Barbro S

Kulturnatta
Igår gick Kulturnatta av stapeln som jag nämnde sist och vi var ca 12 från New Friends som samlades på Folkets Hus i Umeå för att uppleva kulturen denna sköna majkväll. En trappa upp sjöng Pop-och Rockkören för fullt på Idunscenen och vi satte oss ned en halvtimme med fartiga låtar från 60-talet och framåt.

Härligt ös med förmedlad sångglädje; önskar jag kunde sjunga bättre så jag också fick vara med.

Efter denna inledning gick vi runt i centrum men fann inget som lockade våra öron just då så vi flanerade genom Rådhusparken mot Stora Hotellet. Tyvärr skräpigt i gräset redan så tidigt på kvällen.

Skön stämning på Harrys, här är det E och I som ser ut att trivas fint.

Själv drack jag en Hallonmojito, en riktig sommardrink med massor av is, läskande och god. Till det en plocktallrik med ost, gurka, morot, selleri (!), tortillachips, dip m.m som jag delade med C.

Här är jag med A-C, roligt har vi. Tavlan bakom ska vara sned, det är inte vi som gjort det!

Därefter passerade vi Rådhustorget där det var afrikansk musik med skön rytm i trummandet.

Tyvärr har jag inte bandets namn. Det uppträdandet tog ganska snart slut och efter extranumret gick vi vidare mot bilkortegen som arrangerades av Big Family Cruisers, massor av vackra veteranbilar glidande genom stan.

Många glänsande åk i härliga färger. När denna skönhet dyker upp säger A-C helt plötsligt: Vill du åka med? och dörren öppnas. Klart jag vill, så vi hoppar in och får åka med några kvarter avnjutandes skön 60-talsmusik med perfekt volym för mig i högtalarna, samtidigt som vi tittar på alla som tittar på oss, nja, på bilen då.
Hur gick det till? Jo, det var A-C:s dotter och måg(används det ordet idag?) som framförde bilen.

Snygg insida också.

Detta vrålåk fångade mitt intresse.

Notera den gamla neonskylten bakom på Östra Kyrkogatan. Ser gammaldags ut, men kanske passar den utmärkt till bilen:).

Vi passerade Umeå Stadskyrka, så vacker i försommargrönskan.

När vi steg av vid Sparbankshuset ( ja, jag vet att det heter Swedbank idag) hade vi förstås tappat bort våra vänner men med mobiltelefonens hjälp återfann vi dem på  Pub Freja. Där blev det öronproppar i och de fick sitta kvar när vi gick ner i källaren, till rest. Äpplet, där det bjöds på dans till orkestern Expanders.

Så roligt att dansa, gör det så sällan för jag tycker det blir jobbigt med ljudnivån på offentlig lokal. Vid 22-tiden var det dags för Rongedahls att uppträda och då gled jag hemåt på min vackra guldglänsande springare, en cykel av märket Maraton. Fortfarande väldigt ljust ute som synes och så vacker himmel därtill.

En underbar kulturell kväll med vännerna och inom en vecka är det dags för nästa evenemang, treårsjubileum i Umeå med New Friends!!