Barbro S

Fototriss - Dröm
Deltagarna har fått rösta fram ett tema, en omröstning jag missade, men valet föll i alla fall på ämnet Dröm. Hmm! Funderar på drömlika bilder, hur löser man det? Jag flyger bland molnen, himlabilder har jag alltid gillat men så byter jag helt inriktning och väljer istället att gestalta en dröm jag har.

När jag började med denna blogg skulle jag ju visa mina oljemålningar, därav namnet konstbarbro, men av det blev inte så mycket. Sen jag flyttade hit på Ersboda för snart fyra år sen har jag helt slutat måla.

Min dröm är alltså att komma igång med målandet igen och den inspirationen fick jag av denna bild.

Tänk att kunna använda mina fågelbilder, kanske välja speciellt färggranna arter eftersom jag gillar starka färger. Jag har ingen ambition att avbilda fågeln helt perfekt för till det finns ju kameran men att ta hjälp av fågelbilden för att få den att se levande ut.

En annan fågel jag kommit nära är denna större hackspett på stugans gårdstall. Som ni ser har jag förstorat bilden så den blir kornig men det underlättar för mig att teckna av formen och färgfälten så fågeln blir sig lik.

Drömmen är att kunna använda sig av många av de bilder jag tagit på fåglar och andra djur vare sig fotona är skarpa eller inte.

Denna mås är inte direkt färgstark men här skulle jag kunna tänka mig att vara lite fri i mitt val av färger och göra en mer exotisk mås, kanske:). Drömmen är att få inspiration och kanske få sälja någon av mina tavlor. Förr målade jag mest abstrakt eller naivistiskt men de flesta gillar att känna igen motiven, har jag märkt. Chansen kanske är större att få sälja om jag väljer djur som motiv. T.ex. kattbilder har jag många att välja bland:).

Bakgrunden däremot vill jag ha ganska stillsam. Den ska inte alls föreställa något mer än luft:). Drömmen är faktiskt inte helt onåbar. Jag kommer på att jag faktiskt har lyckats måla av en fågel i början av min amatörkonstnärsbana från en bild i en tidning. Här kommer den som bonusbild, förutom trissen.

Jag vet inte säkert vilken art det är men den påminner om en småskrakehona.

Sådan blev min tolkning av temat Dröm. Andras tolkningar ser ni hos Fototriss.
#1 - Gammelsmurfen

Ja det är väl en bra dröm..

#2 - Bildgatan

Jag tycker verkligen att du ska ta och förverkliga den drömmen och fåglarna kan ju också se en aning drömmande ut, tycker jag. Den sista -en fin målning.

#3 - Pumita

Fascinerande bilder! Drömmar är till för att förverkligas så jag önskar dig lycka till!

#4 - Virkaholic ☆ Teskedsmamman

Vilken fin tavla! Och även bilder ur fokus har sin charm och fota fåglar bra är inte lätt.

#5 - Maria-Thérèse

Måla på!!

#6 - Jah Hollis

Det sägs att det aldrig är för sent att försöka göra verklighet av drömmarna.

#7 - Lena/isis

Så vackra foton och va´kul att kunna få måla dem också. Lena/isis

#8 - Barnens Hjältar

Jättefin tolkning! Gräsänder har ju otroliga färger!!

En exotisk mås vore något ;-)

#9 - cat

Ta upp penseln och måla, måla, måla. Din dröm är inte ur räckhåll.

Fina fågelbilder :)

#10 - Ma.links

Fin tolkning och fina bilder.

#11 - Gela

Bara att ta tag i drömen och börja måla. Fina bilder och fin text. Ha en bra söndag/Gela

#12 - Louise (fotoblogg)

Fin tolkning, hoppas du kommer igång med målningen igen! :)

#13 - Lena Rollmar

Kanonfina bilder! Nice!

#14 - Misswhatsit

Vackra bilder och en finstämd beskrivning. Tavlan du målat är så fin. Du kan säkert uppfylla din dröm inom en snar framtid.

#15 - Mia

Komma igång att måla - ljuvligt. Nu inspirerade du mig :)

#16 - Mia

Tack för rara ord i mitt tagboard :)

#17 - LEna Norgren

Härliga drömar det är bara att ta tag i dom!!!!Min mamma målar det jag fotar, det är lite häftigt med ett foto till en tavla....

#18 - ScandinAsian Taste

Gillar måsen

#19 - banglacissi

Sätt genast igång att måla! Ser ju på bonusbilden att du kan!! :)

#20 - @Receptomaten

Tavlan där skulle lätt få hänga på våran vägg! Fin triss!