Barbro S

Vinprovning i Wachaudalen
Efter ett långt uppehåll fortsätter jag min berättelse om Wienresan i början av maj. Den tredje dagen, 11 maj, åkte vi båt längs Donau och har nu lämnat floden för att åka buss tillbaka till Dürnstein, se bilden på fina kyrkan, och vinprovning hos Gerhard Fischer, en lokal vinodlare.
I en sval källare samlades vi..
..för att lyssna på vinkännaren som här poserar bredvid vår kära guide Ulla.
Intressant att lyssna men det mesta är glömt nu, tyvärr. Lite trist var själva provningen med endast en fralla och vatten mellan vinslattarna jämfört med trivseln och tillbehören när vi var på vinprovning i Sardinien, se här.
 
Väninnan ser dock ut att trivas.
Hon gillade det sista och dyraste vinet, men jag föll inte direkt för någon av smakerna, tyvärr. Ser ni röda stjärtlappen som jag alltid har med mig på resa då kalla sittplatser är vanligt. Den värmer skönt.
 
Efter provningen blev det kö till butiken.
Den nedre. Den övre är nog till toaletten :). De hade en aprikoslikör jag var sugen på men kön avskräckte och vi gick ut istället.
Här ser ni vinrankorna i rader. På andra sidan vägen odlades istället aprikoserna.
Ännu omogna men redan i full storlek så snart är även de redo att skördas. Så här ser de ut när jag använde blixten.
Mulen himmel som ni ser och regnet hängde i luften. Några fina vallmo växte också vilt i området.
Samt ogräs förstås, men även de kan vara fina. När vi kom hem vid halv sex efter en lång utflyktsdag väntade dessa roliga dekorationer på hotellrummet.
En liten frottesvan på varje säng samt överkastrosett. Undrar om de gör det för att det är roligt eller för att få dricks ? När jag jobbade som hotellchef på åttitalet var det ständig brist på hotellstäderskor och de som fanns fick jobba hårt för att hinna städa alla rum. De skulle aldrig hunnit med att pyssla på detta sätt men det kanske förhöjer yrkets status med lite konstnärlighet, vem vet. Sen tänker sparsamma jag på alla rena handdukar som sen måste tvättas, manglas och vikas utan att ha varit använda. Fostrad av en snål chef är jag :).
 
På kvällen var det middag på Rathauskeller i Wien och nästa dag ett besök på slottet Schönbrunn, det blir troligtvis tre inlägg till innan reseberättelsen är avslutad. Tur att jag inte har någon resan inbokad i höst så jag hinner avsluta den ena innan den andra börjar.