Barbro S

Mera sol
Jag fortsätter på soltemat med tavlan Solens dotter II.  Hennes ansikte påminner om en god vän jag hade när jag var liten. Jag har nästan aldrig någon modell eller försöker avbilda ett foto utan människorna i mina målningar kommer ur mitt inre och där fanns tydligen någon jag tyckte mycket om för längesen. 

Solens dotter II, målad 2000 på duk, 41x33 cm.

Flickans huvud brinner, hon svävar ovan jorden där små varelser söker sig mot elden i tälten. De är många, kön ringlar sig lång och bred, till synes utan slut. Stora, röda eldklot närmar sig, sänker sig ned från skyn, hotar kanske de små. Indiankvinnan ser något oroad ut, men ändå ganska oberörd. Om  inte elden i hennes huvud flammar så förstår ingen hur hårt hon/hennes hjärna arbetar för att lösa problemen för dem nere på marken.