Barbro S

Mer inspiration
Det var så kul med fotoutmaningen om insekter att jag några timmar senare när solen började lysa begav mig ut i grönskan med kameran i högsta hugg. Det visade sig finnas massor av insekter att fotografera och dessutom alla vackra växter. Jag vill visa några av bilderna som jag blev särskilt nöjd med.

En riktig sommarbild, visst?


På tistlarna trivs flugor av alla de sorter, märkte jag.


Så här vacker kan en tistelknopp se ut i närbild.


Senare tog jag cykeln ut i skogen för att leta blåbär. De var stora och fina men efter en stunds plockande fick jag sällskap av för många av de små stickande med entonig sång, myggor alltså, och cyklade vidare. Snart kom jag till en liten åkerväg som kantades av mina favoritbär, Åkerbäret, Norrbottens landskapsbär, men de finns även här i Västerbotten, som tur är. Mästerkocken Verner Vögeli har kallat dem drottningen bland bär och jag håller med.
 
Därför avslutar jag med en närbild på ett stort åkerbär.


Visst vattnas det  i munnen? Jag ska kanske ut och leta fler i morgon bitti, innan solen blir för varm. Jag är optimistisk vad gäller vädret, de har i alla fall inte lovat regn.
#1 - Nukke

Fina bilder ! Det är sant att man hittar insekter ofta hos tistlar :)

#2 - Anonym

Åkerbäret ser vansinnigt läckert ut!!!!!Jag blir avundsjuk för jag har inga bra åkerbärställen.....men jag plockade ihop lite blåbär idag och var faktiskt ensam i skogen inte en mygga tror jag.

Tack för din kommentar av makaonen.

Lena