Barbro S

Vitskärsudden
Det kommer att bli ett favoritutflyktsmål, gissar jag, efter att nu två gånger besökt området. I torsdags sken solen då jag tog med min väninna A ut mot havet och udden.
Lite svalt hemmavid så vi var ordentligt klädda men solen värmde skönt även när vi satt stilla och fikade.

Först tog vi en promenad på stenarna runt udden, i alla fall en bit. Stora snödrivor låg kvar fast havet nu är öppet.
Inte så långt därifrån en helt annan naturtyp, björk i sand!
Utan minsta spår av snön. Tubkikaren hade jag med, den vanliga mindre också men först såg vi bara måsar flygande och stilla. Först en som flyger över landskapet.
Havet glittrade nästan så att man blev bländad. När vi hade satt oss och plockat fram vår medhavda matsäck fick vi hyfsat nära sällskap av denna skrattmås bakom vasstrån.
Den sysslade med sitt och vi med vårt. Inte som i stan på sommaren då måsarna ibland skriker och tigger vid uterestaurangerna. Då kan man bli less på dem, men nu var det bara ett vilsamt sällskap.

Min lånade kamera behagade trassla så fler bilder blev det inte denna ljuvligt soliga utflyktsdag. Det hade ändå inte gått att fotografera de fina sångsvanarna som gled omkring (inte bra i alla fall), längre bort grågässen med en pigg liten strandpipare som vippade på sin stjärt ivrigt letande mat eller fjällvråken som elegant gled omkring över de andra på land eller i vatten. Något byte fann den inte men stannade så länge att jag kunde iaktta fjäderdräktens kännetecken och på så vis artbestämma den när jag kom hem där fågelboken fanns.

Rovfåglar är jag relativt osäker på men i år kanske blir det år då jag börjar lära mig mer. Nu vet jag ju hur en fjällvråk ser ut. Igår efter att jag skjutsat vänner till flygplatsen åkte jag vidare till Degernäs för lite fågelskådning. Då upptäckte jag en brun rovfågel som höll sig relativt stilla på ängen. Jag fick hjälp av en medskådare som sa att det var en ormvråk. Då fick jag tillfälle att skåda den en längre stund också. Toppen!

De flesta sångsvanarna har nu lämnat området men på ett ställe samsades en hel del av dem med de vackra tranorna och några gäss. En kricka och ett inflygande bläsandspar såg jag också och förstås en massa gräsänder.  Men dem ser man ju hela året. Nu väntar jag bara på vadarna men det kanske är för kallt än. Isiga vindar kyler även om natten höll sig på plustemperaturer.

Hoppas solen kommer åter som de lovat inför morgondagen. Jag får en helt annan livslust då. Idag känns det ganska tungt. Jag har just haft besök av en kille som mätt blivande garderobsmått. Jag har inte bestämt mig än om jag ska ta itu med det nu eller senare. Fast de har 20% rabatt på skjutdörrar just nu!

Jag önskar er alla en trevlig vecka!

#1 - Lena i Wales

Vilka härliga vårbilder! En sådan blå himmel! Så blå blir den aldrig i Wales, konstigt.
Tråkigt att kameran trasslade, hoppas den är okej nu.