Barbro S

Okänd spindel?
En regnig dag har lockat mig in till stan och jag bakar och planerar fredagens bjudning. Pajen doftar så gott och så får jag inte smaka den för det ser ju inget vidare ut att sätta fram en delvis uppäten paj på buffébordet. Men smördegsrullarna med ädelostcreme och rökt lax, en sån kan jag ta. Mmm!

I lördags på stugan fick jag en ny bekantskap. Skinande vit med röda inslag på baken kröp den omkring på min Tornedalsros som nästan blommat ut. Trodde den skulle blomma hela sommaren men jag ser inga fler knoppar. Nåväl, åter till spindeln som lockade mitt kameraöga. En sån har jag aldrig sett förut och jag sökte bland spindelbilder på Google men där fanns den inte heller. Så här ser den ut:



och så här från en annan vinkel


Är det någon som kan identifiera denna mystiska besökare? Den är inte speciellt stor, ungefär som en vanlig korspindel.  Jag är ingen direkt spindelvän om jag hittar dem inomhus eller än värre vandrande på min kropp. Då kan det nog undslippa mig ett mindre skri och häftiga handviftningar. Men i naturen fascinerar de mig och där hotar de mig aldrig, har jag märkt, hur nära jag än kommer.

För att bibehålla bloggens mysfaktor visar jag också en bild på min lilla kisse. Så lycklig blev hon när solen värmde marken efter flera dagars ihållande regn.



Ha en fortsatt trevlig sommar!