Barbro S

Catwalk
En vecka med mycket innearbete och ett  hopp om vår som falnat allt eftersom nätterna varit iskalla och snön nu (igår) börjat falla igen. I morse skottade jag bort någon decimeter tungsnö eftersom det bara var 0° ute, rensade sen stuprännan så de stackars tinade dropparna kan ge sig iväg från mina tak samt sopade ren kattrappan bakom huset. De fina dagarna har jag varit ute med katterna på promenad, därav rubriken ovan.

Jag får med mig lilla fröken på allt längre utfärder, trots kalla tassar tar nyfikenheten över och vi närmar oss radhusområdet där andra katter bor, mer långhåriga och tuffare, med lukter som lockar.

Traktorn har gjort nya berg och Tusse hamnade i dess djupa spår.

Han spanar naturligtvis efter andra katter och även hundar finns där som kan störa promenadron.

Det har varit mycket att engagera sig i denna vecka, hemskheterna i Bjästa som Uppdrag granskning handlade om, RUT-avdraget som alltfler insändare och debattartiklar skrivs om och annat ,mer lokalt. Förr orkade jag också skriva insändare men nu tänker jag bara tanken, känner hur jobbigt det skulle vara att formulera sig och så släpper jag det hela. Det är så många andra som skriver bra och ändå för fram en del av mina åsikter.

Jag bara tycker det är så typiskt att de kallar avdraget för hushållsnära tjänster för Rut, ett kvinnonamn, eller pigavdrag, vilket uppfattas nedvärderande. För mig stämmer det i och för sig för jag anlitar en firma att tvätta mina balkongRUTor :), då de är för stora och tunga för att jag ska klara det själv, men det är en man som kommer och fixar det åt mig vår och höst.

Funderar på bättre namn på alla tre rot, rut, rit. Rat passar nog inte så bra, Ret är inte helt fel då så många retar sig på det. Ryt? vore kanske passande så vi får slut på klagandet och får behålla dessa avdrag? Nja... och å ä ö är väl inte lämpligt att ta in i dessa tider då orden ska passa datorernas internationalitet (pust!).

HUT - HUshållsnära Tjänster, tycker jag skulle passa. Vet hut och njut av att någon annan kommer och gör jobbet hemma hos dig. Ibland, inte jämt, utan bara skönt att få unna sig att vara ledig någon gång när andan faller på.


I morse hade naturen skapat islarver som kröp på körsbärsträdets grenar. Vackert, tyckte jag och hämtade kameran.

Här är det redan på väg att tina bort men jag hann fånga lilla droppen.

Jag hoppas verkligen att det hinner tina fram en liten, liten gräsplätt till katterna innan jag åker till Toscana nästa vecka, men de har lovat snö två dagar framåt och det ser inte hoppfullt ut. Jag får i alla fall möta våren i Italien. Längtar!