Barbro S

Snöborgen
Bättre sent än aldrig men nu kommer några bilder på snöborgen som invigdes på kajen för ca två veckor sen. Reidar Rova heter initiativtagaren och säkert också byggaren även om där nog var många som hjälpte till att färdigställa verket. Jag tyckte det var så snopet att den invigdes precis när plusgraderna intog vår stad men borgen stod pall och nu har minusgradersvintern tagit greppet igen.

Lite folktomt var det en onsdag 15.30, bara en mor med sitt rutschkaneåkande rosaoverallklädda barn förutom mig.

Vid älvkanten ligger ett monster, en drake som det också går att åka kana på.

Herr Rova har stora planer för kommande år, då han ev tänker skapa en iskyrka där par kan vigas, alltså konkurrera med ishotellet i Jukkasjärvi. Vi får väl se om de kyliga vintrarna fortsätter eller om de mildare med mer slaskväder återkommer. Själv föredrar jag riktiga vintrar, alltså en sådan som vi har nu, även om snön inte behöver komma så tidigt som i början av november och sen ligga kvar. Det känns som att vintern varat i evighet och inte kommer ge sig än på ett tag.

Det gäller att hitta på roliga saker. Igår besökte jag fotobutiken Swefo Väst på stan och fick låna med mig en tubkikare med stativ ner till Strandpromenaden vid älven för att kolla kvaliteten. En väninna följde med för annars hade jag nog vält ekipaget, lite besvärligt var det att få upp stativet. 

Ooj, så långt man kunde se, men nej, inga fåglar i sikte än. Älven har inga öppna stråk som vi kunde se därifrån, däremot finns visst ett gäng gräsänder längre ner, enligt väninnan som brukar promenera i trakterna. Här en bild på Gamla Bron över Umeälven.

Vi såg tydligt ända bort till andra strandkantens buskage så nog duger den. Idag har jag faktiskt köpt just den kikaren som råkade vara nedsatt med 2 000:-. Inte den billigaste och långt ifrån den dyraste men ändå räknar jag den som en investering. Ett nytt stativhuvud behövdes men jag kan använda mitt gamla kamerastativ från 2002, som jag nyttjat väldigt sällan. Hoppas jag får mer användning för det nu framöver när vårfåglarna börjar dyka upp i mars, april.

Om två veckor startar en studiecirkel om ugglor och då ska jag vara med. Det ser jag fram emot. I morgon ska jag packa upp mina nyförvärv och inviga utrustningen med att titta ut över skogen på baksidan. Har jag tur kanske domherre eller större hackspett visar sig, men annars får väl talgoxarna duga.

Denna vecka är Umeå i ropet på Svt1, i tisdags handlade det om danslogen i Täfteå och ikväll kom Antikrundan på besök. Jag såg tre bekanta i vimlet, alltid lika roligt:).

Ha en trevlig helg! Det blir nog rätt lugnt för min del, kanske något biobesök på lördag.