Barbro S

Blandat
Igår hade jag först tänkt dricka te och se en gammal serie på dvd, sen blogga, men så ringde en väninna och vips fick jag annat att göra. Teet var gott med rullrån till och serien "Vi möts igen" som jag minns att jag var mycket förtjust i när den gick på tv (när?) var väl sisådär nu. Den kanske tar sig. Men bloggen fick vänta tills idag :). 
 
En januarisoluppgång kommer här, fotad den 5 vid niotiden.
Moln fortsätter att fascinera här skirt belysta av den svaga solen.
 
Just nu har jag bokat en resa i vår, till Wien har vi tänkt oss, väninnan och jag i år. Denna gång inte med Natura Med som vi rest med så många gånger tidigare utan med en för oss ny researrangör, Jörns Resor , vars katalog följde med lokaltidningen för ca en vecka sen.
 
Dagen efter ca en timme senare såg himlen ut så här.
Lite intensivare färger från starkare solstrålar. Det är så skönt att märka hur dagarna sakta blir allt längre och solen, som idag, visar sig lite högre. Ja, det ser jag inte med blotta ögat men visst är det så det går till?
 
Fortfarande är det för kallt för en skidtur men snötäcket är allt lite tjockare, inte mycket, men det vita lyser intensivare. Mot det vita framträder den svarta koltrasten tydligare när han äter aroniabär från grannens buske. Men jag fångade den först högre upp i häggen på baksidan.
Ordentligt uppburrad för att stå ut med kylan. -14° har vi idag och det är väl ungefär så det varit de senaste dagarna. I lördags var det bara -6. Helt underbart kändes det och jag bar katterna ut i skogen så att de fick springa lite på vägen hem. Tusse vågade sig till och med på att gå lite längre för att nosa och lämna lite doftspår. Annars föredrar han inomhusaktiviteter.
Som här där jag strukit in leksaken med kattmynta som de älskar. Då blir han så förtjust i leksaken att han håller på med den härligt länge. 
 
Idag ska jag hälsa på min kusin som bor på andra sidan älven, på Teg. Jag har tänkt ta mig en promenad dit från stadens centrum dit jag åker buss. Ett litet juleljus får avsluta mitt lite splittrade blogginlägg då jag har en del att göra.
Jag ska iväg och se om jag kan fixa ett avlopp hos några vänner som tillfälligt är bortresta innan jag tar bussen. Åh, just nu ser jag att sidensvansarna samlas i lilla äppelträdet utanför grannen. De är såå fina. Får se om jag lyckas få någon bra bild. Kameran min håller tyvärr på att paja. Den har uppfört sig konstigt några dagar. Och så ringer vännen och vill ha hjälp med korsordet. Varför händer allt på en gång?? Jag har så lätt för att bli stressad och det är inget kul alls att höra hur tinnitusbruset ökar när adrenalinet pumpas runt i kroppen min.
 
Ha en trevlig vecka!