmare än kring noll. Då kan det vara skönt att minnas förra veckan med härliga vårtemperaturer.  
 
Måndagen den 10 mars besökte jag stugan där takdroppet jobbade för fullt med att minska snön på taken. Lite snö var kvar men djupt var det inte när jag plumsade runt stugan och kollade läget. Jag hjälpte till lite genom att ta bort barr och löv från takrännan där jag nådde med sopen.
Lite för mycket motljus men visst är det härligt med sol. Vid härbret mot sjön hade marken tinat fram och jag slog mig ned med lite fika och njöt. Lite nervös blir jag när jag tänker på kommande reparationer, men samtidigt ska det bli så skönt när allt är klart. Vi ska fixa tak med murknande bräder, avlopp och en bättre altan. Vi och vi, det mesta görs av professionella snickare när snön helt tinat bort.
 
De skrev i lokaltidningen att många fåglar redan kommit så då bara måste jag ut och skåda. I onsdags när solen sken så gott, men vinden friskade i (vilket den nästan alltid verkar göra) tog jag bilen med kikarna till Degernäs.
Molnblå himmel men också sol mot kamera och kikarsikte. Långt därborta rastar massor av sångsvanar, kanadagäss, enstaka sädgäss och lite änder, omöjliga att identifiera då jag bara såg dem som silhuetter. Men svanarna gick att zooma in.
Det verkar vara gott om mat för dem och det gläder en fågelälskares hjärta då de nu lurats hit lite för tidigt.
De grå är fjolårsungar som ännu inte fått sin vackra vita vuxendräkt.
 
Den här bilden blev lite väl motljusaktig men jag gillar den då det glittrar silvrigt i vattnet.
Här ser man på skylten till höger att de i år är ovanligt tidiga, fåglarna.
På andra sidan vägen finns limpan, som den kallas, fågelskådarplatsen iordninggjord för oss intresserade.
Ett litet vårtecken till dök upp bland mina fötter.
Två utslagna tussilago såg jag bland gruset.
 
Jag trivs verkligen ute i naturen men för att ta en paus och fika behövs sällskap även om det alltid går att småprata lite med andra fågelskådare. Så många var det inte ute den stund jag var där; två killar som säkert bara hade lunchen på sig och en äldre man som hade hoppats på att få se tranor. Men de hade inte kommit än. Jag passade på att njuta av naturens bleka vårfärger istället.
På den här åkern stod för några år sen en lada med en holk för häckande pilgrimsfalk, men nu odlas ekologiskt, rörflen enligt en skylt i närheten.
 
Precis när jag skulle åka iväg fick jag se den största fågeln komma inflygande för landning.
:). Det påminner mig om att jag igår bokade en resa till Stockholm. Längre än så blir det inte i vår, men det ska bli jättekul att hälsa på min väninna sen många år som bor ute i Värmdö. Jag kanske hinner träffa en bekant från Toscana-resan också, om tiden passar.
 
Jag har inte besökt huvudstaden sen 1995 då jag var på en mindre trevlig kurs som jag idag knappt minns varför jag skulle vara med på. Sen dess har jag bara varit på Arlanda flygplats från 2009 och framåt, så visst blir det lite spännande att komma dit senare i vår.