Barbro S

Höstfint
Nu när nästan alla löv fallit ned på marken och höstvindarna tar i visar jag gärna lite bilder från den vackrare hösttiden. Fina äppelträd kantar entréerna, tyvärr med oätliga äpplen. 
Inte ens fåglarna gillar dem, men som fotomotiv duger de bra.
 
Lite finare när himlen är blå, eller hur?
Rönnarna i år dignar av rönnbär. Enligt bondepraktikan blir det då mycket snö. Det återstår att se om det stämmer.
Här med löven kvar på andra sidan Glassgränd med de röda husen. Jag bor i området med de gula husen.
 
Bakom vårt hus finns ett naturområde jag och katterna gillar att vandra omkring i. Även där gott om rönnbär. Jag väntar bara på en sidensvansinvasion. Då försvinner bären snabbt, om inte annat ned på marken:).
En liten höstpromenad med katterna. Så ivrig är Tusse att han rusar mot mig så snabbt att mer än hälften av honom inte kommer med.
Ni kanske anar lilla Desirée på stenen bakom. Här kommer en närbild.
Hon spanar lite oroligt, vill kolla så inte grannens Zorro är ute, men sen fortsätter hon glatt genom grönskan ut i lilla skogen bakom.
Där ger rävsvansarna fin lummighet. Lummer är just vad deras namn är, tror jag, men som ogräs i rabatten kallar vi dem för rävsvansar. 
 
Tusse måste förstås också få vara med på bild nu när han stannat en stund.
Jag blir så lycklig när de rusar runt, klättrar upp i träd, nosar på allt möjligt och stryker pälsen sin mot en del för att lämna sina spår. Då ser man att de trivs och mår gott till skillnad mot kallare tider när de missnöjt måste/vill hålla sig inne mest hela tiden. Precis som vi människor mår katterna bra av utevistelse så jag tycker faktiskt lite synd om de som aldrig får vara ute och gå på det gröna, känna alla dofter och vara fria då och då.
 
Viktigt för utekatter är att de har tillgång till värme och mat. Enligt lag ska de faktiskt ha tillsyn två gånger per dag. Lyx är väl som mina katter har, både kattrappa till balkongen och kattlucka in i lägenheten så de kan gå ut och in som de vill. Fast jag stänger på kvällen för att få lugn och ro tills de jamar mitt i natten och vill ut.
 
Alla kan väl inte ordna det så bra för sina katter men det finns så många möjligheter att göra det bättre för sin katt så de på något sätt får vara ute, åtminstone den varma årstiden. Däremot tycker jag illa om de som lämnar sin katt vind för våg 8-9 timmar per dag utan att den har någonstans att gå in och vila/värma sig. Vi har en sån katt i området (även om det inte händer så ofta numera sen jag sa till för länge sen) men den har upptäckt vår kattrappa och kommer då och då upp och hälsar på, vilket inte riktigt uppskattas av mina katter. Jag har lite svårt att köra iväg honom också då jag tycker synd om den, men jag gör det ändå. Oj, det här blev en riktigt utvikning från höstbilderna. Sorry!
 
En liten lönn har dykt upp bland ogräset som snabbt brer ut sig. I bakgrunden anas min balkong, men nej, inte den som syns tydligast.
Annars finns här gobitar, bl.a. flera svartvinbärsbuskar som spridit sig från trädgårdarna och ger bra med bär vissa år. Förutom hallonen som är så fina men som tyvärr trängs bort av gråbo, rallarros och annat ogräs. 
 
Årets första snöfall är kanske roligt att minnas. Det tinade bort direkt.
14 oktober var det. Då reste vi till Spanien ifjol och fick +25-28°varmt i Costa Brava. Härligt! Fullt så varmt var det inte på årets höstresa till Italien.
 
Snart kommer min väninna på besök. Vi ska äta gratinerad hummer och dricka finchampagnen jag fick på min födelsedag. Till huvudrätt blir det röding. En kort solglimt ute men nu mulet igen så det känns bara bra att vara inne.
 
Ha en trevlig helg, kära läsare.
 
 
#1 - Musikanta

Intressant det du skriver om katterna. Det är sådant man inte tänker på när man inte har katt. Kanske det är därför en katt alltid vill komma in till barnbarnen i Mälarhöjden när den får chansen. Den stryker omkring i omgivningen hela dagarna.
Söt katt, lilla Desirée. Fina bilder för övrigt också.

Kram från Ingrid som är tacksam över att det regnar här istället för snöar.