Barbro S

Stugan
Ett litet hej från stugan min. Vi har det bra där trots varierande kvalitet på vädret. Tisdagen bjöd på fantastiskt fint i alla fall och då njöt vi alla tre. Det får illustreras med tjejkattens solrullning.
Se så hon sträcker på sig, go'katten! En del sommarblommor har jag hunnit med att plantera i krukor och runt kattoan (massor med vanlig sand) som ni ser i bakgrunden. Lite återstår än och det är bara roligt. Det tyngsta arbetet med jorden är nästan klart, tror jag i alla fall, med att vända den stenhårda, torra jorden i pallkragarna och fylla upp med lite fräsch gödsel och ny Änglamarkjord. Jag har fått fina ryggmuskler redan :).
 
Lite senare på dagen mår de båda gott av att ligga på de solvarma stenarna, skifferplattorna som funnits där massor av år.
Sockerärtor har jag planterat i kärlen bakom och ett litet pilgrenskott som jag hoppas ska ta sig. Dem fann jag här på Ersboda. Jag märkte att de rotade sig så lätt när jag plockade in dem som påskris tidigare och vill försöka se om det går att få till ett litet träd.
 
När det nu varit kyligt så länge upplever man 18° och sol som rena underverket. På baksidan i lä blev det alldeles för varmt och det vill man inte ens säga nu när värmen äntligen kom på kort besök. Temperaturen hann upp till 22° i skuggan  innan det vände. Gårdagen kom med hällregn som är trist för solnjutare men behövdes av naturen runt omkring stugan där det är tallhed och fort blir torrt .
 
En kul insekt satt på vattenbehållaren i vårt utedass.
Stiliga spröt, ja, nästan smäcker är den och inte helt vanlig i mitt synfält i alla fall. Jag har märkt att när man har kunskap och kännedom om naturen (eller annat) ser man så mycket mer än vad vi amatörer gör. Snäll var den också att den satt still tills jag fotat färdigt.
 
Idag får jag ett heldagsbesök av en väninna. Jag ska strax hämta henne till vår matjesillunch i stugan, troligtvis inomhus då det bara är ca +13° ute. Sen ska vi surra på om allt möjligt, promenera, äta och dricka gott vid lilla Kullasjön med sällskap av mina kära katter. Hon är också en stor kattvän och har två egna av sorten perser.
 
Det var allt från mig för denna gång. Ha ett skönt veckoslut!
 
 
#1 - Musikanta

Du har haft fullt upp ser jag. Fin bild på insekten, vad det nu är för en. Jag brukar fråga mina bloggvänner när jag inte vet namnet. Det är alltid någon som vet...
Kram från Ingrid