Barbro S

Vårflod
Det kanske är att ta i då det handlar om en bäck som svämmar över sina bräddar så här i smältande vårtider, men forsigt är det. Annandag påsk då solen äntligen sken från klarblå himmel åkte jag iväg till stugan där nästan all snö redan tinat bort. På sjön såg det däremot ut så här.
Solen värmde så gott men innan det medhavda fikat fick intas vid härbrets sittplats försökte jag mig på att räfsa en stund. Det gick tungt och jag insåg att min kondition inte alls är bra. Ändå var det bara roligt att gå omkring på tomten och inspektera det som gömts i snö och kommit upp i tö :). Sädesärlan höll mig sällskap. Den har inte dykt upp på Ersboda än. Jag satte upp klädlinorna mellan tallarna och hängde ut lite mattor och dynor som var vinterfuktiga.
 
Efter fikapaus tog jag en promenad till Kullasjöns utlopp och där var det öppet vatten.
Den rinner ut i Kullabäcken som jag följde på andra sidan vägen. Där märktes vårfloden ordentligt.
Det forsar för fullt och skummet yr.
En ordentlig översvämning som de efterlyste i Mitt i Naturen på SvT. Jag skickade in min bild men troligtvis alldeles för sent då jag först igår såg programmet som visades förra torsdagen.
Denna normalt lilla bäck slingrar sig så vackert genom skogen mot (jag gissar) den större Tvärån eller kanske direkt till Umeälven. Vet ej! Jag är så fascinerad av den och har tidigare skrivit om när vi orienterade längre bort i skogen, klicka här om du vill se det.
Det är ganska nära bebyggelse och de fina mossbelupna stenarna på bilden nedan kanske vittnar om det. Tre - fyra hus består orten Kulla av på den här sidan vägen. Där låg tidigare Kulla Vattenverk dit vi stugägare kunde gå och hämta friskt vatten på 70-talet och en bit in på 80-talet tror jag det var. Sen fick man minsann ta med sig vattendunkt hemifrån innan vi 2005 fick tillgång till det kommunala vattnet från ledning.
På andra sidan där vi har vår stuga är det just det, ett stugområde på ena sidan sjön med några året-om- boende. Det är bra för då hålls vägen plogad hela året och det finns folk i området som håller lite koll, tror jag i alla fall. Jag längtar till stugsäsongen börjar på riktigt, men än är det minst en månad innan jag kan flytta ut dit. Däremot kan jag åka dit över dagen när jag vill för det är bara ca 1,5 mil härifrån.
 
Jag önskar er alla en fin helg. De har ju lovat superväder i hela landet :).