Barbro S

Fototriss-kollektivt
Helena på Fototriss vill att vi tar nya bilder på temat kollektivt och idag hade jag verkligen tur. Jag såg temat igår och letade då i mitt arkiv, tänkte så jobbigt med kollektivbilder, då måste jag be en massa vänner om lov att publicera dem på bloggen. Men så sa det Pling i mitt huvud då jag kom ihåg att igår och idag invigs Botniabanan vid nya Resecentrum Östra här i Umeå. Trots regn och grårusk begav jag mig dit, fann faktiskt många vänner och bekanta där. Mer kollektivt än Botniabanan får man väl leta efter.

Det nya resecentret är riktigt vackert med massor av pampiga limträbalkar bakom glasväggarna.

Jag önskar jag kunde säga att det nya X2000-tåget gled in på stationen exakt (vilket det tydligen gjorde igår då kungen var med) men det var faktiskt några minuter försenat.

Idag erbjöds gratisbiljetter för de som ville prova på att åka mellan Umeå och Örnsköldsvik med stopp (tror jag) också i Nordmaling och ev andra mindre orter på sträckan. Dessa biljetter hade raskt gått åt när de släpptes för några veckor sen.

Lite kul är att de markerat att själva tågtrafiken inte ännu börjat genom denna text.

Igår var artistuppbådet ännu större men idag fick vi njuta av uppträdanden av bl.a. Cirkus Cirkör och Amanda Jensen. Senare skulle Sahara Hotnights angöra scenen men vid det laget hade vi återvänt till våra varmare och torrare bostäder:):

Fler bidrag på temat Kollektivt hittar ni här.

#1 - Beppan

Oj - är Botniabanan färdig ända upp till Umeå nu?!

Tjusigt resecentrum! Fina bilder :-)

#2 - Cecilia Artista

Härlig fototriss från Botniabanan! Det ser riktigt läckert ut tycker jag. Och så skönt att den är klar nu och folk kan få åka tåg istället för att alltid ta bilen!

#3 - Lena

Fina bilder på kollektivtrafiken = )



/ Lena

#4 - vild-rosen

Oj vilket tjusigt resecenter. Fina bilder i ämnet

#5 - Erik "Semlan"

Typiskt att tåget håller tiden för att kungen är med. Resecentret ser imponerande ut. Botniabanan kan säkert få ner restiden lite.

Gillar ditt tredje foto med tjuvstart 2010, förvånad att SJ har humor. Inget jag märkt i övrigt. :-)

#6 - Misswhatsit

Bra triss och passande till temat. Botniabanan är ju bra för Norrland. Vi får hoppas man bygger vidare norrut.:)

Ha en bra vecka!

#7 - Mia

Här var det kollektiva transportmedel - bra triss!!

#8 - Jah Hollis

Ser man på, det blev ju en bra triss och lite grann inne på samma spår(!) som min. Säg det som inte går åt snabbt när det är gratis. :-)

#9 - Rantamor-På Näthinnan

Jamen d va kul att se foton från nya Botniabanan eftersom vi bor i Nordmaling men inte varit hemma i helgen. Borde ju naturligvis varit å "klickat" på kungen...men så får jag genom dina foton se hur det ser ut i Umeå.

Tack för d.

Och naturligtvis en finfin triss.



Ha d gott.

#10 - Rantamor-På Näthinnan

Ja du vi är mest i fjällen större delar av sommaren å fiskar å driver omkring i fjällen, d är så mysigt. Iår hade vi vår 40åriga bröllopsdag och beslöt oss för att ta ett helikopterlyft upp på kalfjället och bo i tält i tre dagar....vilken upplevelse...och vilken tystnad när helikoptern lämnade oss. Vi fiskade och strövade omkring och bara njöt....

Nästa vecka drar vi igen till Borgafjäll å då bli d svampletning på hög nivå...kul.



Ha d gott. Och tack för din kommentar.

#11 - Lena Rollmar

Grattis till en ny bana!

#12 - eva-marie

Mycket fina bilder!!

#13 - Karoleen

Fina bilder på något som man kanske tar för givet. Att tågen alltid är hela och funkar är ju något som vi bara förväntar oss =) Detta är min första triss och jag tycker det är väldigt kul att se hur olika vi tolkar saker.