Barbro S

April, mest bara fåglar
Vips så har jag bytt design på bloggen och satt in en ny headerbild då den gamla plötsligt bara försvann. Sen har rubriken ändrats från Konstbarbro till Barbro S utan min medverkan. Det är väl okej då jag numera inte bjuder på så mycket konst. 
Idag en trevlig men ganska intensiv dag då jag vaknade av ett konstigt ljud utifrån och upptäckte en liten grävare som närmade sig mitt lilla stenparti. På med kläder och ut för att prata med mannen i maskinen. Jag visste ju att de skulle komma för det är nytt och snabbare bredband på gång men inte fullt så snabbt. Nu gick det jättebra att komma överens med grävmaskinisten så efter att jag räddat några perenner och flyttat de stenar jag orkade med kunde jag fortsätta dagen med så småningom lunch och korta utflykter med min kära särbo, hämtning av vänner på flyget och skogspromenad med lilla katten mm vanligheter och trevligheter i min närmiljö. 
April kom med mera snö, ganska mycket vid två tillfällen innan det började tina. Ett kärt återseende är ringduveparet som dyker upp vid min fågelmatning för tredje året i rad.
De är betydligt större än vanliga stadsduvor och lite roliga att titta på.
Det tycker både jag och katten som här gäspar stort vid vila på sängen.
Hon har visat sig vara en otrolig jägare till min stora förtvivlan då hon bär in den ena musen eller sorken efter den andra, en del till och med levande att leka med. Gissa om jag fått jobb med att infånga, bära ut och sen rengöra golven. Numera har jag begränsat kattluckan så hon inte kommer längre än balkongen nattetid och morgon, men då störs också sömnen då jag oroligt kollar då och då om hon är inne.
Mängder av bofink, bergfink och grönsiskor vällde in i början av april då vädret blev sämre. De stackarna som kommit söderifrån burrade upp sig rejält för att stå ut.
Lilla bofinkhannen på marken och i trädet.
Efter några dagar blev det lite mindre ruggigt. Koltrasten som övervintrat klarade vädret bra.
Mängder av grön- och gråsiskor vällde in den 11 april ..
Titta, en steglits också där uppe till vänster ! Jag hade faktiskt inte lagt märke till den förrän jag kollade bilderna igår. Grönsiskorna stannade resten av månaden och försåg sig av mina solrosfrön samt sprättade omkring dem till övriga fåglars glädje som bara kan äta från marken.
Här är en som hittade en jordnöt istället. En del av de större lär sig, som den här staren jag aldrig tidigare sett vid matningen.
Svårfotograferad, tyvärr. 
En fin fullmåne den 15 april.
Min bästa/mest detaljerade månbild någonsin. Den nya kameran är suverän trots sin enkelhet och litenhet. 
Den 17 åkte vi till Holmsund för att få lite havsutsikt.
Småsolar glittrade skönt i vattnet. Ännu seglade små isöar omkring, men snart tinar allt bort, tänkte jag hoppfullt.
När jag vände blicken till höger såg jag ett storskrakpar inom fotograferingsavstånd.
En fin närbild på hannen fick jag.
Och en skrattmås i närheten.
Jag hade lämnat min kära särbo på sonens stuga där han fick vila i gott sällskap medan jag skådade fåglar en stund. Till slut återvände jag dit och fick även jag en skön stund vid en solvägg.
Det är gott att leva ibland ! Vi åkte vidare till Holmsunds pizzeria där vi avnjöt goda pizza slices med bl.a räkor på. På hemvägen körde vi förbi stora rastarstället i Degernäs för fåglar som vill norrut och inåt landet för sin häckning. I Umedeltat vilar de bara en stund och äter upp sig.
Där var det massor av dem, bara några meter från vägen. Inte den minsta rädsla visade de heller när jag klev ur bilen en stund.
De vackra långbenta har vi inte så många av som i Hornborgasjön, men jag är ganska nöjd med att få se så pass många väldigt nära i år :).
Ett kort besök i lekparken med mina kära blev det den 18.
Lilla M med fin ansiktsmålning basade över oss stora så vi åstadkom kanaler i sanden. Den dagen njöt också katten av vårsolens sköna strålar.
Mycket snö var det kvar länge i april då sena snöfall fyllde på täcket.
Mandarinanden höll till i älven vid Öbacka i år igen.
Härliga färger har denna exotiska fågel som än inte verkar ha hittat någon hona utan delar iskant med gräsänderna.
De fick inte vara med på bilden :).
Den 20 var det fågelskådning igen, med väninnan K till Storavan.
Fikapausen är alltid lika trevlig och viktig för utflykten. 
Inte så många fåglar syns på bilden men med tubkikare upptäckte vi desto fler. Mot den blå himlen syns svanen flyga vidare.
På vägen hem kom vi lite närmare på samma äng i Degernäs jag varit några dagar tidigare. En närbild på en tofsvipa blev det först.
Betydligt fler färger än svartvit som man ofta uppfattar den. 
En grågås blev det också på nära håll.
Vid snösmältningen fick vi en riktig sjö i vår lilla skog här bakom husen.
Den 22 tog jag bilden, samma dag som min kära särbo fyller år. Trots dammen som bildades och blev tillfälligt hem för ett gräsandpar gick det bra att vistas i resten av skogen. 
Jag tog med lilla Missan på promenader och hon fann mycket spännande att kolla in.
Sista bilden i april blev...ja. gissa...ännu en fågel. En vacker hackspetthona i häggen.
Idag hos vännen min som bor i centrum av Umeå fick jag känna den ljuvliga doften av häggblommorna som just slagit ut. Här på Ersboda dröjer det nog en eller två dagar till. Behövligt vårregn faller nu stilla utanför mitt arbetsrumsfönster. Det hjälper fler växter att börja blomma. 
De här som jag först trodde var tussilago (bladen stämmer inte?)blommade redan 18 april. Så härligt att de tar sig upp bland betongen, här mellan en husgrund och asfalt på Kungsgatan.
Maj månad har gått jättefort, upplever jag, med otäcka frågor om NATO-medlemsskap som upptar nyhetsrapporteringen. Jag tycker politikerna har alldeles för bråttom att bestämma en så stor och viktig fråga. Jag önskar att de bromsar nu (när Turkiet visat sig besvärlig) och backar ett steg eller två. 
På närmare håll njuter jag av sommarens intåg och hoppas ni kan göra detsamma. 
 
#1 - Mary

Tack för härliga fågelbilder! Koltrasten ser ut som om den är målad.
Månbilden är underbar. Hälsningar Mary

#2 - Lars Edlund

Min morfar Erik Oskar Samuelsson,Grisbacka, ägde en hel del mark nere på Änget. Efter han död såldes den till Samuelsson & Bonnier (som bl a ägdes av äldste sonen Sigvard). Längre fram byggde dom ett villaområde där nere.