Barbro S

Fototriss - Tillsammans
En härligt ljuvlig vårdag har vi bjudits på här i Umeå. Jag  tog med kameran in till centrum och letade motiv till veckans Fototriss som har temat "Tillsammans". Först vill jag slå ett slag för min stad som i år är Kulturhuvudstad i Europa. Tillsammans gör flaggorna i Vänortsparken detsamma.
Jag promenerade vidare ner till älvstranden och mötte där massor av ungdomar utanför Bildmuséet som tillsammans njöt av vårsolens värme.
Bildmuséet är en del av Konstnärligt Campus där bl.a. Arkitekt-, Konst- och Designhögskolan finns, så jag gissar att många av solnjutarna är studenter.
 
En bit till promenerade jag och fann dessa två som tillsammans sökte mat på det som är kvar av Umeälvens is,
Isen har i år rivit rekordtidigt, redan i mitten av mars. Det mäts genom att en flotte sätts ut av Lions där man kan tippa vilken tidpunkt flotten ska röra sig en viss sträcka. Flotten kallas Uman River. Jag brukar alltid uttala ord nr 2 som engelskans river, men jag tror det handlar om när älven river, ett synnerligen svenskt ord :).
 
Det här temat har vi i två veckor eftersom kära Helena som håller igång hela Fototrissen har åkt på semester till Thailand. Andras bidrag hittar ni på trissens hemsida.
 
 
 
 
#1 - Eva Trillian

Fina soliga bilder från kulturstaden Umeå :) Fint trissat!

#2 - Monica o Jacob

Vilka härliga vårbilder passar bra till temat;-)
Ha en bra dag

#3 - Violen på Brandholmen

Härliga vårbilder! Kul att du berättar om Umeälven, alltid bra att få lära sig något nytt!
Ha en skön söndag!

#4 - Axart

Fina foton från en fin dag, kanske vi rent ut mötte varandra.
AX

#5 - Steffe och Ingrid

Fint varierad triss från ett vårlikt Umeå. Det ser skönt ut utanför Bildmuseet.

#6 - lilalili

Vilka sköna bilder på veckans tema!
Ha en fortsatt fin söndag!

#7 - KajsaLisa

Visserligen var det en iskant i den sista, men dina fina snöfria bilder ända uppifrån Umeå skänker hopp.

#8 - Katarina-Cinnamon

Fint trissat och härligt väder ser det ut att vara också

#9 - Mina burkar

Fina bilder från fina Umeå!!

#10 - Meta

Bra varierad triss.
ha en fin dag
Meta

#11 - Freja

Vackert varierad triss, med soliga fina bilder!

#12 - Jenny

Härligt, solig triss!

#13 - Lajsas Fotografi

Fina bilder på temat!

#14 - Åke

Mycket fina och trevliga bilder du bjuder på! Lysande tema :) Umeå är en fin stad vid älva ;)

#15 - Scaniatjejen

Fin triss med tydlig vårkänsla, härligt!=)