Barbro S

En gädda, små änder och lite himmel
På stugan matar jag fiskar med ratad kattmat, dvs torrfoder som Tusse inte längre gillar. Det känns bättre än att kasta den. Och så får jag se gäddan mest varje dag då den gärna vill ha sig en mört, vilket faktiskt inte verkar så lätt fast de samlas runt maten vid bryggan min.
Här stod den still en stund i alla fall, stora gäddan, ca 40-50 cm lång.
Men nu har jag inte sett den på två dagar, tråkigt nog. Undrar om någon fiskat upp den. En natt vid tolvtiden när jag suttit uppe sent och sett ett avsnitt av Arvingarna som visades först efter fotbollen såg jag några i vit båt glida förbi vår brygga med metspö. Fast gädda kanske man inte får genom mete ???
 
En annan teori är denna: I tisdags fick jag äntligen besök av en andmamma med sina småttingar. Åtta små dunbollar höll sig tätt ihop medan jag kastade lite bröd till modern. Nästa dag var de tillbaka men innan jag hann ut på bryggan hörde jag andmamman leva om ordentligt när ungarna var inne i vassen nära strandkanten. Sen räknade jag bara till 7 ungar. Då tänkte jag att kanske gäddan tagit en av de små och därför är mätt några dagar. Å andra sidan vet jag inte om de redan var sju när de kom.
Bilderna är från första dagen när alla var med.
 
Svanfamiljen måste jag också få visa.
De håller mest till i stora Piparbölesjön men kom över en morgon när jag var vaken tidigt. I fjol fick de två unger men i år tre så det tar sig :).
 
Igår kväll en annorlunda farkost över skogen när jag kom hem från en jättetrevlig bjudning hos några stuggrannar.
Tidigare ville jag jättegärna åka luftballong men numera har jag blivit mer höjdrädd och tror inte att jag vågar.
 
Mest hela veckan har det regnat massor av häftiga eller lugnare skurar mellan korta glimtar av sol. Jag har försökt måla två dörrar och några fönster men jag kommer ingenvart då jag måste ha torrt innan dess. Ett trevligt möte med bridgevännerna har det också varit i min stuga, med nästan tre timmars intensivt spelande. Som tur var var vi fem så man fick vila emellanåt.
 
Tusse njuter i soffan.
 
Så, det var en liten sommarhälsning från mig. Ha det så gott!
 
 
#1 - Axart

Fina bilder, och vad coolt med gäddan i vattnet!
AX

#2 - Lena i Wales

Livet över och under vattnet och i luften! Härligt!
Kul att äntligen få tid att titta in hos dej och önska dej en fin dag!