Barbro S

Första dropparedan.
Härliga tider, ljuvliga tider som Thor Modéen brukade säga i gamla svartvita filmer. Äntligen slutar det blåsa och solen från sin klarblå himmel får kraft att smälta lite av snön som vi har så gott om. När solstrålarna fann min termometer visade den en stund +17° men sanningen är nog att luften värmdes upp till ca +3°, första dagen med plusgrader på mer än 80 dygn. Ett slags rekord sen 1966, alltså 44 år sen det var lika lång obruten kyla, stod det i lokaltidningen för någon vecka sen.

Traktorn har plogat upp ett berg med snö bakom husen och dit tog jag lilla kissen som knappt velat frysa om tassarna på hela vintern.

Nyfiket klättrade hon allt högre, medan jag följde henne med kameran från min plats längre ner. Plötsligt försvann hon bakom snöklumparna.

Istället dök detta motiv upp som direkt påminde mig om en favoritefterrätt från förr.

Marängsuisse, har ni ätit den? Maränger, grädde, glass, bananer, chokladrippel (saknas här). På Blå Aveny där jag arbetade för länge sen avslutades alltid julbordet med denna frestande efterrätt för min del. Där fanns säkert andra desserter och godsaker också men detta var min favorit.

Och se, mitt i mina minnen dyker lilla Desirée upp.

Hon fick sen backa och gå samma väg ned för här var snön för lös.

Store Tusse var lite försiktigare, han måste hålla koll på katten från grannområdet som i morse irrade sig in bland våra hus.


Jag tog årets första cykeltur idag, till affären på Östra Ersboda, och det är bara jätteskönt att få vila fötterna på pedalerna medan cykeln bär mina matvaror hem. Jag är normalt ingen vintercyklare och jag hade tänkt gå och dra den men upptäckte att det gick bra att cykla nästan hela vägen.

Som om inte det räckte denna sköna vårvinterdag piggade jag också upp mig med en smoothie på banan, mango och frysta röda vinbär i eftermiddag framför veckans sista avsnitt av Ghost Whisperer. Lite lyx i slutet på veckan:). Önskar er detsamma!
#1 - Ingrid

Vilken härlig marängsuisse!

Våra katter är så olika. Svarten går bara i de uppskottade gångarn, jag har aldrig sett honom ute i snön. Grållen plöjer sig fram i snömassorna, i morse var han på spaning efter någonting och jag såg honom mitt ute på gräsmattan med bara huvudet ovan snön. Jag undrar om det kanske finns möss under snön.

Nu må det väl snart vara färdigsnöat! I eftermiddag fick vi riktigt soligt och vackert och jag tog mig först en promenad och sedan satt jag ute och njöt en stund.

Ha en fin helg!