Barbro S

Snabbvisit till huvudstaden, med besök på Moderna muséet
En dag i slutet på november kom ett mail från Norwegian med uppgift om att jag hade cashpoints som skulle försvinna sista december, 511 stycken. Det ville jag ju inte så vips bokade jag en resa till Stockholm för att hälsa på min väninna E. Jag som inte rest på flera år, hösten 2019 sist, blev lite nervös, men hade turen att väninnan S, en van resenär åkte samtidigt som jag. Det började lite skakigt med att flyget ställdes in precis när vi gått genom säkerhetskontrollen här på Umeå airport. Jag som bara skulle vara borta en natt såg mörkt på situationen. Men knappt hade vi börjat oroa oss förrän det visade sig stå ett plan på marken, där vi skulle rymmas. Vi kom fram ungefär när det var tänkt, kanske fem minuter före till och med. På planet satt stackars resenärer som skulle varit iväg tre timmar tidigare men blivit sittande i planet av olika anledningar. Deras otur blev vår tur 😄.
Väninnan mötte mig på julpyntad Centralstation. Jag köpte mig en dygnsbiljett och så tog vi bussen till Moderna Muséet på Djurgården.
Lite snö låg på marken där E poserar vid mysko grå figurer. Några grader kallt var det också, men mindre än där jag kom ifrån. Vi började med en god lunch i restaurangen med fin utsikt över vattnet.
Fortfarande ganska ljust vid halv två-tiden. En båt rusade fram över vågorna.
Eller skapade vågor, rättare sagt.
Där ser man Junibacken, Astrid Lindgrens plats som aldrig besökt men varit närmare än så här. Lite mer till vänster en annan vy.
Efter lunchen tog vi oss an utställningen med Hilma af Klints verk, vilket var ett av skälen till att vi besökte muséet.
Härliga former och färger. Igår såg jag filmen om henne och fick veta lite mer.
Inte vad konstverken betydde men hur de kom till m.m. Klart intressant, en bra film, tyckte jag. Vi såg och begrundade, beundrade och gladdes. Sen gick vi vidare genom de andra salarna med konst av olika sort. Färgglada kostymer var det första vi mötte.
Av för mig okänd konstnär. Desto mer känd är han som gjort tavlan nedan.
Min tonårsfavorit, Salvador Dali, som jag då köpte affischer av. Jag har för några år sen besökt hans museum i Spanien, se här om du vill veta mer.
Rauschenbergs berömda däckomslutna get stötte vi på. Konstverkets namn är Monogram. Inte någon favorit men väl värd att fotografera ändå.
I taket denna lätt otäcka stålinsekt och nedan en fascinerande klänning.
Inte så kul att ha på sig 🙂.
Läcker vägg med alla möjliga sorters prydnader, som kanske kan inspirera till inredning av hemmet.
Vi unnade oss en gofikapaus och sökte oss sen till pepparkakshusutställningen.
Helt underbara kreationer. Den ljuvliga påfågeln närmast.
Fina Skeppsholmskyrkan och ett hörn av något slag.
Temat verkar vara Runt hörnet, eller vad tror ni?
Fantastiskt skickliga hus, så roligt att få se. Nöjda och belåtna med det kulturella gick vi ut från muséet.
Lite mörkare hade det då blivit, men ännu inte helt. Jo, lite mer konst blev det när vi väntade på bussen.
En härlig gul hund med nos som Snobben.
Ännu en fascinerande skapelse, lekfullt färgglad. Ja, jag blev glad av den också 😄.
Vägen in mot centrum, tunnelbana till Slussen och buss vidare ut mot Värmdö. Tänk så många nya intryck på bara några timmar. Lite mer om resan kommer senare.